Ştiri

Ministerul Educaţiei schimbă anul şcolar din temelii: elevii vor avea 5 module şi 5 vacanţe, fără semestre sau trimestre

Anul școlar 2022-2023 va avea o structură nouă, în premieră pentru România, cu 5 module de învățare și 5 vacanțe. La finalul ședinței de guvern de miercuri, ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat că s-a ajuns ”la un consens confirmat de către orice expert cu minimum de noțiune în pedagogie modernă”, mai exact la ”alternarea modulelor de învățare cu cele de repaos”. Ministrul a precizat că anul școlar viitor se va derula astfel:

  • ”Un prim modul de învățare – din 5 septembrie
  • Între 24-30 octombrie, prima vacanță pentru toți elevii
  • Urmează modulul 2 de învățare, până în preajma sărbătorilor de iarnă.
  • A doua vacanță – 23 decembrie – 8 ianuarie
  • Modul 3 – din 9 ianuarie, până în februarie, când va fi a treia vacanță de o săptămână, care se va acorda în săptămîna din lună în care va decide inspectoratul școlar
  • Urmează un al patrulea modul, apoi vacanță în perioada 8-23 aprilie
  • După această vacanță va fi ultimul modul de învățare – 5 -, apoi va începe vacanța de vară până în prima zi de luni din septembrie”
Ministrul Educației a mai precizat că ”alături de Școala altfel, va fi introdusă în structura anului școlar și Săptămâna verde, în modulele 4 și 5 de învățare”.

În ceea ce privește eliminarea tezelor, ministrul a invocat noua structură a anului școlar și a anunțat: ”Intenționăm să revizuim regulamentul, în sensul renunțării la obligativitatea tezelor semestriale”.

Publicitate

De asemenea, Sorin Cîmpeanu a mai declarat că, în schimb, ”vor fi evaluări standardizate la început și final de an școlar”, care vor fi ”digitalizate”.

Subiectul fusese discutat anterior cu partenerii de dialog social.

„Vom avea 5 module de învățare care vor alterna cu vacanțele. Practic, se renunță la semestre și trimestre. Se lucrează la evaluare acum, să vedem cum se va putea face”, declaraseră anterior surse din educaţie pentru Edupedu.ro.

Aceleași surse au spus, miercuri, după discuțiile purtate în ședința Consiliului pentru Dialog Social de la Ministerul Educației, că ”se merge pe vacanțele din octombrie și februarie”.

Explicațiile ministrului

Recent, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că anul școlar următor ar putea ”să înceapă pe data de 5 septembrie, prima zi de luni a lunii septembrie, și să se încheie pe 16 iunie. Să avem un număr de cinci vacanțe”.

”În primul rând, o vacanță la finalul lunii octombrie, de o săptămână, după primul modul de învățare, pentru toți elevii. În octombrie pentru toți elevii, subliniez, pentru că cei din învățământ primar și grădinița aveau, cei din gimnaziu și liceu nu aveau, acum propunerea este pentru toți elevii și preșcolarii să aibă această vacanță la final de luna octombrie.

A doua vacanță să fie de sărbătorile de iarnă și să fie cu o durată consistentă, să înceapă undeva la 22 – 23 decembrie și să fie până pe 8 ianuarie, deci să avem 18 zile de vacanță de iarnă.

A treia vacanță să fie în luna februarie, o săptămână.

A patra vacanță să fie de sărbătorile pascale, în anul 2023 putem să avem o vacanță de aproape două săptămâni, care să includă și sărbătorile pascale ortodoxe și pe cele catolice. Și, de asemenea, să avem și o vacanță de vară care ar putea să înceapă pe data de 17 iunie și să se termine pe data de 4 septembrie.

Acestea sunt cele cinci vacanțe, deci asta ar trebui să rămână un lucru clar, vedem dacă vor fi trimestre sau semestre”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu pe 27 februarie.

Conform informațiilor din acest moment, calendarul anului școlar ar putea fi următorul, scrie EduPedu.ro:

  • 5 septembrie – 21 octombrie – modul
  • 24-18 octombrie – vacanță de toamnă
  • 31 octombrie – 21 decembrie – modul
  • 22 decembrie – 6 ianuarie 2023 – vacanța de iarnă
  • 9 ianuarie – 3 februarie – modul
  • 6 februarie – 10 februarie – vacanță intersemestrială
  • 13 februarie – 6 aprilie – modul
  • 7 aprilie – 18 aprilie – vacanța de primăvară
  • 19 aprilie – 16 iunie – modul
  • 17 iunie – 4 septembrie – vacanța de vară

Tezele să fie înlocuite cu evaluări la nivel național

Pe de altă parte, peste 70% dintre elevii care au răspuns unui chestionar lansat de Consiliul Național al Elevilor vor eliminarea tezelor, iar dintre cei peste 10.000 de elevi care au răspuns, cei mai mulți „ar fi de acord cu introducerea unor evaluări unitare, cu subiect unic la nivel național, la începutul și sfârșitul anului școlar”, se arată într-o postare publicată marţi pe pagina oficială a organizației.

CNE precizează că 70% dintre respondenți au cerut „eliminarea tezelor și înlocuirea acestora cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback”.

”Suntem cu toții conștienți că evaluarea din România și-a pierdut relevanța, fără să pună accent pe necesitatea însușirii unor competențe-cheie atât de necesare în rândul absolvenților. Reforma în evaluare nu mai suportă amânare!

Consiliul Național al Elevilor solicită ferm Ministerului Educației să respecte voința elevilor și să implementeze modificări de substanță în sistemul de evaluare, astfel încât acesta să devină unul obiectiv și, mai ales, calitativ”, mai susțin reprezentanții elevilor.

Publicitate
banner we radio