„Vino la școală! Schimbă-ți destinul!” – cel mai ambițios proiect multiregional, lansat de Inspectoratul Şcolar Covasna
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna a lansat programul multiregional „Vino la școală! Schimbă-ți destinul!”, prin intermediul căruia, alături de Inspectoratele Școlare Harghita și Vrancea, Universitatea Transilvania din Brașov, Newschool Norvegia, dar și IPJ Covasna, își propune să implementeze o serie de măsuri pentru reducerea abandonului școlar.
În total, 848 elevi din cele trei județe, aflați în situații de risc și cu cerințe educaționale speciale, vor beneficia de servicii de consiliere psihopedagogică, însă inițiatorii își propun să ofere și consiliere pentru părinți și să formeze cadrele didactice care lucrează cu grupurile țintă.
Miercuri, în cadrul conferinței de lansare, inspectorul școlar general Kiss Imre a declarat că proiectul a luat naștere din nevoia reducerii abandonului școlar și a absenteismului, fenomene din ce în ce mai des întâlnite în ultimii ani în rândul elevilor din mediile defavorizate, care reprezintă „o problemă profundă”.
„Noi, cei din sistemul educațional, căutăm soluții pentru a-i atrage pe acești copii spre învățătură, spre educație (…) Este un proiect îndrăzneț, cu foarte multe obiective stabilite, și ne dorim să își atingă scopul și să aibă eficiența scontată, acesta este cel mai important lucru. În mod sigur va fi o muncă a unor echipe cu experiență în domeniul educațional, care au o viziune în legătură cu ceea ce se urmărește prin totalitatea acestor acțiuni. De fapt, ne dorim să ajutăm la schimbarea în bine a destinelor unor elevi care se pot dezvolta armonios și în mod sigur reușesc să se integreze în societatea din care cu toții facem parte”, a declarat șeful IȘJ Covasna.
4 școli covăsnene, beneficiare ale programului timp de trei ani
Finanțat prin Granturi Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare Locală „Reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor”, proiectul se va derula pe parcursul a 36 de luni, iar la nivelul județului Covasna beneficiari vor fi elevi ai Școlilor Gimnaziale „Andrei Șaguna” din Barcani, „Apor István” din Sânzieni; „Benkő József” din Brăduț și „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului.
„Considerăm că prin implementarea acestui proiect vom genera pe termen mediu și lung beneficii sociale pentru elevii grupului țintă, care sunt profund afectați profesional, psihologic și financiar de situația actuală, cu atât mai mult în acest context. Consider că abandonul școlar a crescut în această perioadă și trebuie să ne implicăm în educarea acestor copii din mediile dezavantajate (…) Dorim implementarea unor servicii prin care să creștem gradul de incluziune socială pentru elevii aflați în situații de risc, printr-o multitudine de activități de tip Școală după școală, extracurriculare și prin promovarea unei educații incluzive”, a explicat managerul proiectului, prof. Marcela Ștefu.
Inițiatorii și-au propus, printre altele, îmbunătățirea accesului la educație incluzivă a unui număr de 120 de elevi cu cerințe educaționale speciale; creșterea nivelului de educație prin consiliere a unui număr de 500 de părinți; dezvoltarea competențelor profesionale în educația incluzivă și interculturală a 210 de cadre didactice, dar și creșterea gradului de informare și conștientizare în rândul a cel puțin 12 comunități dezavantajate din cele trei județe, privind importanța prevenirii abandonului școlar la orice vârstă.
„Proiectul are ca grup țintă 728 de elevi aflați în situații de risc de abandon școlar, dintre care 708 din mediul rural. Un alt grup țintă este format din 120 de copii cu cerințe educaționale speciale, care vor fi implicați în activități de consiliere și programe educaționale, și vor participa alături de colegii lor, în timpul liber, și la celelalte activități organizate pentru cei 728; și un grup țintă format din 500 de părinți, care vor participa la informare și consiliere parentală. De asemenea, 100 de cadre didactice vor participa la un curs de formare acreditat de către Universitatea Transilvania din Brașov, focalizat pe lucrul cu elevii, în vederea prevenirii abandonului școlar. Un număr de 60 de cadre didactice vor participa la un curs de formare axat pe incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale, iar alte 50 de cadre didactice, vor participa la un curs de educație parentală urmând să devină, la rândul lor, educatori parentali pentru cei 500 de părinți. Fiecare cadru didactic va lucra cu câte 10 părinți”, a mai explicat Marcela Ștefu.
Aceasta a mai precizat că în zilele în care vor participa la activități, elevii vor beneficia de câte o masă caldă, iar după încheierea primului an școlar, în funcție de îmbunătățirea prezenței la ore și de rezultatele obținute la învățătură, aceștia ar urma să primească și pachete cu haine.
Vizite la Penitenciarul Codlea, dar și consiliere anti-victimală și anti-infracțională
Un rol la fel de important în cadrul acestui proiect îl va juca Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Covasna care, pe lângă campaniile de prevenire a abandonului școlar și concursurile menite să îmbunătățească prezența la orele de curs, își propune să îi premieze pe elevi cu excursii, una dintre idei fiind aceea de a organiza câte 3 vizite pe an la Penitenciarul Codlea.
„Vizitele vor fi organizate doar cu elevi de 13-14 ani, vârsta la care pot fi educați. S-a constatat că există o oarecare delicvență juvenilă la această vârstă și atunci, pentru a preveni și a îmbunătăți situația acestor copii, se vor organiza astfel de vizite”, a explicat prof. Marcela Ștefu.
Comisarul-șef al IPJ Covasna a precizat că proiectul este unul necesar și util, întrucât există o legătură directă între abandonul școlar și comiterea unor fapte anti-sociale. Acesta este de părere că, astfel, numărul elevilor care abandonează cursurile și ajung să comită infracțiuni se va reduce în viitor.
„IPJ Covasna va derula mai multe activități alături de colegii din cadrul Biroului de Prevenire, cu polițiști din Întorsura Buzăului, Brăduț, Sânzieni și Barcani, și de colegii de la Biroul de Siguranță Școlară – o structură nou-înființată și binevenită. Vom desfășura consiliere anti-victiminală și anti-infracțională, în scopul informării elevilor asupra necesității și importanței respectării normelor de conviețuire socială. Vor fi 5 activități pe an, pentru fiecare școală implicată în proiect. De asemenea, vom avea o campanie cu activități informative și prezentări de materiale video, în scopul diminuării numărului de elevi care abandonează procesul educativ. Totodată, vom derula activități stimulative și de tipul concursurilor, cu scopul de a îmbunătăți prezența la orele de curs. Se vor organiza și vizite la penitenciar – trei în fiecare an în care se derulează acest proiect”, a precizat comisarul-șef al IPJ Covasna, Trăistaru Lucian.
Potrivit acestuia, elevii vor participa și la două concursuri – unul de desene, și un altul intitulat „Cele mai puține absențe”, menite să îi motiveze pe copii să participe la orele de curs și să descurajeze delicvența juvenilă.
Contractul pentru proiectul în valoare de peste 1.4 milioane de euro (peste 7.1 milioane de lei) a fost semnat în data de 11 noiembrie.
(Ioana Ardeleanu)