Ştiri

Analist economic: „În România e o adevărată misiune imposibilă să reduci prețurile la pompă”

Contre în coaliție privind prețurile carburanților. Statul nu-și permite să plafoneze prețurile precum în Ungaria, și nici să reducă accizele, spune la Matinalii Digi FM analistul economic Adrian Negrescu.

Potrivit acestuia, Guvernul nu a făcut economii astfel încât acum să-și permită să ia o măsură pentru a reduce prețurile la benzină și motorină.

Publicitate

Alte variante luate în calcul pentru reducerea prețurilor la carburanți ar fi reducerea accizei sau scăderea TVA la benzină și motorină.

Dar prin astfel de măsuri statul ar încasa mult mai puțini bani, mai ales în condițiile în care acum cheltuie cu mult mai mult, spune Adrian Negrescu, la Matinalii Digi FM:

„E o adevărată misiune imposibilă să reduci prețurile la pompă. În momentul de față, statul e cu buzunarele goale, adică încasează mai puțini bani din taxe și impozite față de cât cheltuie. Cheltuie din ce în ce mai mult pe salariile bugetarilor, pentru pensii, pentru tot felul de cheltuieli ale statului. De aici vine și ezitarea statului de a lua o măsură.
Dacă ar face ca în Ungaria, să plafonezi, ceea ce nu cred că ar fi o variantă optimă, pentru că nu faci altceva decât să ascunzi problema și ne vom trezi cu cheltuieli foarte foarte mari. Dacă ar fi să plafonezi ar trebui să susțină de la buget această plafonare. Nu producătorii privați, nu companiile private vor pune din buzunarul lor bani pentru plafonare. Ar fi vreo 10 miliarde de lei, bani pe care Guvernul nu îi are.

O altă variantă ar fi să reduci accizele și TVA-ul.

Dacă ai reduce acciza, se pune problema dacă statul își permite acest lucru, pentru că din accize obține bani cu care își plătește salariile, își plătește funcționarea instituțiilor statului.
Reducerea TVA-ului – La noi TVA-ul este 19% și propunerea este să fie redus până la 5%. Un calcul simplu arată că din start ar trebui ca prețul carburanților să scadă

Problema e: vor respecta benzinarii această decizie? Adică nu ne vom trezi că în momentul în care reduci acciza prețul crește artificial la nivelul anterior, ca să poată să ia ei mai mulți bani? Astea sunt niște întrebări la care autoritățile trebuie să răspundă.”

Analistul economic a explicat și de ce au crescut prețurile la carburanți:

„De ce a crescut foarte mult prețul carburanților în ultima vreme? S-a scumpit barilul de petrol, am ajuns la 120 de dolari pe baril, față de anul trecut când costul era undeva la 40 de dolari. Și, pe de altă parte, au crescut prețurile de rafinare. Costurile de rafinare au crescut cu 262%. S-a ajuns acum ca 4 lei, 4 lei și ceva să reprezinte costul de import al petrolului, de rafinare și distribuție.”

Adrian Negrescu are și două soluții pentru această problemă:

„Sunt două soluții: să tipărim bani și asta înseamnă inflație, ori să ne împrumutăm. Și dacă ne împrumutăm în continuare s-ar putea să ajungem într-o situație și mai rea, iar pe România să scrie foarte-foarte clar recesiune.”

Publicitate
banner we radio