Ştiri locale

Stadiul proiectului de construire a heliportului Spitalului Județean din Sfântu Gheorghe

În aproximativ doi ani, lucrările pentru construirea heliportului care va face posibil transportul operativ al pacienților din și spre Spitalul Județean din Sfântu Gheorghe vor fi deja într-un stadiu avansat, speră managerul unității medicale, András-Nagy Róbert.

Potrivit acestuia, după ce Autoritatea Aeronautică Civilă va emite avizul pentru Planul Urbanistic Zonal (PUZ), proiectul va fi gata în proporție de 70%, iar următorii pași vor fi realizarea studiului de fezabilitate, a proiectului de execuție și execuția în sine, care nu ar trebui să dureze mai mult de un an.  

Publicitate

Până la avizare, conducerea unității medicale a făcut deja câțiva pași înainte.

„Noi am discutat la un moment dat, prin 2019, că pasul următor în realizarea proiectului este să facem un PUZ, dar noi am mers și mai înainte în acest proiect, în sensul în care deja am inclus stabilirea cu exactitate a locului unde să fie amplasat heliportul, cu circuitele, cu zona de aterizare, pentru că sunt niște reguli foarte stricte și clare de la care nu poți să te abați: de la cum decolează, cum aterizează o aeronavă, care este direcția, sunt niște fâșii în care trebuie să se încadreze. Noi am făcut o parte dintre studiile acestea în cadrul PUZ-ului, deci în momentul în care o să avem avizul pentru PUZ de la Autoritatea Aeronautică, înseamnă că suntem 70% gata cu proiectul. Va trebui apoi să facem studiul de fezabilitate, proiectul de execuție și execuția care ar trebui să dureze maxim un an. Suntem cu câțiva pași înainte în această privință, deci la momentul aprobării PUZ-ului noi știm exact locația unde va fi heliportul”, a explicatAndrás-Nagy Róbert.

Potrivit acestuia, elicopterele medicale vor face inclusiv zboruri de noapte (VFR – Visual flight rules, autorizate în prealabil de către Autoritatea Aeronautică) însă până ca heliportul să fie funcțional, este nevoie de o serie de modificări în cadrul Spitalului, ca de exemplu, circulația interioară trebuie regândită astfel încât să existe zone de protecție de jur împrejur.  

„Mai este un aspect pe care trebuie să îl luăm în considerare și în funcție de care se leagă toate investițiile pe care le avem în prezent, în curs de derulare, în fază de proiect, de studiu de fezabilitate. Pentru ca heliportul să fie funcțional trebuie să îl legăm de o modificare a traseului drumurilor interioare, și pentru acest lucru a fost nevoie de PUZ care reglementează partea de circulație interioară. A doua cale de acces în spital, cea de pe strada Spitalului, trebuie la fel amenajată, partea de sus trebuie deviată ca să înconjuri heliportul. În momentul decolării/aterizării sunt niște zone de protecție care trebuie păstrate libere în jurul heliportului. Sunt mulți factori pe care a trebuie să îi sincronizăm (…) Este una dintre zonele cele mai reglementate, dar așa și trebuie până la urmă. Platforma nu este o construcție sofisticată, este o simplă platformă betonată de 20 x 20 de metri, dar până ajungem să turnăm betonul respectiv durează, iar apoi e nevoie de măsurători stricte (…) Părerea mea este că în doi ani vom putea discuta despre un stadiu avansat al lucrărilor”, a mai spus managerul unității medicale.

Valoarea investiției se ridică la aproape 150.000 de euro, iar proiectul este finanţat din fonduri europene.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio