Ştiri locale

Cluburile sportive școlare și palatele copiilor vor trece de la Ministerul Educației la primării. „Nu este altceva decât o privatizare mascată a activităților extrașcolare”

Cluburile sportive școlare și palatele copiilor vor trece din administrarea Ministerului Educației, în cea a primăriilor și consiliilor locale, potrivit unui proiect anunțat de ministrul Sorin Cîmpeanu. Descentralizarea unităților care oferă activități extrașcolare este una dintre măsurile asumate prin proiectul „România Educată”, dar este dur criticată de instituțiile vizate.

Deși ministrul spune că noua lege nu va permite modificarea destinației acestor instituții timp de 10 ani, reprezentanții palatelor copiilor și cei ai cluburilor sportive școlare susțin că inițiativa nu este altceva decât „o privatizare mascată a activităților extrașcolare”.

Publicitate

Directorul Palatului Copiilor Sfântu Gheorghe, Kerekes Jenő, spune că măsura îi va afecta cel mai mult pe copiii din mediile defavorizate, care în prezent participă gratuit la diferite cursuri și activități, și obțin rezultate excelente.

„Descentralizarea este inevitabilă, dar problema este că vom deveni din profesori funcţionari publici. În prezent suntem la același nivel cu şcolile, dar dacă se va ajunge aici, nu vom mai avea dreptul la mobilitate, dacă vom vrea să mergem să predăm, de exemplu, nu mai avem dreptul la gradaţie de merit, la gradele didactice I sau II, deci vom avea salarii fixe. Proiectul de lege spune că vom trece la primării, şi scrie clar că în decurs de 10 ani profesorii din palate şi cluburi pot să plece dacă vor, şi e normal că marea majoritate o să plece, iar palatele şi cluburile vor dispărea fără să le desfiinţeze cineva. Aici e vorba despre copiii care nu au posibilităţi, şi vor fi din ce în ce mai mulţi care sunt competenţi dar nu vor avea posibilitatea să meargă la o activitate pe care şi-o doresc şi care era gratuită. Eu nu zic că primăriile nu o să ţină palatele şi cluburile copiilor, acum domnul primar e prietenul copiilor, dar poate vine alt primar care nu se interesează şi spune că nu au ce să mai caute în subordinea primăriilor”, ne-a spus Kerekes Jenő.

„Este o privatizare mascată!”

Pe această temă, peste 60 de reprezentanți ai palatelor copiilor și ai cluburilor sportive din țară, împreună cu lideri ai sindicatelor libere din învățământ, au participat în cursul zilei de luni la o ședință în urma căreia au căzut de comun acord să propună Ministerului ca în cazul în care descentralizarea nu poate fi evitată, instituțiile să fie trecute mai degrabă în subordinea consiliilor județene.

„A fost o şedinţă cu toţi directorii de palate din ţară și vom avea o întâlnire şi cu doamna viceprimar, ca să vedem punctul lor de vedere. Am ajuns la un acord comun, am vorbit şi cu preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ Covasna, Nagy Gábor. Nimeni nu vrea descentralizarea dar nu cred că poate fi oprită, şi noi ne-am opus, dar am cerut ca dacă tot se va întâmpla, să trecem la consiliile judeţene, fiindcă atunci vom rămâne împreună, nu dispar cluburile care au 2-3-4 posturi. Eu zic că la Sfântu Gheorghe încă nu e o problemă dacă se ajunge la primării, dar cine știe peste câțiva ani ce primar va veni (…) Părerea mea şi a multor colegi din ţară este că asta este o privatizare mascată a activităților extrașcolare, în care cel mai mult pierd copiii care nu au posibilități. La noi veneau copii foarte buni, care își urmau hobby-urile (…) Am avut copilași buni, am organizat excursii, iar aceste activități sunt complementare educației formale, deci teoria pe care o învață copiii dimineața la școală, noi după-masa sau în cursul săptămânii o punem în practică în activitățile noastre. Este o privatizare mascată a Ministerului care vrea ca aceste palate şi cluburi să dispară”, a mai spus directorul Palatului Copiilor Sfântu Gheorghe.

Proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar (AICI), pus în dezbatere publică săptămâna trecută, prevede că „personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, (…) îşi pierde calitatea de personal didactic, dar îşi păstrează dreptul, pentru o perioadă de 10 ani de la momentul transferului, să participe la etape de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în vederea ocupării de posturi didactice/catedre vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației”.

Cu alte cuvinte, profesorii sunt forțați să aleagă fie să rămână simpli angajați, iar examenele susținute pentru a se specializa în cariera de profesor nu le mai sunt luate în considerare, fie  să se detașeze în învățământul de masă, pe o altă catedră… deocamdată inexistentă.

Deși textul proiectului de lege stipulează că noii angajați din sistem, respectiv foștii profesori, vor avea același salariu, nu garantează nimeni că aceștia își vor păstra postul câștigat prin examenul de titularizare pe perioadă nedeterminată, după cei 10 ani de la intrarea în vigoare a acestei legi, și până atunci nici nu este clar cum se va face echivalarea.

„Textul este în dezbatere publică până în 24 august (…) Mâine va fi o primă întâlnire între Minister şi sindicatele din educaţie. Aceeaşi problemă este şi cu CSŞ-urile şi cu centrele de excelenţă, unde copiii vin şi cu trofee, premii. La noi au fost copii care apoi au ajuns la CSŞ sau la centrele de excelenţă, deci am fost o piramidă din care au câştigat copiii, părinţii, şi comunitatea (…) Noi am hotărât la unison, am fost peste 60 de directori și reprezentanți, am ales 3 persoane care mai sunt și juriști, pentru că trebuie proiectul citit și printre rânduri, iar azi vom formula niște amendamente pe care le vom trimite la dezbaterea publică. Nu există să nu fie luate în considerare dacă 1.000 de profesori de la palate și cluburi trimit acele amendamente. Între timp sper să avem o discuție cu sindicatele, undeva până în data de 24 august. După ce se încheie dezbaterea publică vom avea o întâlnire cu domnul ministru, până la începerea școlii”, ne-a mai spus Kerekes Jenő.

Palatele și cluburile elevilor s-au înființat în perioada comunistă, iar în cele aproape 7 decenii de existență au reprezentat instituții de identificare și dezvoltare a talentelor sau abilităților elevilor. Elevii sunt încurajați să se descopere, să se dezvolte și să se manifeste așa cum nu o pot face la clasă.

Directorul Palatului Copiilor Sfântu Gheorghe recunoaște că în sistem mai există și probleme, catedre sau cercuri care nu mai sunt căutate de elevi, sau profesori care nu se adaptează schimbărilor rapide din societate, dar marea majoritate a acestora se implică activ în educarea nonformală a copiilor.

La nivelul județului Covasna, circa 15% dintre școlari frecventează palate sau cluburi ale copiilor, iar procentul crește dacă sunt luați în calcul și elevii care sunt înscriși la cluburile sportive școlare sau la centrele de excelență.

„Cred că împreună cu CSŞ-urile şi centrele de excelenţă se ajunge undeva la 25-30%. CSŞ-uri avem la Sfântu Gheorghe şi la Târgu Secuiesc, din câte ştiu, iar centre de excelenţă sunt în fiecare oraş mare. Sunt destul de multe și ar fi trebuit o dezbatere și cu părinții, cu toată lumea, cu toate comunitățile, să fie întrebați ce vor, iar dacă oamenii spun că nu mai vor activități sportive sau extrașcolare, atunci te supui”, a conchis Kerekes Jenő.

Palatul copiilor Sfântu Gheorghe organizează în fiecare an cursuri de dans modern, dans popular, muzică ușoară, protecția mediului și orientare turistică, aeromodelism, karting, electronică, vânătoare de vulpi, jocuri pe calculator, foto/video, cultură și civilizație engleză, atelierul fanteziei, tenis de masă, schi, înot, etnografie/lucru manual, ecoturism, pictură pe lemn, șah, ziaristică, și animație/oratorie/informatică. Cercurile sunt disponibile și în orașele Întorsura Buzăului, Târgu Secuiesc, Covasna şi Baraolt.

În eventualitatea în care proiectul de lege va trece în forma actuală, există și câteva beneficii ale descentralizării. Spre exemplu, fiind preluate de administrațiile publice locale, aceste instituții ar putea beneficia de finanțare pentru dezvoltare. Primăriile au posibilitatea de a accesa fonduri europene prin diferite programe operaționale pentru a revitaliza palatele copiilor sau cluburile sportive școlare.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio