Ştiri locale

Mai avem de aşteptat pentru noile cărţi electronice de identitate: „Din păcate, nu avem idee cum va fi”

Serviciile comunitare de evidența populației nu știu când vor putea începe emiterea cărților electronice de identitate, asta deși noile documente ar fi trebuit să poată fi eliberate în toate județele până la finalul acestui an.

Potrivit termenelor stabilite de Regulamentul UE intrat în vigoare în vara anului trecut, până în august 2031 buletinele electronice vor înlocui treptat actualele cărți de identitate, aflate în circuit din 1997. Deocamdată, însă, singurul județ din țară care a început deja emiterea este Cluj, unde în vara anului trecut a fost lansat un proiect-pilot (a cărui durată trebuia să fie de 6 luni), menit să testeze noile documente şi să identifice soluția optimă pentru emiterea acestora la nivel național. Până la mijlocul lunii trecute, pentru întreg județul Cluj au fost emise în total ​4.261 de cărți electronice de identitate.

Publicitate

Contactat telefonic, șeful Serviciului Public Comunitar pentru Evidența Persoanelor Sfântu Gheorghe, Borcsa Ferenc, ne-a declarat că până în prezent instituția pe care o conduce nu a primit nicio informare referitoare la termenul de începere a emiterii noilor documente, sau procedurile care vor trebui urmate. Mai mult, Serviciul nu dispune deocamdată nici de tehnologia necesară emiterii cărților electronice.

„Sistemul încă nu este implementat şi nici nu ştim când va fi. Cei de la Bucureşti nu ne-au transmis nimic, tot ce ştim este că de anul trecut se eliberează la Cluj. Este o altă tehnologie, pe care Bucureştiul trebuie să ne-o pună la dispoziţie, dar nu ştim ce şi când ne vor da, sau cum se va folosi. Din păcate, nu avem idee cum va fi”, ne-a spus Borcsa Ferenc.

Potrivit acestuia, lunar, instituția pe care o conduce eliberează între 800 şi 1.000 de cărţi de identitate.

„Depinde de lună, dar cam acolo suntem, pentru că pe lângă Sfântu Gheorghe sunt 17 comune. Aproape jumătate din județ vine la noi”, a mai spus șeful Serviciului.

La finalul lunii trecute, într-un răspuns oficial pentru publicația hotnews.ro, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul M.A.I. preciza că instituția abilitată cu producerea cărților electronice de identitate, respectiv achiziționarea echipamentelor şi produselor software necesare pentru punerea în circulație şi personalizarea noilor documente, este „Imprimeria Națională” S.A., iar demersurile inițiate de companie pentru ca emiterea să se facă la nivel național sunt publice și disponibile în Catalogul electronic SICAP.

Aceeași sursă preconizează că noile documente de identitate vor putea fi emise în toată țara începând de anul viitor.

Buletinele electronice au dimensiunea unui card bancar și conțin un cip pe care sunt stocate două amprente digitale și o amprentă facială, pe lângă informațiile prezente pe actualele cărți de identitate. Cipurile vor permite efectuarea de tranzacții contact și contactless, iar posesorii vor putea opta și pentru varianta ca datele de asigurat să se regăsească în noul document, astfel încât să nu mai fie necesară utilizarea cardurilor de sănătate.

Motivul pentru care autoritățile au venit cu inițiativa unui astfel de card este faptul că buletinul clasic românesc este cel mai ușor de falsificat.

Procedura de achiziție pentru materialul policarbonat cu antenă inserată și cipuri, necesare pentru fabricarea noilor documente, a fost lansat în luna iulie a acestui an.

Contractul, în valoare de 189 de milioane lei, este împărțit pentru anii 2022, 2023, 2024, 2025 și 2026. În total, potrivit companiei Imprimeria Națională S.A, vor fi achiziționate până la 9 milioane de cipuri și 375.000 de plastice cu antenă.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio