Raport: Aproape un sfert dintre elevii covăsneni au asistat la acte de violență
Aproape 23% dintre elevii care învață în unitățile de învățământ din județul Covasna au asistat în anul școlar precedent la acte de violență fizică, psihică sau verbală, iar circa 20% au observat comportamente discriminatorii, relevă datele unui raport întocmit de Consiliul Elevilor Covasna. Același raport arată că 15% dintre cadrele didactice care predau în școlile covăsnene admit că au observat cazuri în care elevii au fost tratați diferit de către alți elevi, în funcție de rasă sau etnie, iar aproape 29% au asistat la cazuri în care elevul a agresat fizic, verbal sau emoțional un cadru didactic.
Raportul, care poate fi consultat , a fost întocmit pe baza chestionării unui eșantion de 511 de elevi și cadre didactice, și reprezintă „o radiografie comprehensivă a gradului de respectare a drepturilor și obligaților elevilor”, conform conducerii Consiliului Elevilor Covasna.
„Două statistici îngrijorătoare regăsite în raport sunt: 44% dintre elevii respondenți nu au auzit de Statutul Elevului, respectiv 23% dintre elevi susțin că au asistat la acte de violență fizică, verbală sau emoțională. Ne dorim să discutăm aceste probleme, să le aducem la cunoștință factorilor decizionali și, ce e mai important, să le remediem și să venim cu soluții concrete (…) Schimbarea începe cu noi!”, a transmis președintele Consiliului Județean al Elevilor Covasna, Marian Calcea.
Conform rezultatelor studiului, 13% dintre profesorii covăsneni admit că au asistat la situații în care un alt profesor a agresat fizic, verbal sau emoțional un elev. La rândul lor, circa 9% dintre elevii chestionați susțin că au observat un comportament discriminatoriu din partea profesorilor, iar peste 5% din partea altor elevi. Aproape 13% dintre elevi consideră că rasa/etnia au stat la baza tratamentului discriminatoriu, 5% consideră că de vină au fost anumite convingeri, iar 2% dintre elevi au indicat orientarea drept motiv.
Aproape 50% dintre profesori consideră că sunt corecți și obiectivi în evaluarea elevilor; iar 92% consideră că elevii lor se pregătesc mai intens pentru materii. Pe de altă parte, la întrebarea „Ți-a fost trecută, ție sau colegilor tăi, absență în catalog în cazul în care erai prezent la ora de curs?”, aproape 20% dintre elevii chestionați au răspuns afirmativ, deși conform Statutul elevilor absențele pot fi consemnate în catalog doar în cazul în care elevul nu este prezent la ora de curs.
Un procent de 64% dintre elevii covăsneni consideră că și-au îndeplinit obligația de a frecventa orele de curs și de a se pregăti corespunzător în anul școlar precedent, și tot atâția consideră că au respectat prevederile regulamentului școlii.
La întrebarea „Ți s-a refuzat vreodată accesul la orele fizice/online în ultimul an școlar, pe diverse motive, cum ar fi nepurtarea uniformei sau lipsa elementelor de identificare?”, 95% dintre respondenți susțin că nu au întâmpinat asemenea probleme.
Peste 60% dintre elevii covăsneni fumează la școală; peste 1% au consumat alcool
Potrivit raportului, aproape 61% dintre elevii covăsneni chestionați au consumat sau consumă tutun în mediul școlar sau în timpul orelor online, iar sub 1% admit că au consumat băuturi alcoolice, în timp ce aproape 37% spun că nu au consumat niciun tip de substanță. De asemenea, 1,6% dintre respondenți afirmă că în ultimul an școlar au promovat în școală sau la cursurile online materiale care incită la ură sau discriminare.
Peste 5% dintre elevii covăsneni spun că au raportat către autoritățile competente ilegalități comise în interiorul unității de învățământ, iar peste 90% afirmă că nu s-au aflat în asemenea situații.
„O statistică ce ne bucură este aceea că în proporție de 82% elevilor le sunt aduse la cunoștință notele, înainte ca acestea să fie consemnate în catalog. Privind fenomenul de bullying în școli, 20% dintre elevii respondenți susțin că au asistat la acte de violență fizică, verbală sau emoțională. Fiind nevoiți să aleagă pe o scară de la 1 la 5 în ce măsură consideră că materiile
opționale satisfac nevoile și interesele elevilor, predominant (57%) au ales nota 3, fiind un răspuns parțial (…) 66% dintre elevii respondenți susțin că au făcut alte ore în afară de consiliere psihologică și profesională în cadrul orelor de dirigenție”, se arată în rezumatul raportului.
Studiul prezintă și o serie de propuneri și recomandări, printre care: monitorizarea parcursului educațional al elevilor cu risc crescut de abandon școlar și identificarea soluțiilor individualizate pentru fiecare caz; aducerea la cunoștința elevilor, la începutul fiecărui an școlar, a drepturilor, obligațiilor și sancțiunilor în cazul abaterilor; asigurarea și promovarea cabinetelor de asistență medicală la începutul fiecărui an școlar; sau transparentizarea întregului proces decizional de la nivel școlar, prin publicarea pe site-urile unităților de învățământ a tuturor hotărârilor Consiliului de Administrație și a altor documente care se încadrează în categoria informațiilor de interes public (planul managerial, componența CA, regulamentul de organizare și funcționare, declarațiile de avere și interese, oferta educațională etc).
Chestionarul a fost completat de 321 de elevi şi 190 de profesori covăsneni. Aproximativ 73% dintre elevii chestionați studiază în învățământul liceal – teoretic, majoritatea (91,6%) provenind din mediul urban. În cazul profesorilor, 74% dintre respondenți provin din învățământul gimnazial, circa 16% din cel liceal-profesional, 6% din învățământul liceal-vocațional, și 4% din cel liceal-teoretic.
(Ioana Ardeleanu)