
Proiect de lege: RCA obligatoriu pentru trotinete şi biciclete electrice
Posesorii de biciclete electrice și de trotinete electrice vor fi obligați să încheie cu asigurătorii polițe RCA, potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor.
Proiectul de lege are în vedere transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE, care completează definiția cuvântului „vehicul” astfel încât acesta să cuprindă și trotinetele și bicicletele electrice.

Astfel, Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie se completează astfel încât termenul „vehicul” să fie definit drept „a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h; c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată; d) tramvai”.
Concret, în ce privește trotinetele și bicicletele electrice, obligativitatea încheierii poliței RCA revine doar în cazul în care acestea au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care are locul de staționare obișnuit în România încheie și menține în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia în limitele teritoriale de aplicare.
Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice şi juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părți terțe, inclusiv spectatorilor și altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculelor acestora.
20 de persoane au murit în ultimii 5 ani în urma unor accidente în care au fost implicate trotinete sau biciclete
Încă nu se ştiu tarifele care ar urma să fie plătite. Preţurile vor fi stabilite de companiile de asigurare după ce legea e adoptată. În prezent, există asigurări facultative pentru astfel de biciclete şi trotinete. O asemenea asigurare costă în jur de 20 de euro. Se doreşte introducerea unor asigurări pentru aceste vehicule din cauză că în ultima perioadă au avut loc multe accidente.
Doar în ultimii 5 ani au fost 20 de persoane care au decedat după ce au fost implicate în astfel de accidente. Cele mai multe incidente au avut loc în marile oraşe, în Bucureşti, Cluj sau Iaşi.
Motivele modificării legii
Unul dintre cele mai importante motive care justifică propunerea legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului.
Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale.
Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de „vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România. Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu.
Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis.