Ştiri locale

O polițistă din județul Covasna participă la „Women Rally – Bosch Car Service”

O polițistă din județul Covasna participă la Campionatul Național „Women Rally – Bosch Car Service 2022”, programat să aibă loc în perioada 27-28 mai, la Timișoara. Cristiana Danci este angajată în cadrul IPJ Covasna din 2017, iar pasiunea pentru curse și-a descoperit-o în urmă cu câțiva ani. În 2018 a participat la prima competiție de acest gen, iar doi ani mai târziu a obținut locul 3 în cadrul unei etape care a avut loc la București.

La cei 30 de ani ai ei, Cristiana este mama unei fetițe în vârstă de 8 ani, și spune că ar încuraja cât mai multe tinere, indiferent de ocupația pe care o au, să participe la astfel de competiții, pentru a căpăta încredere și pentru a ieși din rutina zilnică.

Publicitate

Pentru competiția de la finalul lunii viitoare, tânăra s-a înscris la Clasa 1 (autoturisme cu cilindreea nominală de până la 1.600 cmc), cu mașina personală, un Seat Leon din 2010, cu motor de 1.4 benzină, în care spune că deocamdată nu a investit foarte mult pentru astfel de competiții. În trecut, tânăra șoferiță a mai concurat cu un Skoda Fabia, un Opel Corsa și un Volkswagen Polo.

„Mașina nu are modificări, e mașina mea de stradă, de piață, cu care îmi duc copilul la școală, și particip și la competiții. De fapt, competiția este pentru amatori, pentru femei care au pasiunea asta, care vor să încerce și să demonstreze că pot. Sunt și clase făcute separat, pentru mașini modificate, pentru piloți acreditați, cu experiență, dar eu momentan pândesc să ajung să fac astfel de competiții”, ne-a explicat tânăra polițistă.

Deși nu e „tunată” pentru competiții de viteză, mașina tinerei pilot este, cu siguranță, deosebită. Capota este colantată cu mesajul „Beast Mode On” (n.r. – modul bestie activat), un fel de „semnătură” pe care Cristiana o folosește, pentru că, spune ea, reflectă foarte bine stilul ei atunci când se află la volan, și nu numai.

Beast Mode On e o chestie a mea, e general valabilă pe toate mașinile și nu pentru că mașinile sunt la nivelul de bestie, pentru că nu a fost cazul niciodată, nu am avut mașini puternice, am avut mașini care și-au făcut treaba, dar asta a pornit de la persoana mea. De fapt, toată bestia e înăuntrul meu, în timpul conducerii. A venit ca o formă de alint și așa a rămas”, ne-a explicat  tânăra.

„Nu este un sport pentru femei, dar odată ce l-ai luat e ca microbul, nu mai poți să renunți”

Cristiana a dus pasiunea mai departe, iar în luna mai a anului trecut a terminat o școală de pilotaj, și susține că de mare ajutor i-a fost și cursul de conducere defensivă pe care l-a făcut la locul de muncă. Spune că, din câte știe, este singura tânără din județul Covasna care participă la astfel de competiții.

„Pasiunea asta înseamnă adrenalină, înseamnă să îți depășești limitele, să demontezi percepția asta că femeile nu știu să conducă, să demonstrezi că poți. Nu este un sport pentru femei, dar odată ce l-ai luat e ca microbul, nu mai poți să renunți. Am avut susținere morală, dar mi-a lipsit cea financiară și de asta nici nu am participat până acum la toate etapele. Costurile sunt foarte mari, trebuie să întreții o mașină de genul ăsta, să poți să te deplasezi la toate competițiile, care nu sunt aproape, prima, de exemplu, e la Timișoara, și e ceva de mers până acolo. În afară de asta, susținere am avut întotdeauna, susținere morală, care m-a motivat. Au fost și rezultatele, pentru că pe măsură ce am participat am crescut, nu neapărat la clasă, cât în clasamentul general. Când am văzut că depășesc mașini mai puternice decât a mea, m-a motivat. Acum sunt mai pregătită, am investit în anvelope, în stabilitatea mașinii…”, ne-a explicat șoferița.

„O fac pentru adrenalină, îmi iau exact doza necesară de care am nevoie pentru un an”

Antrenamentele le face în prezent pe circuitul Skat Kart din Târgu Secuiesc, și spune că este primul an în care merge la teste înainte de a participa la competiție: „Până acum am mers oarbă, fără antrenament, adică luam mașina și plecam cu ea”, a mai spus Cristiana.

Deși nu e o regulă, la etapa de la Timișoara va avea lângă ea și un „copilot”, în cursă fiind înscrisă o altă tânără angajată în cadrul IPJ Covasna, pe care Cristiana a încurajat-o să o însoțească tocmai pentru a vedea dacă ar putea, la rândul ei, să participe pe viitor la astfel de competiții.

„Anul acesta o să o am invitată, în dreapta mea, pe Georgiana Gîueanu, o colegă polițistă, tot din cadrul IPJ Covasna. Participă pentru prima oară la așa ceva și i-am zis că dacă nu a avut curaj să participe ca pilot, o încurajez să participe în dreapta mea ca să vadă cum e, și ulterior să se înscrie și ea (…) Eu una o fac pentru adrenalină, îmi iau exact doza necesară de care am nevoie pe un an de zile. Nu este același lucru cu șofatul în trafic, totul se desfășoară pe un circuit de îndemânare, închis traficului public (…) Mai mult decât viteză, este despre îndemânare. Pe mine, cel puțin, m-a ajutat foarte mult inclusiv la locul de muncă, în trafic, atunci când mergem la tot felul de intervenții unde trebuie să ajungem cât mai repede. Mi-a prins bine experiența raliului. Altor femei le-aș recomanda de dragul de a face altceva decât ce fac ele de zi cu zi, ceva ieșit din comun. Eu îmi doresc să merg mai departe, să fac mai mult de atât, dar am nevoie de experiență și îmi știu bine locul momentan. Nici nu m-au ajutat mașinile până acum, și să închiriez o mașină de raliu e mult peste bugetul meu”, a explicat Cristiana.

Nevoie de sponsori pentru finalizarea Campionatului

Tânăra spune că visul ei este să poată participa la toate cele 3 etape ale competiției, și să obțină acreditarea de pilot în cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv. Pentru ca acest lucru să fie posibil, ar fi necesară o sponsorizare, costurile totale depășind, în prezent, puterile ei financiare.

„Sunt 3 etape de campionat pe an, dar până în prezent nu am făcut niciodată un campionat complet, din lipsa fondurilor. Am participat selectiv la două etape sau la una… în total ar fi în jur de 6. Este nevoie de sponsori, bugetul meu pe etapă este undeva la 2.000-3.000 de lei, în cazul în care nu apar incidente, iar asta înseamnă taxe de înscriere, asigurare, licență, cazare, masă, service auto, combustibil. Intenția mea este să fac un campionat complet și să devin pilot acreditat în cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv. Pentru asta îmi trebuie experiență, școala de pilotaj, și să am rezultate, să particip la un campionat complet. L-am ales pe acesta, având cele mai puține etape, și având în vedere că îl și cunosc, am mai participat și știu despre ce este vorba. Suma ideală, pentru ca totul să fie așa cum ar trebui în competiție, să zicem că ar fi undeva la 3.000-3.500 de lei pe etapă, ceea ce ar însemna 10.500 de lei pentru tot campionatul, o sumă care să-mi acopere incidentele, la nevoie”, ne-a explicat Cristiana care ne-a mai explicat că taxa de înscriere în competiție este 400 de lei, iar alți 200 de lei înseamnă taxa pentru înscrierea copilotului. Pe lângă aceste sume, participanții trebuie să achite o taxă de licență anuală de 150 de lei, iar asigurarea în caz de incident în timpul probelor este de 100 de lei / persoană.

***

Campionatul Național „Women Rally – Bosch Car Service”, ajuns în acest an la a V-a ediție, susține și celebrează pasiunea doamnelor și domnișoarelor pentru mașini, viteză și competiție, orice posesoare de permis de conducere cu minimum doi ani vechime putând să se înscrie cu mașina personală.

Participantele vor avea de parcurs două manșe, lungimea totală a probelor fiind de 1,4 km, iar distanța totală parcursă va fi de 5,7 km.

Competiția, care se desfășoară sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv, susține și persoanele aflate în nevoie. Astfel, la finalul fiecărei etape, după festivitatea de premiere, are loc un dineu oficial în cadrul căruia, prin licitarea unor produse puse la dispoziție de partenerii organizatorilor, sunt adunate diferite sume de bani, iar fondurile obținute sunt dirijate ulterior către o cauză nobilă.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio