Ştiri locale

Inspectoratele școlare se transformă în direcții județene de învăţământ preuniversitar, în subordinea Ministerului

Inspectoratele școlare județene vor fi transformate în direcții județene de învățământ preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației. Potrivit noii legi a Educației, aflată în dezbatere publică până la mijlocul lunii august, noile direcții județene vor fi formate prin comasarea inspectoratelor cu centrele județene de resurse și asistență educațională (CJRAE).

Potrivit ministrului Sorin Cîmpeanu, printre atribuțiile noii instituții se numără inspecția de specialitate, organizarea sistemului, gestionarea mobilității personalului didactic și evoluția în carieră (gradele didactice și titlurile de profesor emerit), iar un rol absolut esențial îl va avea Autoritatea Națională pentru Inspecție Școlară și Asigurarea Calității (ANIS).

Publicitate

Modificarea va duce, printre altele, la eliminarea suprapunerilor dintre inspecţiile sistemice realizate de fostele inspectorate școlare şi Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).

„Cum va arăta această instituţie nici noi nu ştim, pentru că până când Ministerul nu va elabora o metodologie de funcţionare, aşa cum este pentru fiecare instituţie, e greu de spus ce are de făcut concret această Direcție Județeană. Din ce reiese din această lege, şi după cum ne-am dat noi seama, Inspectoratul în sine nu dispare, ci rămâne o instituţie cu o altă denumire, doar că va avea atribuţiile de inspecţii cumva împărţite cu ANIS (…) Sunt două instituţii, iar cea de la București, coordonată de secretarul de stat, o să aibă un birou în judeţ, unde vor activa inspectori, profesori cu grad I, vor efectua activităţi precum cele pe care le derula ARACIP, pentru că practic această instituţie nouă este îmbinată cu ANIS. Inspecţia generală, adică ce făcea ISJ-ul – activitatea pentru care avem un regulament separat – se pare că se va transfera la acea instituţie care face evaluări externe, şi deci vor face ei şi inspecţiile generale. Inspectoratul trebuie să rămână aşa cum e, cu inspectori, pentru că în lege scrie că Direcţia aceasta face inspecţii de specialitate şi de grad, iar dacă eu nu mai am specialişti înseamnă că nu pot să fac. Înseamnă că trebuie să rămână aceşti inspectori, iar pe partea cealaltă vor fi angajaţi alţi inspectori care vor efectua inspecţii generale”, ne-a explicat inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.

„Dacă aceste schimbări vor intra în vigoare începând cu 2023, anul acesta va fi un an de foc pentru noi”

Nu este clar deocamdată ce se va întâmpla cu actualele sedii ale centrelor județene de resurse și asistență educațională odată cu această comasare, și nici care va fi numărul directorilor în funcție, spre exemplu. Cu toate acestea, șeful IȘJ Covasna se așteaptă ca, per total, noua lege a Educației să reformeze din temelii sistemul de învățământ.

„Legat de sediu, dacă se mută CJAR-ul, și câţi directori adjuncți vor fi pe lângă directorul general (până acum aveam un singur inspector şcolar general adjunct), nu știm cum va fi, dar fiind două instituţii îmbinate s-ar putea să avem și doi directori generali. Deocamdată e ceva nou şi pentru noi, studiem pentru că nu e ceva care se leagă în mod organic de vechea lege, este absolut nou. Cum a spus şi domnul ministru, dacă legea se va aplica aşa cum e, multe chestiuni vor fi reformate din temelii (…) Sunt multe lucruri pentru care trebuie elaborată o legislaţie secundară, pentru că altfel nu pot funcționa. Problema e că dacă se va aproba această lege şi în Parlament, dacă vor intra în vigoare multe articole din această lege începând cu 2023, atunci anul acesta va fi un an de foc pentru noi. Va fi o tranziţie, trebuie să ne adaptăm şi să pregătim anul şcolar 2023, deci avem mult, mult de făcut”, a mai spus inspectorul școlar general.

Nu sunt singurele schimbări majore. Potrivit ministrului Sorin Cîmpeanu, o altă instituţie creată va fi Centrul Naţional de Formare şi Dezvoltare a Carierei Didactice, care va asigura formarea continuă şi asigurarea resurselor educaţionale pentru întregul personal din sistemul preuniversitar. Această nouă instituţie va avea structuri la nivel judeţean, fiind de fapt actuala Casă a Corpului Didactic.  Se reorganizează şi Centrul Naţional pentru Politici şi Evaluare în Educaţie, înfiinţându-se Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, dar și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, prin reorganizarea acestei instituţii.

O altă instituţie nouă va fi Unitatea Executivă, pentru prima oară la nivelul Ministerului Educaţiei, dedicată învăţământului preuniversitar. De asemenea, va fi înfiinţat un Corp al Managerilor Educaţionali, format din mentori pentru management educaţional, scopul noii structuri fiind să dezvolte politicile publice din educaţie şi activitatea de mentorat, pentru directorii aflaţi la început de carieră, monitorizând, totodată, conduita etică în învăţământul şcolar.

„Trebuia făcut un pas, prea mult ne-am zbătut cu legea din 2011”

Șeful IȘJ Covasna a concluzionat că, deși reorganizarea acestor instituții va fi un proces de durată, per total reforma în educație este necesară.

„Trebuia făcut un pas pentru că prea mult ne-am zbătut şi cu legea care a apărut în 2011. S-a schimbat mult lumea, şi mai ales în Europa sistemele de învăţământ s-au schimbat, iar noi trebuie să ne adaptăm un pic. Nu spun că nu e ok, dar trebuie citită legea şi sunt peste 150 de pagini. Citind, faci o asociere cu ce se întâmplă în județ, mereu la asta mă gândesc: cum se aplică şi cum se va transforma, în bine sau în rău pentru elevi și părinţi. Reorganizarea acestor instituții va lua ceva timp, dar pentru asta trebuie elaborată legislaţie secundară. În concluzie, Inspectoratul ca instituţie subordonată Ministerului eu zic că va rămâne, dar îşi va schimba denumirea, iar atribuţiile în general sunt cele pe care le aveam şi până acum, mai puţin aceste inspecţii generale, frontale, în care toată instituţia participa, în funcţie de mărimea şcolii, timp de o săptămână sau două. Se făcea inspecție de la portar până la director, se verifica absolut tot, iar asta va intra de acum în atribuția celuilalt organism”, a conchis șeful IȘJ Covasna.

Noua lege a Educației ar urma să intre în vigoare din septembrie 2023 și prevede pentru prima dată și posibilitatea încetării mandatului unui director de școală, în situația în care se constată că nu s-au îndeplinit standardele minime de calitate. De asemenea, procedura de recrutare a directorilor se va schimba şi se va introduce funcția de director administrativ.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio