Ştiri locale

Proiectul „Sania de vară” al Primăriei Covasna, reluat aproape de la zero. Autoritățile locale sunt nevoite să refacă procesul pentru obținerea finanțării de la CNI

Birocrația le-a pus bețe în roate autorităților locale din orașul Covasna, care s-au văzut nevoite să suspende procedurile de obținere a finanțării din partea Companiei Naționale de Investiții (CNI) pentru construirea unei piste de bob pe pârtia mică de schi din stațiune, și să comande un nou Plan Urbanistic Zonal (PUZ), întrucât cel întocmit în urmă cu mai mulți ani a expirat între timp.

Amenajarea unei sănii de vară, pe modelul celor care se găsesc la Borsec, Ghimeș sau Toplița în județul Harghita, este o dorință veche de mai mulți ani a Primăriei Covasna, însă autoritățile locale s-au lovit de-a lungul timpului de câteva bariere. Întâi, solicitarea de înscriere în Masterplanul investițiilor în turism derulat de Guvernul României a fost respinsă, astfel că anul trecut Primăria a solicitat înscrierea proiectului și pe lista finanțată prin CNI.

Publicitate

Proiectul a fost inclus pe lista de sinteză pentru obținerea finanțării, însă între timp termenul de valabilitate al PUZ-ului a expirat. Acum, autoritățile locale au reluat procesul de obținere a avizelor și autorizațiilor necesare și vor fi nevoite, cel mai probabil, să actualizeze și Studiul de fezabilitate aprobat de Consiliul Local în luna iunie a anului 2020, întrucât indicatorii financiari nu mai sunt valabili.

„PUZ-ul cu care am pornit a fost aprobat anterior cu mai mult de 5 ani, s-a prevăzut valabilitatea pentru o perioadă de 5 ani, iar în momentul în care am întocmit documentaţia pentru Studiul de fezabilitate şi am depus cererea de finanţare la CNI, ne-a scăpat acest aspect, nu am remarcat că a expirat cu câteva zile înainte. În momentul în care am ajuns în şedinţa Comisiei Tehnico-Economice de la CNI ni s-a pus în vedere să actualizăm PUZ-ul sau să facem altul nou. De prelungit valabilitatea nu s-a putut, se putea doar în perioada de valabilitate, aşa că am suspendat procedurile de avizare la CNI şi am comandat un nou PUZ pentru această zonă. Suntem în procedura de culegere a avizelor şi autorizaţiilor, documentaţia deja este gata, în momentul în care vom avea toate avizele, vom pune PUZ-ul pe transparență decizională și se va aproba prin Hotărâre de Consiliu Local, după care mergem înapoi la CNI și cerem continuarea procedurilor. Eu sper ca până în vară să rezolvăm cu PUZ-ul, după care să obținem finanțare. Desigur, urmează mai mult ca sigur să actualizăm Studiul de fezabilitate, trebuie să verificăm dacă mai e valabil pe indicatorii financiari, mai ales că toată structura asta se face din fier și vedem ce s-a întâmplat cu prețurile.”, ne-a explicat primarul stațiunii, Gyerő József.

Conform proiectului, sania de vară va fi amenajată pe pârtia mică de schi a stațiunii, unde va fi realizată o linie de urcare și una de rulaj, pe care cele 24 de sănii vor coborî în serpentine de la cota 665 metri până la cota 620.

Lungimea traseului de coborâre va fi de 510 metri, durata medie estimată pentru parcurgerea acestei porțiuni fiind de două minute, iar întregul traseu, cu tot cu partea de tractare a săniilor, va fi parcurs în circa 5-8 minute. Instalația va avea o capacitate de transport de circa 300 de sănii /oră.

Pista de bob va funcționa pe toată durata anului, indiferent de sezon, astfel că iarna, chiar dacă stratul de zăpadă nu le va permite pasionaților de sporturi de iarnă să schieze, vor putea să utilizeze pista de bob.

„Ne-am propus să sacrificăm pârtia mică de schi, lângă pârtia mare. Este un segment mai scurt şi mai puţin abrupt unde vrem să montăm această pistă care, teoretic, va fi mai lină decât ce e la Borsec sau la Ghimeş de exemplu, dar de acel teren dispunem şi acolo am putea monta astfel încât să nu afectăm şi pârtia mare. La noi sezonul de schi nu e atât de predictibil şi de sigur, astfel că ne-am propus să facem o pistă pentru 4 anotimpuri, aşa cum este la Ghimeş, şi nu cu soluţia tehnică aplicată la Borsec, unde se montează pârtia de bob în perioada verii şi se demontează la începutul iernii. Este o pistă mai scurtă, pentru că atât ne permitem pe amplasamentul respectiv, nu o să fie atât de înclinată, să îți dea atâta adrenalină cât îți dă, de exemplu, cea de la Borsec, dar tot o să fie o posibilitate de petrecere a timpului liber”, a mai explicat primarul Gyerő József.

Valoarea investiției a fost estimată inițial la suma de 7.957.839 de lei, din care 1.521.233 de lei pentru construcții + montaj. Edilul spune că în cel mai optimist scenariu, CNI va demara lucrările anul viitor.

„Facem tot ce ține de noi, pregătim toată documentația obiectivului, după care o vom preda la CNI care trebuie să facă procedura achiziției publice care poate să dureze, în primul rând pentru că nu au suficienți specialiști pe achiziție publică, pe de altă parte s-ar putea să se ivească situația în care se va contesta rezultatul. Dacă cineva contestă, bagă în sertar pentru cel puțin jumătate de an toată documentația, până când se soluționează contestația. Nu vreau să dau termene, dar într-un scenariu optimist anul viitor s-ar putea apuca de treabă cei de la CNI. Montarea instalației nu ar dura atât de mult, din câte știu va fi comandată din străinătate. Deci lucrăm și pe această problemă, care nu este cea mai stringentă, nu este una care să se facă mâine sau poimâine, până atunci mai avem foarte multe investiții, inclusiv prin CNI”, ne-a mai spus edilul.

În România, pistele de bob sau go-karturile pe șine sunt destul de rare, unele similare putând fi găsite, spre exemplu, la Stâna de Vale (Happy Land Aventura Park) în județul Bihor, pe pârtia Kalinderu din Bușteni (Fun Park), în județul Neamț (Durău Park) sau pe Dealul Feleacului din Cluj (Fun Park).

În județul Harghita există 3 astfel de piste, cea mai nouă fiind deschisă în luna august a anului trecut la Toplița (Alpine Coaster), fiind declarată cea mai lungă și modernă pistă de bob din România, dotată cu sistem care previne coliziunile. Alte două piste se află la Lunca de Sus (Ski Gyimes) și la Borsec.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio