Ştiri

Noul statut al elevului: liber la folosirea telefonului în timpul orelor şi la contestarea notelor

Reguli noi în şcoli, din această toamnă. Elevii le pot cere socoteală profesorilor pentru notele primite şi pot folosi telefoanele mobile în timpul orelor „în scop educaţional”, nu mai pot fi mustraţi în faţa clasei, iar, dacă îşi corectează comportamentul, nu li se va mai scădea nota la purtare. Toate acestea sunt posibile odată cu intrarea în vigoare a Statutului Elevului, act lăudat de Ministerul Educaţiei şi de reprezentanţii elevilor, însă privit cu scepticism de profesori.

„90 la sută dintre elevi nu folosesc telefonul în scop educaţional, iar profesorul nu poate controla utilizarea  acestuia în scopul potrivit, mai ales în cazul claselor cu efective mari”, spune  Raluca Igna, profesoară de liceu.  „Este un pas înapoi în ceea ce priveşte disciplina în şcoală, este un risc să fie abuzuri ale elevilor”, este de părere şi Simion Hăncescu, liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI). Statutul Elevului a fost aprobat prin ordin de ministru pe 10 august.

Publicitate

Ce prevede Statutul Elevului

Una din cele mai importante prevederi ale Statutului, care intră în vigoare chiar de la începutul anului şcolar, este că elevii au dreptul să îşi conteste notele la lucrările scrise. Mai întâi, ei pot cere explicaţii profesorului de la clasă, în cinci zile de la comunicarea notei.  Dacă nu sunt mulţumiţi de argumentele dascălului, pot face plângere scrisă la director. Plângerea este analizată de o comisie formată din doi profesori care nu predau la clasă. Media notelor date de ei este cea care va fi trecută în catalog.

CITESTE >>> AICI <<< STATUTUL ELEVULUI

Totodată, profesorul trebuie să îi informeze asupra notelor primite înainte să fie trecute în catalog şi trebuie să fie consultaţi în legătură cu materiile opţionale, iar participarea la aceste discipline se va face pe grupe formate special în acest sens.

La sfârşitul fiecărui semestru, elevii vor oferi feedback profesorilor, ca să-şi îmbunătăţească activitatea, prin completarea  unor fişe anonime. Mai mult, profesorii nu au voie să pună absenţe ca mijloc de coerciţie, au voie să pună absenţă doar dacă elevul nu este  la oră şi nu au voie să îi oblige pe copii să participe la olimpiade şi concursuri şcolare.

O altă prevedere din Statut este că elevii nu au voie să fie deposedaţi de bunurile lor, dacă nu atentează la siguranţa colegilor  şi a profesorilor. Ei au voie să folosească telefoane mobile în timpul orelor de curs, dacă au acordul cadrului didactic şi dacă le folosesc în scop educaţional ori situaţii de urgenţă.

Atunci când se aplică o sancţiune, elevii au dreptul să se apere. Nici o mustrare nu se face în faţa clasei sau a şcolii şi sunt interzise pedepsele colective. Pentru orice sancţiune aplicată, dacă, în opt săptămâni de la comunicarea pedepsei, elevul îşi corectează comportamentul, nu i se mai scade nota la purtare. De asemenea, elevii pot fi pedepsiţi doar pentru faptele pe care le săvârşesc  în perimetrul şcolii.

Statutul mai prevede şi că elevilor nu le poate fi refuzat accesul în şcoală pe motivul ţinutei vestimentare sau că le lipsesc elementele de identificare ale şcolii (de exemplu, uniformele).

Alte puncte din act sunt că învăţământul trebuie să fie centrat pe elev, iar toate deciziile la nivelul şcolii trebuie să fie luate  cu consultarea elevilor şi a reprezentanţilor lor, că în şcoală este interzisă discriminarea pe baza etniei, religiei, orientării sexuale, sexului, dizabilităţii, religiei, cetăţeniei sau tipului de familie din care provine un elev. Totodată, profesorii trebuie distribuiţi la clase nediscriminatoriu.

Legat de responsabilităţile elevilor, ei trebuie să participe la toate cursurile, să aibă la ei carnetul, să utilizeze manuale şcolare gratuite şi să le predea la sfârşitul anului şcolar în stare bună, dar şi să respecte drepturile de autor atunci când elaborează o lucrare.

Fostul şef al Consilului Elevilor: Ne aşteptăm să fie încercări de eludare a regulamentului

Fostul preşedinte al Consiliului Elevilor, Horia Oniţă, în mandatul căruia s-a discutat şi s-a aprobat  Statutul Elevului, a declarat, pentru Gândul, că reprezentanţii elevilor nu se aşteaptă ca Statutul să se aplice integral din luna septembrie, „ne aşteptăm să fie discuţii, încercări de a eluda regulamentul, de a se trece cu vederea anumite aspecte”.

Oniţă a mai spus şi că negocierile cu sindicatele şi Ministerul Educaţiei au fost dificile, mai ales în ceea ce priveşte contestarea notelor. El a arătat că este important ca, acum, elevul să fie privit ca beneficiar al educaţiei şi ca parte activă în luarea deciziilor în şcoală. El a amintit că au fost multe cazuri, mai ales la Bucureşti şi Braşov, în care reprezentantul elevilor nu a fost chemat la şedinţele consiliului de administraţie al şcolii sau a fost dat afară din şedinţă când se vorbea despre buget.

Ministerul Educaţiei:  Elevii şi profesorii să fie parteneri pentru binele elevului

Şi Ministerul Educaţiei (MEN) a zugrăvit Statutul Elevului în termeni pozitivi: un parteneriat între elevi şi profesori, actul prin care vocea copiilor se va face auzită. Ministrul Mircea Dumitru scria, pe contul său de Facebook, că vrea ca elevii şi profesorii să devină parteneri „pentru un bine comun, acela al elevului”. Similar, purtătoarea de cuvânt a MEN, Mirabela Amarandei, a precizat, pentru Gândul, că la elaborarea actului s-a lucrat cot la cot cu elevii. „Statutul vine cu răspunsuri la problemele pe care elevii le-au întâmpinat de-a lungul vremii. Şcoala este pentru elevi”, a subliniat ea.

Profesorii, circumspecţi la folosirea telefoanelor mobile la ore: Cum controlezi o clasă cu 30 de elevi?

Întrebate despre folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor şi despre contestarea notelor primite la lucrările scrise, cadrele didactice au apreciat că pot exista abuzuri din partea elevilor. Profesorii au mai spus şi că este foarte dificil să controlezi dacă 30 de elevi folosesc telefonul mobil în scop educaţional.

Profesoara Raluca Igna, de la un liceu din Caracal, a explicat că pot apărea cazuri de discriminare, pentru că nu toţi elevii au smartphone, iar 90 la sută dintre elevi “nu folosesc telefonul în scop educaţional, iar profesorul nu poate controla utilizarea  acestuia în scopul potrivit, mai ales în cazul claselor cu efective mari”.

De aceeaşi părere este şi liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), profesorul Simion Hăncescu. El a declarat că este „ceva ciudat” cu folosirea telefoanelor mobile la ore: „Nu ştiu ce control poate avea un dascăl asupra a 30 de elevi. Poate nu întâmplător în alte ţări e interzis complet . Este o sursă de perturbare a orei, decât de a fi atent la ore”.

De altă părere este profesoara Ramona Ruscu, de la la o şcoală din Vădăstriţa, din judeţul Olt. Ea a spus că sunt multe activităţi la clasă care se pot face cu ajutorul unui telefon mobil, dar că aparatul trebuie folosit doar în scop educaţional.

În ceea ce priveşte contestarea notelor, profesoara Ruscu a apreciat că este un lucru bun că elevii îşi pot contesta notele, însă “acest lucru nu trebuie să le dea impresia elevilor că pot contesta fiecare notă pe care o primesc”. Şi Raluca Igna a arătat că dreptul de a contesta nota este echitabil, cât timp nu se transformă într-un instrument de hărţuire sau intimidare a cadrului didactic.

“De exemplu, se poate ca, într-o şcoală, să nu existe mai mulţi profesori care să predea o anumita disciplină, iar directorul să fie în imposibilitatea de a forma o comisie ( Art 7, alin 2 pct c). Se precizează că acea comisie poate fi formată din cadre didactice din altă şcoală, dar cine vine fără să fie plătit?! Plus că, la volumul de muncă de birou pe care o are un profesor, rezolvarea contestaţiilor din altă şcoală/liceu este deja picătura care umple paharul”, a subliniat profesoara Igna.

Liderii sindicali Simion Hăncescu şi Marius Ovidiu Nistor, de la FSE Spiru Haret, au spus, însă, că prevederea privind contestarea notelor nu este nouă. Astfel, Hăncescu a afirmat că noutatea este că că profesorii trebuie să le comunice elevilor nota înainte să o treacă în catalog, în vreme ce Nistor a precizat că schimbarea pe care o aduce Statutul este că elevii pot completa fişe de feedback privind activitatea cadrelor didactice. Şi el a precizat că nu are „ o problemă cu contestarea notei, dar să nu contestăm de dragul de a contesta”.

Sindicalişti: Drepturi şi pentru profesori, nu doar pentru elevi

Pe de altă parte, sindicaliştii din educaţie au atras atenţia că şi profesorii trebuie protejaţi de lege.  Astfel, Hăncescu a criticat Statutul, despre care a spus că „prezintă lacune”  şi că „sută la sută vor fi propuneri de modificare, de completare, pentru că sunt multe lucruri neclare. Este un pas înapoi în ceea ce priveşte disciplina în şcoală, este un risc să fie abuzuri ale elevilor”.

Totodată, Hăncescu a mai precizat că „este nevoie şi de un statut al cadrelor didactice, dacă vrem să facem lucrurile temeinic. Noi de trei ani cerem un statut, dacă vrem numai drepturi pentru elevi nu este bine. Trebuie şi obligaţii şi drepturi şi pentru dascăli, într-o lege separată. Profesorii nu sunt protejaţi.” Şi liderul sindical al FSE Spiru Haret a conchis similar: „Nu vreau să se creeze senzaţia că sunt numai drepturi de-o parte şi datorii de cealaltă”.

Profesoară: Importanţa pe care copiii şi părinţii o dau educaţiei nu poate fi impusă prin lege

În schimb, profesoarele Raluca Igna şi Ramona Ruscu sunt de părere că Statutul este binevenit într-o societate democratică, dar că schimbarea nu se poate face într-o zi.  Astfel, există riscul ca elevii să „interpreteze Statutul discreţionar, în funcţie de starea emoţională de moment sau în funcţie de interesul personal”, a punctat profesoara Raluca Igna.

Ramona Ruscu a spus că este firesc să existe dialog între elevi şi profesori, dar o astfel de schimbare nu se poate face într-o zi. “Calitatea actului de învăţământ va creşte doar dacă elevii şi părinţii vor înţelege importanţa educaţiei în viaţa unui copil, dar, din păcate, acest lucru nu poate fi impus printr-un act normativ”.

De aceeaşi părere este şi Raluca Igna, care a arătat că Statutul ar trebui să ofere un plus de calitate sistemului de învăţământ: ”Dar sistemul nostru este atât de stufos, neperformant, cu atât de multe lacune, încât va fi doar o altă lege neaplicată, prost înţeleasă, eventual un “steag de agitat” , fluturat în faţa elevilor, părinţilor, profesorilor. De fapt, în momentul acesta, avem căpăstrul; caii- nu se ştie când îi căpătăm”.

Paşi după adoptarea Statutului Elevului. Ce îşi propun în continuare tinerii

Preşedintele Consiliului Elevilor, Vlad Ştefan, a declarat că, din toamnă, vrea să se asigure că elevii şi profesorii din toate şcolile vor cunoaşte Statutul.  Pe de altă parte, Horia Oniţă, actual vicepreşedinte al Consiliului Tineretului în România, a arătat că, după adoptarea Statutului, elevii mai trebuie să clarifice situaţia uniformelor şcolare şi a ieşitului din şcoală în timpul programului, precum şi să ceară reglementarea modului în care sunt numiţi profesorii la clasă.

Oniţă a spus că, având în vedere că învăţământul este gratuit, nu poţi să nu permiţi accesul elevilor în şcoală pentru că nu poartă uniforme. ”Cât timp uniformele nu se dau gratuit, este abuz în serviciu, nu poţi să sancţionezi elevul că nu o poartă”.  De altfel, la începutul anului, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a amendat o şcoală din Capitală pentru că i-a pus absenţă nemotivată unui elev care a venit la şcoală fără uniformă.

Oniţă a mai arătat că o altă problemă pe care elevii trebuie să o rezolve este cea a părăsirii incintei şcolii. ”Este o privare de libertate crasă. Până la 14 ani, conform Codului Civil, nu au discernământ, doar că, de la 14 ani, au capacitate de exerciţiu. Cum poţi să ţii închis un elev de 17 ani?”.

Cea de-a treia modificare a Statutului ar trebui să rezolve repartizarea  nediscriminatorie a profesorilor la clase. Oniţă a spus că, în mandatul său, a întâlnit mai multe cazuri în care, la clasele favorizate, au fost numiţi profesorii cei mai buni, fără o consultare prealabilă. El a propus, ca rezolvare, ca profesorii să fie numiţi la clasă de fiecare catedră în parte.

(gandul.info)

Publicitate
Publicitate
banner we radio