
Covasna, printre judeţele cu cele mai multe rable
Pe șoselele din Gorj, peste jumătate din autovehiculele aflate în circulație au peste 16 ani vechime. Situația se repetă în Covasna, Buzău și multe alte județe din România. Situația este un pic mai roz în Sibiu, Brașov, Olt, Bacău sau Bihor, însă nu cu mult mai bună, acestea fiind județele în care ponderea autovehiculelor mai vechi de 16 ani în total este mai mică de jumătate. În sfârşit, București, Ilfov, Argeș, Constanța sau Galați sunt zone unde acest procent scade sub 40%.
O analiză asupra parcului auto din România ne dezvăluie multe informații utile: ce vârstă au autovehiculele care circulă pe străzile fiecărui județ, ce riscuri prezintă un autovehicul cu vârsta înaintată, cum s-a ajuns la un parc auto îmbătrânit, ce preferințe au românii la capitolul motorizări sau cum numărul mașinilor second-hand înmatriculate îl poate depăși chiar și de 10 ori pe cel al mașinilor noi în anumite zile și ce soluții există pentru reînnoirea parcului auto din România.
În România sunt înmatriculate 7 milioane de autovehicule în momentul actual, dintre care 5.470.578 sunt autoturisme. Din total, 254.042 au sub 2 ani vechime, 335.308 au între 3-5 ani vechime, 1.473.480 au 6-10 ani vechime, 1.963.716 au 11-15 ani vechime, 1.424.023 au 16-20 de ani vechime, iar 1.559.649 au peste 20 de ani vechime.
La prima vedere, parcul auto din România nu pare foarte îmbătrânit, până se observă că 2.985.000 din cele 7 milioane de autovehicule care circulă pe străzile din România au peste 16 ani vechime, sau că 4.950.000 din totalul de 7 milioane au peste 11 ani vechime.
LEGENDĂ: Județele cu roșu – peste 50% autovehicule mai vechi de 16 ani. Județele cu galben – 40-50% autovehicule mai vechi de 16 ani. Județele cu verde – sub 40% autovehicule mai vechi de 16 ani
În ultimii 10 ani, parcul de autoturisme din România a crescut cu aproximativ 30%, în 2007 aceasta numărând aproximativ 3,5 milioane de autovehicule, iar la finalul anului 2016 aproximativ 5.470.578.
În statisticile Poliției Române, termenul „autovehicul” înglobează autoturisme, autobuze, automobil mixt, autopropulsată lucrări, autoremorcher, autorulotă, autospecială, autospecializată, autotractor, autoutilitară, autovehicul atipic, autovehicul special, microbuz, moped, motocar, motociletă, motociclu, motociclu special, motocvadiciclu, motoretă, mototriciclu, remorcă, remorcă agricolă sau forestieră, remorcă lentă, remorcă specială, scuter, semiremorcă, semiremorcă specială, tractor, tractor rutier, vehicul incomplet.
Situația parcului auto din Covasna
În judeţul Covasna există 76.507 de autovehicule înmatriculate, dintre care 52.830 autoturisme. Din total, 1.426 au o vechime de maxim 2 ani, 2.031 au între 3-5 ani, 10.976 au între 6-10 ani, 20.107 au între 11-15 ani, 17.287 au între 16-20 ani, iar 24.680 au peste 20 de ani vechime.
În ceea ce priveşte doar autoturismele, 646 au o vechime de maxim 2 ani, 1.193 au între 3-5 ani, 8.204 au între 6-10 ani, 15.722 au între 11-15 ani, 13.227 au între 16-20 ani, iar 13.838 au peste 20 de ani vechime.
Cum s-a ajuns la situația actuală
Situația în care ne aflăm se poate explica prin importurile tot mai mari de autoturisme second-hand care intră deja în parcul auto cu o vârstă înaintată, trăgând media de vârstă a autovehiculelor în jos, dar și prin păstrarea în circulație a unor autovehicule vechi precum diferite feluri de remorci, motociclete, motorete, semiremorci sau tractoare.
Vechimea unui autovehicul nu înseamnă automat că acesta este într-o stare precară, dar sunt șanse mari ca acesta să aibă nevoie de reparații mai mult sau mai puțin importante din cauza vârstei, iar acestea să nu fie neapărat făcute într-un service autorizat sau să fie făcute cu piese de slabă calitate. Acest lucru poate duce la o prezență nesigură pe drumurile publice.
Importurile de autoturisme de la începutul anilor 2000 au fost înfrânate brusc de taxa auto introdusă în 2007, iar evoluția acestora în ultimii 10 ani a fost în directă legătură cu modificările aduse acestei taxe, care au variat de la relaxare fiscală la suprataxare pentru mașinile second-hand sau noi.
Odată cu eliminarea taxei auto, de la 1 februarie 2017, se conturează o creștere a importurilor de mașini second-hand. Dacă în decembrie Registrul Auto Român a avut 48.000 de programări, în ianuarie au fost peste 75.000, iar în acest moment cei care vor să-și facă o programare la RAR sunt așteptați în luna martie.