Ştiri

DECIZIE CNA. Copiii nu vor mai avea voie să apară în reclamele la alimente

Consiliul Național al Audiovizualului a decis în ședința de marţi ca minorii cu vârste între 3 și 15 ani să nu mai apară în reclamele la alimente. Decizia forului audiovizual va intra în vigoare la șase luni de la data publicării.

De menționat că noua prevedere legală obligă la respectarea legislației doar radiodifuzorii licențiați în România (de exemplu Pro TV, Antena 1, Antena 3, Prima TV sau Kanal D), nu și televiziunile licențiate în afara țării.

Publicitate

Această nouă prevedere este parte a mai multor modificări ale Codului de reglementare în audiovizual, inițiată de membrul CNA Radu Herjeu, în toamna anului trecut.

Propunerea ce vizează apariția copiilor în reclame la alimente a venit din partea lui Valentin Jucan.

Ce spune noul articol: „Să nu încurajeze consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor cu vârste între 3 și 15 ani”

Decizia a venit după ce articolul inițial propus de Valentin Jucan, ce interzicea apariția minorilor de până la 18 ani, a fost în dezbatere publică, iar mai multe instituții sau companii au venit cu amendamente. Printre acestea se numără Romalimenta, Asociația Internațională a Publicitarilor (IAA), sau Consiliul Național al Publicității (RAC), dar au venit cu propuneri și Pro TV sau Kaufland.

Valentin Jucan, membru CNA, cel care a inițiat propunerea, a explicat pe pagina sa de Facebook: „Am susținut această modificare fiindcă este esențială introducerea unei discipline în publicitate, în raport cu minorii și cu rolul pe care părintele îl are. Această nouă normă vine ca urmare a lipsei în societate a educației alimentare și, din păcate, a responsabilității celor care își promovează produsele, folosindu-se de credulitatea copiilor. Protecția superioară a minorului este esențială într-o societate imatură în domeniul responsabilității alimentare. În Suedia nu a trebuit să se ajungă în situația în care suntem noi acum, fiindcă publicitarii și reprezentanții companiilor care comercializează produse alimentare au considerat că nu este etic să se folosească de copii. Au considerat că nu e cazul să se folosească de copii atunci când comercializează carne sau când comercializează, de exemplu, că avem în România un exemplu la un blender”.

Petre Dincă, reprezentant CNA: „Confirm argumentul adus de domnul Jucan, însă informația nu este completă, pentru că au adoptat o astfel de regulă mai strictă, interzicând publicitatea la copii, dar s-au trezit cu un alt fenomen. Radiodifuzorii lor comerciali au preferat să migreze în Marea Britanie și și-au luat licență de acolo și Suedia a intrat într-un litigiu cu Marea Britanie pentru că încercau să susțină ideea că au ocolit, prin faptul că s-au pus sub jurisdicție britanică, legislația suedeză. Concluzia judecătorului a fost că Suedia are dreptul să adopte reguli mai stricte, dar nu poate impune altor radiodifuzori și nu pot face nimic pentru a bloca accesul publicului suedez la publicitatea pe care o vedeau pe canalele de străine.”

Gabriel Tufeanu: „Cred ca s-a ajuns în situaţia aceasta din cauza faptului că s-a depăşit la un moment dat acel prag. Dacă fiecare producător avea grijă, chiar nu avea sens discuţia. Noi chiar nu putem reglementa pentru fiecare speţă şi fiecare produs în parte.”

George Chiriţă, șeful ARCA: „Dacă la noi ar intra în vigoare o asemenea reglementare, toate canalele românești ar fi private de a fi difuzate asemenea spoturi (…). În același timp, radiodifuzorii care sunt retransmiși prin cablu în România nu vor avea asemenea restricții și sunt undeva la 70 la sută cei care sunt retransmiși în cablu în România fără să aibă licență la noi. Consiliul Concurenţei analizează astfel de situații cu foarte mare atenție. Este foarte clar că radiodifuzorii străini vor putea să difuzeze în continuare spoturi care conțin minori în realizarea lor, iar pe de altă parte anunțătorii se vor direcţiona către acei radiodifuzori și nu către cei români care vor fi privați de o bună parte a pieței care le era accesibilă. Cred că la Consiliul Concurenței o asemenea temă poate să fie foarte serios analizată.”

Publicitate
banner we radio