Ştiri locale

Sfântu Gheorghe va avea semafoare inteligente, conectate la transportul public în comun

Primăria Sfântu Gheorghe are în plan implementarea unui sistem inteligent de dirijare a circulaţiei rutiere, în intersecţiile aglomerate ale municipiului, acolo unde riscul pentru producerea accidentelor este ridicat, dar şi cu scopul de a descongestiona traficul.

Primarul Antal Árpád a explicat, într-o conferinţă de presă, că reţeaua de semafoare va fi conectată la sistemul de transport public în comun, noua tehnologie urmând să faciliteze circulaţia cu autobuzul. Una dintre intersecţiile în care în următorii ani Primăria va instala astfel de semafoare inteligente este cea dintre străzile Grigore Bălan şi 1 Decembrie 1918 (semafoarele mari), unde în ultimii doi ani s-au produs în total 14 accidente rutiere.

Publicitate

„La această intersecţie vom pune un semafor inteligent care va fi inclusiv conectat la sistemul de transport în comun, în sensul în care dacă un autobuz are o întârziere de 20 de secunde la staţia din faţa fostei Berării, semaforul va trece mai repede pe verde pentru ca autobuzul să mai recupereze 10 secunde. Totul se va axa pe transportul în comun, pentru că asta ne dorim. Nu putem face nişte schimbări foarte radicale, dar ne dorim ca în câţiva ani să se schimbe radical traficul, inclusiv prin felul în care vom construi infrastructura, totul va fi în aşa fel încât să fie în avantaj cel care foloseşte transportul în comun. Asta se va întâmpla, evident, în momentul în care şi transportul în comun va fi mai civilizat şi mai predictibil”, a explicat edilul.

În urmă cu câţiva ani, Primăria avea în plan amenajarea unui sens giratoriu în locul semaforului de la intersecţia străzilor Grigore Bălan şi 1 Decembrie, însă comisia de specialitate a ajuns la concluzia că semaforul fluidizează mai bine traficul.

„Eu am fost pentru sensul giratoriu, însă asta ar fi însemnat să fie mutate trecerile pentru pietoni mult mai departe de intersecţie, deci ar fi fost o decizie în favoarea maşinilor şi în defavoarea pietonilor care ar fi trebuit să facă un ocol, pentru că legea nu permite ca trecerile de pietoni să fie foarte aproape de sensul giratoriu. Practic, ar fi trebuit să mutăm trecerile de pietoni şi de pe Grigore Bălan şi pe 1 Decembrie mult mai departe de intersecţie şi să punem pe drumuri în plus pietonii, deci este clar un argument împotriva acestei decizii. Al doilea argument este exact această reglementare cu semaforul inteligent pentru autobuze, pentru că dacă ai sens giratoriu nu poţi să îl ajuţi pe cel care vine cu transportul în comun, va trebui să acorde prioritate şi s-ar putea să mai piardă încă 20 de secunde, iar omul să piardă trenul, de exemplu, dacă voia să meargă la Gară. Aceste două argumente au câştigat în faţa argumentului cu sensul giratoriu. Şi aici părerile sunt împărţite, sunt foarte mulţi care nu se comportă cum ar trebui în sensurile giratorii, şi se mai spune că în sensurile giratorii sunt mai multe accidente decât în intersecţiile semaforizate”, a declarat primarul.

Intersecţia semaforizată dintre străzile Grigore Bălan şi 1 Decembrie este una dintre zonele din oraş unde frecvent au loc accidente, în 2020 fiind înregistrate 4 evenimente rutiere, iar anul trecut 6. Cel mai recent s-a produs la începutul acestui an, pe 9 ianuarie, când două autoturisme au intrat în coliziune, iar unul dintre şoferi a fost rănit şi transportat la spital. La momentul producerii accidentului semaforul funcţiona pe culoarea galben intermitent, aşa cum se întâmplă zilnic după ora 17:00 şi în weekend, însă unii locuitori ai oraşului sunt de părere că semafoarele ar trebui să funcţioneze permanent.

Primarul Antal Árpád a explicat că Municipalitatea va decide în perioada următoare, împreună cu Poliţia Rutieră, care sunt soluţiile care pot fi luate pentru reducerea accidentelor în zonele în care acestea se produc cu frecvenţă mai ridicată.

„Cunoaştem aceste probleme, chiar acum am primit primul draft al Studiului de Mobilitate, avem o hartă unde sunt marcate toate zonele din oraş unde au fost mai multe accindente în ultima perioadă şi, evident, în condiţiile legislative actuale vom lua măsurile care se impun. E foarte important să avem şi propuneri din partea Poliţiei. Întotdeauna am pus pe primul loc pietonii şi, tocmai de aceea, în Sfântu Gheorghe nu există niciun semafor unde să fie verde şi pentru pietoni şi pentru autoturisme, aşa cum sunt în marile oraşe, de exemplu, când este verde la pietoni, la dreapta şi maşina are verde. Aşa a fost cândva la intersecţia dintre străzile Grigore Bălan şi Oltului, şi am luat această decizie chiar dacă asta înseamnă ca timpul pentru culoarea verde să fie mult mai scurt pentru toată lumea. Dacă cineva vine cu nişte propuneri concrete, de exemplu că semaforul trebuie să funcţioneze şi în weekend pentru că altfel sunt accidente, putem să luăm această decizie, dar un singur lucru este ceea ce noi nu putem reglementa prin hotărâri, şi anume neatenţia unor oameni. Poţi să pui 10 semafoare, dar dacă cineva e neatent şi nu ţine cont de roşu sau de galben la semafor vor fi accidente. Eu nu am ce decizii să iau ca politici publice dacă cineva trece peste culoarea roşie, de exemplu. Dacă accidentele se datorează altor cauze decât neatenţia unor şoferi, atunci se pot lua decizii şi pot fi schimbate reguli”, a mai explicat primarul.

Tot pentru creşterea siguranţei rutiere, Primăria va monta 8 semafoare cu buton pe Lunca Oltului şi strada Păiuş David, unele dintre cele mai aglomerate străzi din oraş, autorizaţia de începere a lucrărilor fiind eliberată în luna noiembrie a anului trecut.

Pe Lunca Oltului semafoarele moderne vor fi instalate la fabrica Covalact, la magazinul Depo și în vecinătatea centrului comercial Sepsi Value Centre, iar pe Lt. Păiuş David acestea vor fi instalate la cele patru treceri de pietoni: în fața statuii Soldatului Necunoscut și la trecerea de pietoni de la intersecţia cu strada Constructorilor, iar la fabricile de la ieșirea din oraș spre Brașov vor fi instalate alte două semafoare.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio