Piste continue pentru biciclete la Sfântu Gheorghe
Consiliul Local al Municipiului Sfântu Gheorghe și-a propus ca și până când va fi întocmit ghidul privind proiectarea pistelor pentru biciclete, care este în prezent în dezbatere publică în România, să asigure pentru bicicliști circulabilitatea și continuitatea pistelor de biciclete din oraș, prin marcarea şi vopsirea pistelor și trotuarelor, în mod corespunzător regulilor curente de trafic rutier.
Este de știut că Ministerul Dezvoltării din România de abia acum a lansat în dezbatere publică ghidul privind realizarea pistelor pentru biciclete. Astfel, în lipsa unei directive de specialitate, până în prezent proiectanții au structurat porțiunile pistelor pentru biciclete pe baza propriei lor experiențe. Aceasta a însemnat că, deși firma de construcții a modernizat pistele pentru biciclete simultan cu reparația drumurilor din oraș, pistele pentru biciclete demarcate pe trotuar au fost doar o soluție parțială, întrucât nu au asigurat continuitatea traseelor pentru biciclete în Sfântu Gheorghe.
Consiliul Local ar dori să modifice această situație și a discutat deja cu două firme în privința întocmirii unui manual de vopsire a drumurilor și trotuarelor din Sfântu Gheorghe. Pe baza ofertelor primite se poate întocmi caietul de sarcini, un ghid propriu de vopsire a pistelor pentru biciclete din Sfântu Gheorghe, după care se poate publica printr-o procedură de achiziție publică lucrarea de vopsire. Viceprimarul Tóth-Birtan Csaba este convins că până în următoarea primăvară va fi deja planificat unde și care străzi să fie vopsite.
Chestiunea pistelor pentru biciclete nu este simplă fiindcă în legile actuale din România privind regulile traficului rutier sunt puține părți referitoare la mersul cu bicicleta, iar cu puțină exagerare și cele care există se referă la purtarea vestei reflectorizante și la echipamentul obligatoriu, dar nu există nicio directivă despre cum ar trebui să arate pistele pentru biciclete. Pentru a aminti doar un singur exemplu de dirijare a traficului, aproape peste tot în Europa este permis ca pe străzile cu sens unic bicicliștii să se deplaseze în sens invers traficului, în timp ce în România acest lucru este pedepsit de lege. Asemenea modificări radicale sau altele similare nu pot fi implementate pe plan local până ce nu se modifică legislația pe plan național.
Așadar, procesul va fi unul progresiv, în prima fază bazându-ne pe conținutul actual al regulilor traficului rutier și al ghidului elaborat de minister, iar atunci când legea se va modifica în sens pozitiv, vor putea fi implementate și modificări mai radicale. Din această cauză Consiliul Local a decis ca, deși în prezent nu poate revoluționa proiectarea pistelor pentru biciclete, să le facă mai circulabile și mai continue prin vopsirea şi marcarea corespunzătoare a drumurilor.
(Biroul de Imagine al Primăriei)