Ştiri locale

Primarul Antal Árpád explică de ce nu pot fi proiectate piste pentru bicicliști ca în Occident

Puținele piste pentru bicicliști existente la Sfântu Gheorghe rămân motiv de nemulțumire și subiect de controverse în rândul locuitorilor municipiului, care și-ar dori, pe de-o parte să poată circula ca în Occident, fără să împartă traseul cu pietonii sau mașinile, iar pe de altă parte să aibă cât mai multe locuri de parcare și cât mai puține străzi cu sens unic.

Într-un interviu la We Radio în cadrul căruia a răspuns întrebărilor venite din partea ascultătorilor, primarul Antal Árpád a explicat că, în prezent, „țesutul urban al orașului nu permite acest lucru”, astfel că la Sfântu Gheorghe nu vor putea fi proiectate niciodată piste separate pentru bicicliști. Cu toate acestea, autoritățile locale au în lucru un master plan în acest sens, iar în următorii ani vor exista rezultate concrete.

„Facem acum un master plan pentru pistele de biciclete, se vor construi piste noi, au început lucrările pe digul de la Olt unde va fi o pistă de peste 7 km, se lucrează la podul peste Râul Olt tot pentru bicicliști, vor fi piste noi pe Lunca Oltului, pe Ciucului, și așa mai departe. Va mai dura ceva până când aceste piste vor fi continue, și aici trebuie să lămurim și ce înțelegem prin pistă pentru biciclete, pentru că nu vom putea construi niciodată la Sfântu Gheorghe piste separate pentru bicicliști, asta este evident, pentru că țesutul urban al municipiului nu permite acest lucru. Ori va trebui să renunțăm în totalitate la locuri de parcare, ceea ce nu este realist, ori vor fi niște marcaje pe străzi, care vor fi folosite de toată lumea, doar că se va marca și pentru bicicliști”, a explicat primarul Antal Árpád.

Bicicliștii se plâng că pistele nu au continuitate, se opresc înaintea intersecțiilor, iar pe anumite porțiuni pietonii şi cicliştii nu încap pe un singur trotuar. Aceeași problemă o au mai toate orașele din țară, unde autoritățile locale au cheltuit sute de mii de euro pe așa-numite „piste pentru biciclete”, care sunt mai degrabă capcane pentru cei care le utilizează și nu respectă normele de siguranță rutieră.

În prezent, în România nu există o legislație care să prevadă exact ce dimensiuni şi ce măsuri de siguranță trebuie să respecte o pistă pentru biciclete, așa cum se întâmplă, de exemplu, în străinătate. Din acest motiv, în multe orașe primăriile au făcut „desene” pe asfalt fără să țină cont de obstacolele de pe traseu.

„În ceea ce privește legislația, eu simt o accelerare în acest moment în România, în ceea ce privește o legislație clară pentru piste, pentru că una dintre probleme asta a fost: nu a existat o legislație, nu au existat standarde. Nici acum nu poți să faci o pistă cu sens dublu pe o stradă cu sens unic, când tocmai acesta ar fi scopul pistei de biciclete, ca tu să mergi mai repede, să poți intra și pe o stradă cu sens unic, și așa mai departe. Există o preocupare la nivel național, cred că se vor găsi soluții și asta ne va ajuta și pe noi. Eu cred că peste un an, să spunem, în iunie anul viitor vor fi niște rezultate foarte concrete pe acest subiect, dar cu siguranță nu vom avea un sistem integrat, nici măcar peste 3 ani, în ceea ce privește pistele pentru biciclete, e imposibil în 3 ani să rezolvi problema asta”, a mai spus edilul.

Despre nemulțumirile cicliștilor scriam și în luna octombrie a anului trecut, când din dorința de a contribui la îmbunătățirea infrastructurii destinate bicicletelor, USR Sfântu Gheorghe a demarat o campanie de informare și a realizat un studiu privind infrastructura existentă (știrea AICI).

Autoritățile locale militează de mai mulți ani pentru transformarea municipiului într-un oraș verde, prietenos cu mediul înconjurător, încurajând mișcarea și mersul pe două roți. Primăria Sfântu Gheorghe și-a arătat în mai multe ocazii intenția de a implementa sistemul de bike sharing și de a extinde reţeaua de piste pentru a le oferi localnicilor şi turiştilor mijloace de transport alternative, respectiv pentru a reduce nivelul de poluare.

De asemenea, autoritățile județene au în plan amenajarea unei piste de biciclete în lungime totală de peste 46 de kilometri pe raza județului Covasna, aceasta urmând să pornească din Sfântu Gheorghe și să străbată comunele Reci, Ghidfalău, Bodoc, Malnaș, Micfalău și Bixad.  Proiectul „Sepsi-Track” a fost inițiat de vicepreședintele Consiliului Județean Covasna Jakab István-Barna și, conform planurilor, pista ar urma să aibă două sensuri și o lățime de 3 metri, fiind încadrată de borduri.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio