Ştiri locale

Retrospectiva anului 2020 la TAM Sfântu Gheorghe: 80 de reprezentații; 14.000 de spectatori online și offline; Floating Cinema&Theater și spectacole VR360

Deși marcat de pandemie și de restricțiile pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2, anul 2020 a fost, per total, unul bun pentru Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, care s-a adaptat și a reușit să-și răsfețe publicul cu 80 de spectacole jucate atât în fața spectatorilor, cât și online.

Patru premiere, opt reluări, o coproducție națională, un turneu național cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și altul internațional, sunt doar o parte dintre realizările din acest an, dar poate una dintre cele mai importante rămâne lansarea platformei www.teatruVR.ro, prin intermediul căreia TAM a devenit printre primele teatre românești care au îmbinat spectacolele cu realitatea virtuală.

Publicitate

Tot o noutate pentru teatrul covăsnean a fost lansarea, în parteneriat cu mai multe instituții de cultură din Sfântu Gheorghe, printre care Teatrul „Tamási Áron”, Studio M, Teatrul de Păpuşi Cimborák, Cinematograful Arta și Casa de Cultură „Kónya Ádám”, a unui proiect cultural inedit denumit „Floating Cinema&Theater”, derulat în luna septembrie pe lacul castelului Szentkereszty din Arcuș.

Un „D-butan-T” mai altfel în acest an…

La un pas de a fi amânat deoarece nu a fost selectat pentru finanțarea de care s-a bucurat în ultimii ani din partea AFCN, și Festival național „D-butan-T” a suferit unele modificări.

Ediția cu numărul 5, dedicată debutului în actorie, a fost organizată de această dată în parteneriat cu Teatrul de Stat din Constanța, spectacolele înscrise în concurs fiind jucate în Constanța și transmise prin live streaming astfel încât să poată fi urmărite din toată țara.

Finala și decernarea premiilor au avut loc la Sfântu Gheorghe, fără public, pe fondul restricțiilor impuse de pandemie, iar la final au fost desemnați 3 câștigători, față de unul în edițiile precedente, respectiv actorii debutanți Ștefan Mihai, Mădălina Mușat și Iulian Trăistaru, care au obținut contracte cu cele două teatre.

Finanțare de zeci de mii de lei din partea CJ Covasna, DJST și AFCN pentru proiectele TAM 

Pentru a sprijini organizarea Festivalului național „D-Butan-T”, Consiliul Județean (CJ) și Direcția pentru Sport și Tineret (DJST) Covasna au oferit câte o finanțare în valoare de 10.000 de lei, iar pentru proiectul cultural „Dragonul de Aur – turneu de conștientizare a statutului migranților”, AFCN a alocat o finanțare nerambursabilă de aproape 70.000 de lei.

„Atât DJST cât și Consiliul Județean au finanțat Festivalul D-butan-T, pentru că anul acesta a fost în coproducție cu Teatrul din Constanța, iar celălalt proiect mare finanțat de AFCN a fost turneul cu Dragonul de aur pe care am reușit să îl finalizăm cu succes. Alte proiecte mai mici despre care nici n-am mai spus au fost o serie de workshop-uri pe care le-a finanțat DJST, de la Institutul Cultural Român am mai obținut finanțări care ne-au ajutat cu transportul Turneului Internațional din Germania. Deci proiecte au fost și mai mici, dar cele mari au fost Festivalul D-butan-T, Turneul Internațional din Germania și cel național cu Dragonul de aur”, ne-a spus managerul Teatrului, Anna Maria Popa.

„Dacă a făcut ceva bun pandemia este că ne-a obligat să ne restructurăm”

Numărul spectatorilor a crescut cu aproape 1.000 față de anul trecut, ajungând la 14.000, dar managerul TAM spune că acest lucru se datorează în principal faptului că Teatrul a devenit mai vizibil în mediul online.

„Am avut mai mulți spectatori față de anul trecut, dar asta se datorează faptului că am crescut foarte mult spectacolele din online, unele au avut și câte 1.000 de vizualizări pe reprezentație. Nu este neapărat o cifră realistă, adică nu am fi putut niciodată să ajungem la numărul ăsta în sala de spectacol, în primul rând fiindcă nu avem suficiente locuri. Dacă a făcut ceva bun pandemia este că ne-a obligat să ne restructurăm, mai ales din perspectiva calității filmărilor, iar asta ne-a ajutat foarte mult inclusiv la selectarea anumitor spectacole în festivaluri online internaționale, unde deja ai cu totul alt tip de vizibilitate și alt tip de public: cunoscător, care înțelege, se uită cu răbdare, știe despre ce este vorba. Toate lucrurile acestea au dus la o mai mare vizibilitate a noastră în mediul online, ceea ce dintr-un punct de vedere ne-a ajutat. E foarte bine ca online-ul să rămână ca soluție de backup, dar să nu preia grosul activității. Activitatea noastră trebuie să rămână în sala de teatru acolo unde ne e locul”, ne-a spus Anna Maria Popa.

Speranțe pentru un an mai bun…

În luna ianuarie a acestui an, înaintea crizei epidemiologice, conducerea TAM își exprima speranța că 2020 va fi un an „cel puțin la fel de plin și bun ca 2019”. Acum, după aproape 10 luni de pandemie, restricții și incertitudini, Anna Maria Popa spune că nu prea mai există „surprize” pe care noul an să le aducă, și la care instituția pe care o conduce să nu facă față.

„Eu mă bucur că am supraviețuit. La cât a fost de complicat anul 2020 nu știu dacă ar mai exista surprize în 2021… poate doar o invazie extraterestră, e cam singurul lucru care ne mai lipsește. În afară de asta, eu cred că am reușit să ne adaptăm foarte bine la toate nenorocirile care ne-au fost puse în față. Mergem înainte cu toată speranța pentru un viitor mai bun! (…) Suntem pregătiți, programul este pe site-ul Teatrului, este public. Suntem pregătiți din ianuarie să jucăm tot la o capacitate de 30%, iar dacă avem noroc și începând cu 12 ianuarie, când avem primul spectacol, orașul Sfântu Gheorghe intră în scenariul verde, atunci probabil vom crește capacitatea la 50% așa cum prevede legea. Toate lucrurile sper să ducă într-o direcție cât mai pozitivă”, a mai spus Anna Maria Popa.

Programul lunii ianuarie 2021 poate fi găsit pe site-ul www.tam.ro, și tot acolo mai multe detalii despre proiectul „Teatru VR360” care continuă și în perioada următoare, și care presupune vizionarea spectacolelor cu ajutorul unei căști pentru realitate virtuală. 

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio