Ştiri locale

Întâmpini dificultăți la recuperarea indemnizațiilor de șomaj tehnic de la AJOFM? Un profesionist contabil din Sfântu Gheorghe a identificat o serie de nereguli la aplicarea legii

A&C ASSOCIATED SRL, în calitate de profesionist contabil, a identificat o serie de nereguli la aplicarea legii care ar trebui să susțină angajații și antreprenorii în această perioadă dificilă. Ce spun firmele din județ și cum poți soluționa eventualele abuzuri ale AJOFM în această perioadă?

Primăvara anului 2020 a venit nu numai cu o pandemie provocată de virusul SARS-Cov2, dar și cu un dezechilibru major la nivelul economiei naționale și mondiale. Dacă până acum țările dezvoltate nu luau în calcul posibilitatea unei recesiuni, iată că epidemia de Coronavirus ne-a pus pe toți în situația de a pune întregi segmente economice pe pauză.

Așa s-a întâmplat și la noi: măsurile de limitare a răspândirii virusului SARS-Cov2, luate de către guvernanți, au obligat angajatorii să își oprească afacerile și să trimită angajații acasă, în șomaj tehnic, pentru a proteja forța de muncă. Greul a fost dus de toți: de angajați, care s-au trezit cu salarii mai mici, de angajatori, care și-au pus afacerile pe pauză, dar și de aparatul guvernamental si fiscal, care s-a angajat să sprijine companiile afectate de această situație. Mai exact, statul prin reprezentanții săi a decis să subvenționeze indemnizațiile de șomaj tehnic pentru firmele care au ales să își trimită angajații în șomaj tehnic, în loc să îi concedieze.

Procesul a fost descris simplu și concis, la îndemâna tuturor

Pentru a obține indemnizațiile de șomaj tehnic, reprezentanții companiilor aveau de completat o cerere standard și o declarație pe propria răspundere. Alături de cele două documente, companiile trebuiau să atașeze și o listă cu numele angajaților trimiși în șomaj tehnic. Toate urmau să fie trimise către Agențiile Județene de Ocupare a Forței de Muncă, prin platforma aici.gov.ro. Autoritatea avea, mai apoi, obligația să vireze sumele reprezentând contravaloarea indemnizațiilor în conturile companiilor.

Ușor de zis, greu de făcut

O situație nu tocmai plăcută s-a întâmplat în județul Covasna, acolo unde reprezentanții AJOFM au condiționat acordarea indemnizațiilor pentru anumite companii. În speță, dacă o companie avea un angajat cu contract de muncă cu normă întreagă în șomaj tehnic, iar acesta din urmă mai avea încă un loc de muncă activ cu normă parțială, la o altă companie, atunci s-a pus problema că nu poate beneficia de subvenție.

În acest sens, companiile afectate au fost contactate telefonic de către reprezentanții AJOFM Covasna. Tot telefonic, reprezentanții AJOFM Covasna le-au pretins reprezentanților companiilor eliminarea de pe listele trimise spre decontare a angajaților care au contracte de muncă cu normă parțială la alte companii, sub sancțiunea neefectuării plății subvenției totale solicitate la plata pentru întreg personalul aflat în șomaj tehnic.

În fapt, după cum reiese, AJOFM a contactat companiile aflate în această situație doar telefonic. Astfel, autoritățile au încercat să evite situațiile în care eventualele abuzuri puteau fi documentate și contestate de către companiile prejudiciate de acest demers. AJOFM solicita refacerea completă și retrimiterea cererii, în condițiile în care un demers normal ar fi însemnat respingerea cererii, motivată în scris.

Demersul AJOFM Covasna nu avea suport legal, aspect confirmat chiar de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale care, prin adresa nr. 8784/RG/800/DPOCMP din 10.04.2020, a tranșat problematica contractelor de muncă cu timp parțial active în cazul solicitări subvenției de șomaj tehnic: “apreciem că: prevederile alin. (9) al art. XI din OUG nr. 3012020, cu modificările și completările ulterioare, nu exclud de la plata indemnizației de șomaj tehnic salariații cu timp parțial; prin prevederile alin. (9) al art. XI OUG nr.3012020, cu modificările și completările ulterioare, nu se instituie vreo limitare a posibilității de a beneficia de indemnizația de șomaj tehnic suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj în măsura în care angajatul are mai multe contracte individuale de muncă, dintre care cel puțin unul cu normă parțială este activ pe perioada stării de urgență.

A&C Associated a considerat și consideră abordarea AJOFM Covasna ca fiind abuzivă și nejustificată

După ce au luat contact direct, în cadrul reprezentării propriilor clienți, cu abordările AJOFM Covasna, A&C Associated a luat atitudine imediat, primul pas fiind inițierea unui dialog ferm cu AJOFM Covasna, prin care autoritatea a fost informată pe de-o parte asupra încadrări în afara legii a solicitărilor efectuate și asupra faptului că solicitările efectuate pe cale telefonică sunt de natură abuzivă.

Din păcate, aceste demersuri nu au avut impactul scontat, dimpotrivă, a fost sesizat faptul că, în cazul clienților A&C Associated, cererile de șomaj tehnic au fost acceptate fără a mai insista în demersul criticat. Față de restul solicitanților, demersurile au continuat. Și în prezent, AJOFM Covasna contactează telefonic restul companiilor din județ cu solicitări neîncadrabile într-un cadru legal, semn că demersurile A&C Associated nu au modificat optica reprezentanților instituției.

„Inițiativa noastră nu a avut efectele pe care le-am preconizat. Problemele nu s-au oprit, iar situația cererilor se repetă chiar și acum, deși am atenționat reprezentanții AJOFM cu privire la faptul că solicitările lor reprezintă un abuz. Ne bucurăm însă că am reușit să identificăm problema. De acum, obligația noastră este de a lăsa organele abilitate în acest sens să clarifice eventualul abuz” – spune ec. MOCANU Marius Liviu, Managing Partner A&C Associated.

Au fost contactate mai multe companii din întreg județul

Ulterior, A&C Associated a inițiat un studiu la nivelul județului, în vederea detectării dimensiunii problemei.

Reprezentanții firmelor covăsnene posibil afectate de situația indemnizațiilor de șomaj au fost rugați să completeze un chestionar. Acesta avea rolul de a-i ajuta să-și expună situația, fără a se expune unor posibile urmări.

Care sunt concluziile studiului?

21  dintre companii au considerat necesară completarea chestionarului, însă multe dintre firmele contactate au evitat să se implice, deși s-au regăsit în aceeași situație.

Informațiile obținute nu au relevanță statistică, având scop informativ. Rezultatele studiului pot ajuta la conturarea dimensiunii problemei, în zona județului Covasna.

Dintre companiile care au răspuns, jumătate au cerut decontarea valorii indemnizației și pentru angajați care aveau și cu contracte de muncă cu normă parțială.

91% din cei care au inclus în listă persoane angajate cu contracte de muncă part-time active au fost contactați de către AJOFM Covasna.

Dintre aceștia, 82% au fost informați că păstrarea angajaților cu contracte part-time active la alte companii pe listele de șomaj tehnic va avea consecința opririi subvenționării.

Măsura AJOFM a fost considerată abuzivă și ilegală

55% dintre reprezentanții companiilor respondente au considerat măsura autorității județene ca fiind abuzivă, iar 45% dintre ei sunt de părere că condiționarea acordării indemnizației de șomaj tehnic pentru angajați este ilegală.

Pentru că mediul de afaceri nu părea determinat să lupte pentru susținerea propriilor interese, firma de contabilitate din Covasna a continuat acțiunea. Inițial pentru a-și proteja clienții, dar cu rezultate pentru toată comunitatea de business.

Au fost descoperite și alte nereguli legate de acordarea șomajului tehnic de către AJOFM Covasna

Respondenții ne-au transmis și alte situații în care au întâmpinat probleme cu autoritatea covăsneană.

Conform celor care au răspuns solicitării, au existat situații în care companiile au solicitat să primească în scris decizia de respingere a cererii, alături de motivele pentru care s-a refuzat acordarea indemnizațiilor de șomaj tehnic. Și în aceste cazuri, AJOFM a refuzat să trimită orice documente sau informații care ar fi putut fi păstrate ca și probe ulterioare în cazul unei contestații.

În alte situații, AJOFM Covasna a refuzat prelucrarea cererii de acordare a șomajului tehnic pentru persoane cu handicap, iar alte companii au primit solicitări de documente suplimentare care nu erau stipulate în lege.

 „Ne-am angajat într-o misiune de a garanta atât obligațiile clienților noștri cat și drepturile acestora. În acest sens, nu putem tolera abuzurile anumitor instituții ale statului asupra companiilor din județ. Astfel, prin pași mici, alături de comunitatea de antreprenori și parteneri, vom încerca să aducem un echilibru între autorități și companiile private din județul Covasna.”, a declarat ec. MOCANU Marius Liviu, Managing Partner A&C Associated.

Publicitate
banner we radio