Ştiri locale

Pregătiri pentru noul an şcolar: Mai multe clase vor învăţa în ture la CNMV din cauza întârzierii lucrărilor de reabilitare

Cu zece zile rămase până la deschiderea noului an şcolar, viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, Tóth Birtan Csaba, a vorbit joi, în cadrul unei conferinţe de presă, despre stadiul lucrărilor de modernizare şi reabilitare a unităţilor de învăţământ din oraş, aflate în derulare.

Potrivit acestuia, cu excepţia Colegiului Naţional „Mihai Viteazul” (CNMV), unde executantul nu s-a încadrat în termenele stipulate în contract, iar sălile de clasă din clădirea internatului nu au putut fi repuse în funcţiune, lucrările la celelalte instituţii de învăţământ din oraş nu afectează începerea noului an şcolar.

Publicitate

La CNMV, lucrarea, care trebuia să fie deja încheiată, avansează greoi, iar o parte dintre elevi vor trebui să desfăşoare orele cel mai probabil „în ture”, având în vedere că nu a fost identificată o soluţie pentru mutarea lor în spaţii adecvate activităţii educaţionale.

„Sunt nişte lucrări de reparaţii care sunt efectuate direct de şcoli, din sumele repartizate prin buget, 11 şcoli/licee şi 4 grădiniţe au beneficiat de asemenea alocaţii bugetare, valoarea totală a lucrărilor fiind de 1.152.770 lei. Între acestea sunt şi lucrări făcute în completarea unor investiţii, de exemplu la Liceul de Arte Plugor Sándor sau la Grădiniţa Gulliver, fiindcă în proiectele de eficientizare energetică unele cheltuieli de reamenajare a sălilor de clasă, a pereţilor care nu sunt afectaţi în mod direct, nu sunt eligibile, şi atunci şcolile au trebuit să le facă prin completare. Pentru restul, este vorba despre zugrăvire, igienizare, reparaţii uşi şi ferestre, înlocuire de parchet, schimbare faianţă, tot felul de reparaţii. Sumele sunt între 12.000 de lei la Şcoala Gimnazială Nicolae Colan şi ajung până la 208.000 de lei la Liceul Plugor Sándor. Lucrările de reparaţii care au fost făcute direct de şcoli nu afectează începutul anului şcolar, în schimb avem câteva unde nu s-a reuşit încadrarea în termenele contractuale, exemplul cel mai bun este Colegiul Mihai Viteazul unde sunt în lucru două investiţii”, a explicat Tóth Birtan Csaba.

„Colegiul Mihai Viteazul este un caz special”

Lucrările de renovare la clădirea internatului şi la sala de festivităţi CNMV ar fi trebuit de mult să fie terminate, dar constructorul, care este aceeaşi firmă cu cea care a făcut proiectarea, a omis mai multe lucrări din cadrul proiectului. Municipalitatea a fost nevoită să facă o nouă procedură de achiziţii pentru derularea unor lucrări suplimentare, fapt care va duce din nou la prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor.

În luna mai, primarul Antal Árpád a declarat că deși lucrările avansează într-un ritm nesatisfăcător, Primăria nu are foarte multe pârghii pentru a forța constructorii să accelereze ritmul de lucru, iar rezilierea contractului nu este o soluţie, întrucât ar amâna şi mai mult finalizarea lucrărilor, în astfel de situaţii fiind necesară reluarea întregului proces birocratic.

„Colegiul Mihai Viteazul este un caz special, pentru că au rămas lucrări care nu au fost incluse în proiect, dar proiectantul este acelaşi cu constructorul, deci au fost omise chiar de el (…) Constructorul nu a reuşit să pună în funcţiune sălile de clasă din clădirea internatului, iar între timp a trebuit să începem şi cealaltă investiţie finanţată din PNDL, şi anume reabilitarea clădirii principale Corp A+B şi clădire bibliotecă. A fost predat parţial amplasamentul constructorului, am ajutat la golirea sălilor în care se va lucra, dar din păcate altfel decât în ture nu se poate organiza activitatea, nici conducerea şcolii şi nici Primăria nu au reuşit să identifice locaţii în care să se poată muta aceste clase. Sunt 6 săli disponibile la Universitatea Babeş-Bolyai, mai multe nu au putut pune la dispoziţie, iar domnul primar a încercat să găsească o soluţie inclusiv cu Poliţia şi Jandarmeria, fiindcă au spaţii corespunzătoare pentru activitatea educaţională, dar fiind instituţii militarizate nu au voie să permită alte activităţi în interior. Nu am găsit nici clădiri care ar putea fi închirirate”, a explicat viceprimarul.

Primăria Sfântu Gheorghe a emis autorizația de începere a lucrărilor de reabilitare a Colegiului Național „Mihai Viteazul” în septembrie 2020, după un blocaj de mai bine de doi ani din cauza procesului birocratic. Proiectul de reabilitare și modernizare a internatului și a sălii de festivități  nu primea avizul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Covasna, iar pentru reabilitarea clădirii principale și a bibliotecii Colegiului erau necesare avize atât din partea ISU Covasna, cât și din partea Direcției de Cultură Brașov.

Într-un final, contractul de proiectare și execuție pentru internat și sala de festivități a fost câștigat prin licitație de o firmă din Cluj, care ar fi trebuit să finalizeze lucrarea cel târziu în toamna anului trecut.

Conform planului inițial, ambele proiecte ar fi trebuit să înceapă în 2018 și să fie finalizate cel târziu în noiembrie 2020, însă au fost întoarse de mai multe ori la proiectant. În luna iunie a anului trecut, autorităţile locale au declarat că vor aplica penalizări pentru fiecare zi de întârziere în cazul în care lucrările de reabilitare nu se vor finaliza la termen.

Internatul CNMV nu a fost reabilitat niciodată în cei peste 40 de ani de când a fost construit, iar conducerea unităţii de învăţământ declara, în urmă cu 2 ani, că sunt necesare reparaţii capitale întrucât geamurile care sunt din lemn au mucegai, iar prin pereţii băilor curge apa, ţevile fiind sparte.

Întârzieri la Grădinița „Kőrösi Csoma Sándor” și Colegiul „Székely Mikó”

În cazul Grădiniței „Kőrösi Csoma Sándor”, contractul a expirat în luna mai a acestui an, iar lucrările de extindere și renovare, care includ înlocuirea instalației electrice, redecorarea interiorului, izolarea pereților, modernizarea sistemului de încălzire și înlocuirea ferestrelor, au fost finalizate doar în proporție de 30%, potrivit viceprimarului.

Și la Colegiul „Székely Mikó” lucrările, finanțate prin PNDL, sunt în întârziere față de termenul stabilit inițial pentru finalizare. Până în prezent, au fost înlocuite rețelele de apă, electricitate și încălzire, iar sălile de clasă, coridoarele și toaletele sunt în curs de renovare.

„Probleme mai avem la Grădiniţa Kőrösi Csoma Sándor unde contractul a expirat în mai şi constructorul este numai la aproximativ 30% stadiul fizic al lucrării. Copiii sunt într-o clădire închiriată de Primărie, deci pe lângă penalităţile de întârziere, constructorul va trebui să suporte şi cheltuielile cu chiria locaţiei, fiindcă din cauza lui nu am putut să reluăm activitatea de învăţământ în clădirea grădiniţei. La Székely Mikó lucrările sunt în întârziere, dar acolo s-a găsit rezolvare, deci sunt săli de clasă în care s-a putut organiza activitatea de învăţământ. La Berde Áron investiţia este în curte, sunt amenajări exterioare care nu afectează începerea anului şcolar, am predat amplasamentul şi la Grădiniţa Árvácska, s-a golit clădirea, dar aparține de Şcoala Gödri Ferenc care avea săli suficiente ca să preia şi grupele de grădiniţă”, a mai declarat viceprimarul.

Potrivit acestuia, întârzierile în astfel de cazuri apar, de regulă, fie pentru că firmele care câștigă licitațiile nu sunt suficient de serioase și nu respectă contractele, fie pentru că pe parcurs sunt descoperite diferite alte probleme care trebuie soluționate în cadrul acelorași lucrări.

„Problemele sunt multiple. Prima este când vine o firmă care câştigă licitaţia dar vrea să lucreze cu subcontractanți locali pe care încă nu îi are, începe să caute parteneri, și ori îi găseşte, ori nu îi găseşte, sau nu îi plăteşte la timp iar ei pleacă. A doua problemă este că se identifică şi alte lucrări care e bine să fie făcute cu aceeaşi ocazie, şi care se încadrează sau nu în Deviz, deci putem sau nu să facem lucrări suplimentare în valoarea alocată, şi în general nu putem. Cu scumpirea materialelor de construcţii chiar au intervenit nişte cauze care sunt externe şi nu au putut fi influenţate nici de noi şi nici de constructori. Până au apărut posibilităţile legale de a majora valoarea controalelor iarăşi a trecut ceva timp, şi acum avem contracte care stau pe loc fiindcă nu am reuşit să ne înţelegem cu constructorul, dar nu la obiective de învăţământ (…) Și calitatea partenerului contractual afectează termenul, lucru de care am beneficiat din plin, am avut parteneri neprofesionişti cu care este foarte greu să lucrăm”, a mai spus Tóth Birtan Csaba.

Elevii și copiii de grădiniță încep anul școlar 2022-2023 în data de 5 septembrie, iar cursurile vor avea o durată de 36 de săptămâni, perioada fiind cu câteva zile mai lungă decât în anul anterior.

Este pentru prima dată când anul școlar este organizate pe module, termenul de semestru fiind eliminat.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
Publicitate
banner we radio