Ştiri locale

Continuă digitalizarea rețelei de apă la Sfântu Gheorghe

În 2023, la Sfântu Gheorghe a început un amplu proces de digitalizare a rețelei de apă, până la finalul anului fiind instalate aproximativ 3.000 de apometre inteligente, cu citire de la distanță. Directorul Gospodărie Comunală SA, Kozsokár Attila, spune că deși procesul nu este lipsit de provocări, acesta era pasul firesc pe care compania trebuia să îl urmeze odată cu avansul tehnologiei. 

„A fost întotdeauna evident că într-o eră în care de pe telefonul mobil putem verifica temperatura din interiorul casei, putem aprinde lumina sau putem porni aspiratorul, nu este o soluție viabilă ca o persoană să se urce în mașină, să parcurgă 4 kilometri ca să obțină o informație, după care să revină la sediu. Este o risipă de timp și bani. Provocarea este să încercăm să încorporăm tehnologia modernă în tehnologia secolului trecut. Avem aproximativ 6.000 de contoare de apă la Sfântu Gheorghe, și nu este vorba despre cele din locuințele oamenilor, ci de dispozitive mult mai precise – sunt contoarele principale de apă din blocurile de locuințe. Întrucât sunt foarte precise, detectează și mișcări mult mai mici decât apometrele de acasă, astfel că trebuie verificate constant de firme specializate în acest sens, nu facem noi verificarea. Pe măsură ce are loc testarea metrologică, le demontăm și sunt puse la loc în căminele cu modul de citire de la distanță. Digitalizarea ne ajută la identificarea pierderilor de apă și, prin urmare, la reducerea lor, dar și colegii noștri pot trece mai repede de la o sarcină la alta, atât în departamentul de facturare, cât și în cel de reparații”, a explicat Kozsokár Attila, directorul Gospodărie Comunală SA.

Acesta a mai declarat că și-ar dori ca lucrurile să avanseze mai rapid în acest domeniu, iar Gospodărie Comunală este constant în căutarea unor oportunități de a câștiga proiecte în acest sens: „Nu avem de lucru doar la Sfântu Gheorghe, ci și la Târgu Secuiesc, Întorsura Buzăului și Covasna, și mi-aș dori să văd că facem progrese mai serioase și în aceste locații”.

În ultima săptămână, în mai multe locații din Sfântu Gheorghe furnizarea apei potabile a fost întreruptă jumătate de zi, pentru derularea unor lucrări care pot fi asociate, în parte, cu procesul de digitalizare: se montează și se înlocuiesc debitmetrele și dispozitivele de închidere care utilizează rețeaua GSM. Contoarele de debit sunt importante pentru că ajută la identificarea cu ușurință a zonelor din Sfântu Gheorghe unde există pierderi mari de apă, care indică spargerea unei țevi sau o altă defecțiune care nu este vizibilă cu ochiul liber, potrivit șefului Serviciului de Dispecerat din cadrul Gospodărie Comunală SA, Kelemen Szabolcs.

Orașul este împărțit în 22 de zone de măsurare, iar căutarea punctelor unde există pierderi de apă se bazează, de obicei, pe statisticile privind consumul de apă pe timp de noapte, care este extrem de scăzut. Astfel, dacă există pierderi în sistem, valorile vor fi diferite de cele normale.

Kozsokár Attila a precizat că procesul de înlocuire a contoarelor de apă, început anul trecut, a dat multe bătăi de cap atât locuitorilor, cât și companiei: „Dacă am fi reziliat atunci contractul cu antreprenorul, am fi pierdut finanțarea, iar asta nu era o opțiune. Vom continua să înlocuim noi contoarele de apă, astfel încât să nu existe întreruperi de apă inutile. Digitalizarea este importantă, dar nu îmi place munca făcută fără cap. Vom încerca să lucrăm cât mai eficient”.

Digitalizarea include și înlocuirea software-ului utilizat de Gospodărie Comunală, iar tranziția este în curs.

Gospodărie Comunală SA
Biroul de presă

Publicitate
banner we radio