Ştiri locale

Conducerea IŞJ Covasna, despre noua structură a anului şcolar: „Corelarea materiei ar fi cel mai important lucru, şi nu atât perioadele în care se ţin cursurile”

Noua structură a anului școlar a fost publicată în Monitorul Oficial, iar în varianta actuală, semestrele au fost înlocuite cu cinci module de învăţare, alternate cu vacanțe, aşa cum anunţase recent Ministerul Educaţiei.

Spre deosebire de anii trecuți, când în perioada octombrie-noiembrie intrau în vacanţă de o săptămână doar copiii de grădiniță și elevii claselor primare, în noul an şcolar toți elevii vor avea vacanță în perioada 22-30 octombrie.

Publicitate

Pentru majoritatea elevilor, anul școlar 2022-2023 are o durată de 36 de săptămâni, excepţie făcând clasele terminale, elevii din învăţământul profesional, postliceal, cei de la filiera tehnologică şi cei înscrişi la calificările din domeniul sănătate și asistență pedagogică.

O schimbare importantă este eliminarea termenului de „semestru” din Ordinul de ministru, şi înlocuirea lui cu expresia „modul de învățare”. Noul an şcolar va fi structurat în 5 astfel de module, fragmentate cu tot atâtea vacanțe.

Evaluări la început și final de an în locul tezelor

În urmă cu o săptămână, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, preciza că tezele vor fi înlocuite cu evaluări care vor fi ţinute la început și la final de an școlar, odată cu trecerea de la semestre la module. Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna, Kiss Imre, spune că acest lucru va duce la modificarea Legii educaţiei şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a şcolilor.

„Structura anului şcolar este formată din cele 5 perioade în care se ţin cursuri şi 5 perioade cu vacanţe, şi deci nu putem vorbi şi despre 5 teze, este imposibil acest lucru. Înseamnă că vom vorbi despre evaluare, aşa cum a spus domnul ministru, la început şi la sfârşit de an. Acest lucru necesită modificări legislative: trebuie modificată Legea educaţiei naționale, Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ. Dacă facem un calcul, practic este vorba cam de aceleaşi perioade care au fost şi până acum, numai că nu vom mai încheia semestrul (…) Nu pot să mă pronunţ acum dacă va fi mai uşor sau mai greu, pentru că presupune destul de multe schimbări. Profesorii trebuie să se obişnuiască cu această structură şi cu acest tip de evaluări. Va trebui dată o evaluare iniţială, la final de an va fi o evaluare standardizată, dar este doar un concept deocamdată. Nu ştiu cum poate să fie aplicată această evaluare standardizată care trebuie să fie la fel pentru toate nivelurile şi toate clasele să fie evaluate în acelaşi timp. Detaliile, deocamdată nu le ştim. Şi materia trebuie adaptată, corelarea materiei cred că ar fi cel mai important lucru, şi nu atât perioadele în care se ţin cursurile”, ne-a explicat inspectorul şcolar general Kiss Imre.

Ce se întâmplă cu elevii care riscă să rămână corigenți?

Acesta spune că sunt multe lucruri care trebuie puse la punct până la începerea noului an şcolar în noua variantă, iar neclarităţi sunt, deocamdată, şi în ceea ce priveşte elevii care riscă să rămână corigenţi.

„Şi cu corigenţa e un semn de întrebare, pentru că dacă în primul semestru elevul era corigent, în al doilea semestru scotea o notă de 6 şi nu mai era corigent la sfârşit de an. Acum trebuie să aibă foarte mare grijă, cum va fi evaluat, cu participarea la ore, şi aşa mai departe. Va fi în mod sigur examen de corigenţă, ca şi până acum, dar totuşi, înainte puteai să mai corectezi, să mai tragi pentru o notă de 6. Sunt multe chestiuni pro şi contra, dar odată aprobat acest Ordin vor apărea multe alte metodologii (…) Acum profesorii şi elevii trebuie să se obișnuiască cu notele primite pe parcurs, trebuie să se stabilească şi câte note trebuie să aibă fiecare elev la final de an, în funcţie de câte ore se ţin săptămânal, fiecare profesor trebuie să ştie cum va face programarea materiei astfel încât să existe totuşi evaluări şi pe parcurs, să fie note suficiente. Detaliile nu le ştim dar va fi un an care ne provoacă pe toţi la noutăţi. Trebuie să ne adaptăm”, a mai spus inspectorul şcolar general.

De menţionat este şi faptul că este pentru prima dată când în structura anului şcolar este precizată şi data de încheiere a vacanței de vară, respectiv 3 septembrie 2023, astfel încât data de început a cursurilor pentru următorul an școlar va fi 4 septembrie 2023.

Conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, elevii vor avea cursuri în perioada 5 septembrie – 21 octombrie 2022, iar între 22-30 octombrie vor avea o vacanţă de o săptămână. Revenirea în bănci se va face pe 31 octombrie, iar în data de 23 decembrie elevii vor intra în vacanţa de iarnă, care se va încheia pe 8 ianuarie 2023.

Inspectoratele Şcolare vor trebui să stabilească durata cursurilor, odată cu revenirea din vacanţă, în data de 9 ianuarie. Astfel, elevii vor face ore fie până în data de 3 februarie 2023, fie până în 10 sau 17 februarie, înainte de a intra din nou într-o vacanţă de o săptămână, la alegere, în perioada cuprinsă între 6 şi 26 februarie 2023.

„Școala altfel” și „Săptămâna verde” vor fi organizate în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile lucrătoare consecutive, urmând ca fiecare unitate de învăţământ să stabilească perioada de desfăşurare a acestor două programe.

O a patra vacanţă ar urma să aibă loc în perioada 7 – 18 aprilie 2023, iar elevii vor reveni în bănci din 19 aprilie, până în data de 16 iunie 2023. Şcolile vor intra vacanța de vară în data de 17 iunie 2023, până în data de 3 septembrie 2023.

Excepţie vor face clasele a XII-a zi şi a XIII-a seral și frecvență redusă, pentru care anul școlar va avea o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se va încheia pe 2 iunie 2023. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar va avea o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se va încheia în data de 9 iunie 2023.

Pentru clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică, anul şcolar va avea 37 de săptămâni de cursuri și se va încheia pe 23 iunie 2023, cu excepția claselor din învățământul postliceal, calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și a celor din învățământul profesional.

Acestea din urmă vor desfăşura cursurile în funcţie de programul stabilit prin planurile-cadru de învățământ în vigoare, precizează edupedu.ro.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio