Ştiri locale

Debranşarea de la apă a asociaţiilor cu datorii, o măsură nepopulară, dar necesară și legală. Primăria Sfântu Gheorghe explică cum s-a ajuns aici şi care ar fi soluţiile pentru evitarea pe viitor a unor astfel de situaţii

Mai multe persoane au solicitat Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe răspunsuri la problema debranşărilor de la furnizarea apei în mai multe zone din oraș. Deși acest lucru nu este de competența Primăriei, ci este în principal rezultatul acumulării de datorii între părțile contractante, respectiv operatorul regional Gospodărie Comunală S.A. și asociațiile de proprietari, am încercat să adunăm informații care ar putea ajuta la înțelegerea situației.

În același timp, este în interesul tuturor ca furnizorul de servicii să nu intre în insolvență, ceea ce ar pune în pericol alimentarea cu apă a întregului oraș. Nu în ultimul rând, este în interesul nostru comun ca această situație nefericită să fie rezolvată cât mai curând posibil.

Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe a adunat toate datele și informațiile despre întreruperile de apă din Sfântu Gheorghe pentru a clarifica situația și a găsi o soluție. E bine de ştiut că în aceste zile mai puțin de 10% din totalul scărilor de bloc din oraș – și mai puțin de 8% din populația totală a orașului – sunt afectate de întreruperile temporare de apă din cauza asociațiilor de locuințe care au acumulat datorii de peste 1,5 milioane de lei.

După cum am relatat anterior, Gospodărie Comunală S.A. a decis să suspende temporar furnizarea apei potabile către asociațiile de locuințe care au acumulat o datorie publică uriașă. Din nefericire, această măsură nepopulară, dar necesară și legală, îi afectează – într-un mod pe bună dreptate perceput de ei ca fiind nedrept – și pe cei care sunt cu facturile plătite la zi, dar singura modalitate prin care compania de utilități îi poate face să plătească pe datornici este să întrerupă alimentarea cu apă a întregii scări.

Din păcate, compania de utilități nu poate debranşa doar locuinţele în care s-au acumulat datorii, deoarece în cazul blocurilor apa potabilă este furnizată întregii scări printr-o singură conductă principală, iar compania are o relație contractuală cu asociațiile de proprietari și nu cu locuitorii. Astfel, doar asociațiile de proprietari au dreptul de a recupera datoriile de la oameni, în cele din urmă prin acțiuni în justiție, dar acestea nu au profitat încă de această opțiune, lucru care ar fi împiedicat acumularea unor astfel de datorii. Deoarece compania de apă nu are dreptul (decât prin ordin judecătoresc) de a intra în locuințele private pentru o debranşare individuală, soluţia este fie ca locuitorii care au acumulat datorii să le plătească, fie asociațiile de proprietari iau măsuri legale pentru a le recupera, fie contoarele de apă ar trebui să fie scoase pe casa scării. De la debranşarea anunţată săptămâna trecută, unele asociații au început deja să își plătească datoriile, astfel încât alimentarea cu apă a fost restabilită la aceste scări.

Anul trecut, Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe a intervenit în favoarea asociațiilor în cauză, care au acceptat în scris să plătească datoriile în rate, dar acest lucru s-a întâmplat doar în puţine cazuri, în timp ce pentru ceilalți datoriile au continuat să se acumuleze. Prin urmare, situația actuală nu mai este sustenabilă pe termen lung pentru cei care nu au respectat acordul.

Cum s-a ajuns aici?

Există mai mulți factori care au contribuit la această situație, inclusiv faptul că, până în prezent, Gospodărie Comunală nu a luat astfel de măsuri nepopulare. În timp ce unii oameni consideră că e normal că dacă nu-și plătesc facturile de electricitate sau gaz, companiile respective le vor întrerupe furnizarea, sau dacă nu-și plătesc facturile de telefonie, serviciul va fi întrerupt, unii oameni din bloc au crezut că vor avea apă potabilă chiar dacă nu plătesc factura de utilități, deși compania de apă este în aceeaşi categorie cu cei care furnizează electricitate sau gaz. Aşa s-a ajuns ca o parte dintre locuitorii din Sfântu Gheorghe să acumuleze acum o datorie de peste 1,5 milioane de lei către Gospodărie Comunală S.A.

Furnizorul de servicii și municipalitatea trebuie să se concentreze pe întreaga populație

Este important de reținut că mai puțin de 10% dintre scările de bloc din oraş sunt afectate acum de întreruperea apei și mai puțin de 8% din totalul populației, şi nu toată sau jumătate din populație, așa cum uneori se vehiculează eronat pe rețelele de socializare. Cu toate acestea, cei care au datorii reprezintă un procent și mai mic și, dacă luăm în considerare întreaga populație a orașului, trebuie evitată intrarea în insolvență a companiei de apă potabilă. Iar Gospodărie Comunală trebuie să își recupereze datoriile pentru a evita insolvența și pentru a continua să alimenteze întregul oraș cu apă potabilă. Pentru că, dacă societatea de utilități publice nu-și poate plăti propriile facturi de electricitate, de exemplu, întregul oraș ar putea rămâne în cele din urmă fără apă, nu doar mai puțin de 10% dintre blocuri. Mai mult, acest lucru ar afecta nu doar persoanele care locuiesc în blocurile de locuinţe, ci și pe cele care locuiesc în case particulare, cu alte cuvinte întreaga populație a orașului.

Responsabilități și obligații ale asociațiilor de proprietari

Situația este complicată și mai mult de faptul că, în cazul blocurilor de locuințe, furnizorul de apă nu are un contract cu rezidenții în mod individual, ci cu asociațiile, iar în majoritatea blocurilor de locuințe apa este furnizată printr-o singură conductă principală, motiv pentru care GospCom nu este în măsură să întrerupă furnizarea apei doar în cazul locuitorilor cu datorii.

Prima întrerupere a apei a avut loc la 20 iunie, iar asociațiile în cauză au fost informate despre acest lucru pe 13 iunie. Asociațiile de proprietari au obligația de a informa locuitorii în timp util, dar acest lucru nu a fost întotdeauna făcut. Cu toate acestea, după primul caz, Gospodărie Comunală a decis să informeze el însuși locuitorii cu privire la oprirea apei pentru celelalte scări afectate. În același timp, furnizorul de utilități a cerut fiecărei asociații să furnizeze o listă a blocurilor de locuințe cu datorii, astfel încât să oprească apa doar scărilor cu datorii, însă nu toate asociațiile au dat curs acestei solicitări. Acest lucru a însemnat că a fost întreruptă alimentarea cu apă a tuturor blocurilor aparținând asociației care a refuzat să răspundă, iar în cazul celor care au răspuns, au fost închise doar scările cu datorii.

Conform legii, doar asociațiile de proprietari au dreptul de a urmări în justiție persoanele care nu își plătesc întreţinerea și pot face acest lucru după minim 60 de zile de întârziere a plăţilor. În realitate, însă, foarte puțini președinți de asociații își îndeplinesc aceste obligații față de locuitorii cu restanțe, iar în unele cazuri au apărut situații în care unii proprietari nu și-au plătit facturile de utilități de aproape 10 ani. De asemenea, în cazul unor asociații de proprietari, comitetele nu sunt conduse de un președinte ales, fără de care nu poate fi lansată nicio procedură legală pentru recuperarea datoriilor.

A trebuit să fie aplicată o soluție forțată

Cu toate acestea, unele blocuri au început deja să își achite datoriile ca urmare a debranşărilor de la apă, ceea ce arată că decizia, deși nepopulară, are efect. Dintr-o datorie de peste 1,5 milioane de lei, peste 300.000 de lei au fost achitați între 12 și 22 iunie. Acesta este unul dintre cazurile în care trebuie luate decizii nepopulare pentru o perioadă temporară de timp pentru a putea oferi servicii durabile pe termen lung. În același timp, se evită ca pierderile rezultate să fie compensate prin încercarea operatorului de a crește prețurile, ceea ce ar impune o povară suplimentară asupra locuitorilor deja plătitori, în locul celor care nu sunt dispuși să își plătească facturile.

În unele cazuri, Gospodărie Comunală a fost deschis la încheierea de noi acorduri, cu condiția ca proprietarii în cauză să se fi arătat dispuși să plătească și să fi efectuat unele rambursări curente. În cazul unei asociații de proprietari, de exemplu, acordul prevedea o rambursare lunară de 3.200 de lei, dar aceasta nu a putut plăti decât 2.200 de lei, pe care i-a achitat cu regularitate în fiecare lună. În consecință, acordul a fost reînnoit pentru o rambursare lunară de 2.200 de lei, deoarece aceasta era singura opțiune disponibilă pentru asociația respectivă. Prin urmare, în cazurile în care asociația de proprietari este cooperantă, se pot găsi soluții convenabile împreună cu furnizorul de servicii.

Este nevoie de implicarea tuturor pentru o soluție pe termen lung

În loc de concluzie, este nevoie de implicarea cât mai multor oameni pentru a rezolva cu succes problema debranşării de la furnizarea apei. În majoritatea blocurilor de locuinţe, apa potabilă este furnizată tuturor apartamentelor printr-o singură conductă principală, iar compania de utilități nu poate intra în locuinţele particulare fără un ordin judecătoresc pentru a închide apa din interior. Deci, posibilitatea de a-i debranşa doar pe cei care au datorii este, din păcate, exclusă momentan. Locuitorii au opțiunea de a scoate contoarele de apă în casa scării, pe cheltuiala lor. Numai în acest caz, Gospodărie Comunală se poate angaja să gestioneze contoarele de apă din apartamente și din casa scării într-un sistem separat. Cel mai bine ar fi ca această decizie să fie luată de către proprietari în ansamblul lor, adică asociațiile de proprietari ar prelua gestionarea acestor servicii. Un alt avantaj al instalării contoarelor de apă în casa scării ar fi acela că s-ar reduce și pierderile de apă, care în prezent sunt suportate tot de către locuitori și care duc adesea la reclamații.

Primăria municipiului Sfântu Gheorghe nu este mulțumită că operatorul regional Gospodărie Comunală trebuie să recurgă la astfel de soluții, deoarece lucrăm pentru un oraș în care toată lumea să beneficieze de servicii de calitate, dar acest lucru presupune și ca toată lumea să plătească pentru aceste servicii.

(Biroul de Imagine şi Comunicare al Primăriei Sfântu Gheorghe)

Publicitate
banner we radio