Studiu: Peste jumătate dintre locuitorii României au dificultăți cu banii în fiecare zi. Trei sferturi dintre persoane sunt puțin sau deloc pregătite financiar
Trei sferturi dintre locuitorii României se declară puțin sau deloc pregătiți din punct de vedere financiar bancar, ceea ce are impact și asupra perspectivelor financiare de viitor, arată un studiu despre gradul de alfabetizare financiară în rândul adulților din mediul urban din România, realizat de către compania de cercetare și consultanță BrandBerry, alături de Asociația Brașov 2050 și cu susținerea Profit Point și Banca Comercială Română (BCR).
În plus, analiza rezultatelor la testele de educație financiară indică și un nivel scăzut de cunoaștere nu doar a conceptelor și termenilor financiar-bancari și economici, ci și o slabă capacitate de a realiza calcule matematice simple. 77% dintre participanți nu au depășit pragul de 50% răspunsuri corecte, în timp ce doar 3.5% dintre respondenți au avut o rată de răspunsuri corecte mai mare de 75%.
Studiul a mai scos în evidență că 40% dintre participanții la studiu nu sunt rezilienți financiar și nu ar putea să-și asigure același nivel de trai ca în prezent nici măcar pentru o lună dacă, într-o situație nefericită, ar rămâne fără surse de venit.
Doar 20% dintre persoane estimează că ar putea să-și păstreze nivelul de trai actual pentru o perioadă mai mare de 6 luni, iar gradul de alfabetizare financiară în România este de 8%, cel mai mic procent din Europa.
În plus, peste 50% dintre români consideră că întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi. Iar în ceea ce privește incluziunea financiară, majoritatea participanților la studiu au declarat că dețin și folosesc cont bancar (80,7%), card bancar de debit (70%) și că fac online banking (70%).
Studiul dezvăluie și diferențele dintre grupurile de gen în privința banilor. Din raport reiese că femeile tind să se concentreze pe aspectele practice ale gestionării banilor, în timp ce bărbații asociază banii într-o măsură mai mare cu libertatea și bunăstarea. Aceste diferențe evidențiază necesitatea unei abordări mai nuanțate în politicile publice și în programele de educație financiară, care să țină cont de nevoi și să promoveze o relație sănătoasă și echilibrată cu banii pentru toți.
„Acest studiu, deși la prima vedere este doar despre educație financiară, este despre oameni și nevoile lor, pentru că banii sunt doar un instrument pe care-l utilizăm pentru a avea o viață mai frumoasă. Educația financiară este un rezultat al educației generale de bună calitate, al dezvoltării gândirii critice, combinate cu existența unor servicii financiar-bancare ușor accesibile, de unde deducem că efortul este unul combinat, atât din partea statului, cât și al mediului privat. Concluzia nefericită a studiului este că se impune o schimbare radicală de abordare a modului în care construim cetățenii dacă ne dorim să avem și mâine o societate funcțională, care să acceseze orice fel de servicii, inclusiv financiare. Vestea bună este din punctul în care ne aflăm avem mult de crescut. O altă veste bună este că sectorul bancar poate și are tot interesul, inclusiv comercial, să joace un rol activ în scăderea inegalităților de gen și creșterea incluziunii, iar acest rol va aduce beneficii concrete tuturor, cetățeni și bănci deopotrivă. Privind din această ultimă perspectivă, inițiativa BCR de a fi activă cu programe de CSR specifice educației financiare și creșterii incluziunii este mai mult decât lăudabilă și demnă de urmat”, a declarat Romulus Oprică, sociolog și managing partner BrandBerry.
Studiul a fost realizat în perioada 5 mai – 10 iunie 2023, pe un eșantion de 2.872 de persoane, cu vârsta de peste 18 ani, din zona urbană.