
România (ne)Educată: Județul Covasna are aproape 1.600 de elevi repetenți în acest an școlar
Ministerul Educației a realizat o statistică privind rata abandonului școlar, pe județe, iar datele relevă faptul că la nivelul județului Covasna aproape 1.600 de elevi sunt repetenți în anul școlar 2023-2024, iar alți peste 290 au abandonat cursurile. Informațiile apar într-un răspuns al secretarului de stat în învățământul preuniversitar și relația cu Parlamentul, Ionel-Florian Lixandru, transmise deputatului Corneliu Mugurel Cozmaciuc (AICI).
Potrivit documentului, din totalul celor 12.592 de elevi covăsneni din mediul rural, 11.425 au fost promovați, 979 sunt repetenți, 11 au fost exmatriculați, iar 177 au situația neîncheiată. Totodată, 490 de elevi figurează ca „neregăsiți în anul următor” (3,89%). Dintre aceștia din urmă, 90 figurează la abandon școlar, doi au fost retrași, 74 sunt în străinătate, iar 3 figurează ca exmatriculați.
În mediul urban, din totalul celor 18.968 de elevi înscriși în învățământul preuniversitar, 18.235 figurează ca promovați, 601 sunt repetenți, 23 exmatriculați, iar 109 au situațiile neîncheiate în anul școlar 2023-2024. Alți 557 (2,94%) figurează ca „neregăsiți în anul următor” (201 abandon, 100 retrași, 62 în străinătate, 11 exmatriculați).
Ministerul Educației a realizat și o statistică sumbră a elevilor care au decedat pe parcursul ultimului an. Cei mai mulți sunt din București (29), Bihor (22) și Suceava (21). În județul Covasna, 6 elevi au decedat în anul școlar 2023-2024, majoritatea în mediul urban (5 elevi).
Potrivit informațiilor cuprinse în document, la nivel național numărul de elevi cuprinși în învățământul preuniversitar este în scădere, iar rata abandonului școlar este în creștere în toate județele. Tot mai mulți elevi renunță la școală, iar mediul rural continuă să rămână defavorizat în privința ratei brute de cuprindere, mai ales la nivelul învățământului gimnazial.
„Cei mai mulți dintre elevii de liceu care au abandonat studiile provin de la filiera tehnologică, iar cei mai puțini de la filierele teoretică și vocațională. Ponderea populației școlare masculine care abandonează studiile este mai amplă în învățământul liceal și mai redusă în învățământul profesional, comparativ cu ponderea populației școlare feminine”, se mai arată în răspuns.
Proiectul România Educată, inițiat în 2016 de președintele Klaus Iohannis, și-a propus să reducă la jumătate rata de analfabetism funcțional, având printre obiective: scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii până la 10%, sau absolvirea studiilor superioare de către minimum 40% din tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani.
La nivelul Ministerului Educației se derulează mai multe programe care vizează elevii considerați în situații de risc: Euro 200, Masa caldă, Rechizite școlare, Burse școlare, Transportul elevilor, Programul pentru școli, Sprijin material pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și/sau dizabilități, Tichete sociale etc.
(Ioana Ardeleanu)
