Ştiri

Cum să „supravieţuieşti” de Black Friday: reguli pentru preţuri, garanţii, contracte

Pe 18 noiembrie începe Black Friday. Va urma un weekend plin cu tot felul de promisiuni, oferte, produse la preţuri mai mici sau mai mari. Un ghid te poate ajuta să rezişti în aceste zile.

Centrul European al Consumatorilor România a realizat un ghid „de supravieţuire“ pentru toţi cumpărătorii. Poţi începe să îl foloseşti încă de azi şi să te mai opreşti după Crăciun. Black Friday va da startul întregului val de shopping pentru sărbători.

Preţul şi condiţiile pentru Black Friday

Indiferent că este un magazin online sau unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul). Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, acesta din urmă fiind cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie să fie vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice. Fieprin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, sau prin menţiunile „preţ nou“, „preţ vechi“ lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Contractul pe care îl vei avea

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plăteşti şi primeşti produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

În ceea ce priveşte renunţarea, în cazul magazinelor clasice, legea nu îţi dă dreptul de a renunţa la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ţi fie rambursată, decât dacă este defect, aplicându-se regulile de garanţie. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plăteşti tu returul.

Comerciantul este obligat să-ţi ramburseze preţul plătit, inclusiv costurile de livrare a produsului la tine, în termen de maximum 14 zile de la momentul în care ai renunţat la contract. Există însă anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Profesionistul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ţi-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciţi să livreze cat mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciţi banii înapoi în termen de şapte zile.

Iar dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poţi solicita în acest caz un nou produs sau poţi renunţa la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.

Garanţiile la care ai dreptul

Cât despre garanţie, regulile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg. Astfel, legea 449/2003 este cea care reglementează garanţiile şi stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite). În momentul în care un produs îţi este vândut, beneficiezi de garanţia legală, fără ca garanţia să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viaţă este mai mică de doi ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât eşti informat despre acest lucru.

Garanţia comercială este cea care „se dă“ suplimentar. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate da atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.

Când un produs se defectează sau nu respectă specificaţiile, ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Ca regulă, iniţial, poţi alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic. În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectiva perioadă de garanţie, poţi solicita înlocuirea sau o rambursare a preţului.

Anularea contractului poate interveni în cazurile în care nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului, sau când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile calendaristice. Anularea contractului are ca efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

În cazul produselor de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii. În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat şi ai fost înştiinţat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ţi-a fost livrat.

(Adevarul.ro)

Publicitate
banner we radio