Ştiri locale

Aproape 3.500 de tablete vor ajunge în școlile covăsnene prin programul „Școala acasă”

Aproape 3.500 de tablete vor ajunge la elevi din judeţul Covasna în cadrul programului naţional „Şcoala de acasă”, majoritatea fiind destinate şcolarilor din mediul rural, din localitățile Brăduț, Belin, Araci, Hăghig sau Herculian.

Șeful Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, Kiss Imre, a declarat într-o conferință de presă că distribuirea dispozitivelor a început în cursul zilei de marți, iar predarea în cele 77 de unități de învățământ se va face în baza unui contract de comodat.

Publicitate

Acesta a mai precizat că tabletele, care au o garanție de doi ani și internet nelimitat, vin și cu o aplicație anti-furt preinstalată, iar în cazul în care se pierd sau sunt înstrăinate devin inutilizabile. Mai mult, fiecare unitate de învățământ va face săptămânal, în mod obligatoriu, monitorizarea modului în care acestea sunt utilizate de elevi.

„Noi am transmis o solicitare pentru 3.000 de tablete, dar având în vedere că Ministerul a făcut licitația pentru 250.000, după o reîmpărțire, județului Covasna i-au revenit 3.473 (…) Odată distribuite, săptămânal școala este obligată să monitorizeze utilizarea lor. Tabletele vin cu aplicația anti-furt preinstalată, adică dispozitivul devine neutilizabil în cazul în care se pierde sau se înstrăinează. Vor fi distribuite în școli de către o comisie numită de directorul unității de învățământ și, în conformitate cu Ordinul Ministerului Educației și Cercetării, (…) vor fi predate elevilor pe baza unei declarații pe propria-răspundere și pe baza unei cereri. Acestea deja au fost solicitate de către școli la începutul lunii septembrie”, a explicat inspectorul școlar general. 

Kiss Imre spune că împreună cu procesele verbale de predare – primire în care sunt enumerate seriile dispozitivelor, Inspectoratul Școlar va transmite și un pachet de instrucțiuni tuturor unităților de învățământ, dar și un tutorial video.

Predarea către părinte sau beneficiar – în cazul elevilor majori, se va face pe semnătură, iar durata pentru care dispozitivele sunt date în folosință este de un an școlar, cu posibilitatea de prelungire pentru încă un an școlar, dacă situația familiei nu se schimbă iar elevul are nevoie în continuare de tabletă.

„Fiecare elev și fiecare familie răspunde chiar și financiar de tabletă, adică în cazul în care o deteriorează, sparge sau lovește va trebui să achite contravaloarea ei. E ca și un manual: îl  primește în folosință, are grijă de el și la sfârșit îl predă dar, în plus, mai are și această obligație că în caz că se întâmplă ceva trebuie să răspundă financiar”, a mai spus inspectorul școlar general.

Potrivit datelor IȘJ Covasna, peste o treime dintre tablete vor ajunge în 6 școli din mediul rural, cele mai multe – 500 la număr – în Araci; urmat de satul Doboșeni – 250 de tablete; Şcoala Gimnazială „Néri Szent Fülöp” – 200 de tablete; localitățile Belin și Herculian câte 150 de tablete fiecare; și Hăghig unde vor fi distribuite 100 de tablete.

Beneficiarii programului „Şcoala de acasă” trebuie să fie elevi din învăţământul primar, gimnazial şi secundar, forma de învăţământ de zi cu frecvenţă (clasa pregătitoare, clasele I-XII, sau şcoala profesională), care au fost înmatriculaţi la începutul anului şcolar în unităţi de învăţământ de stat, prioritate având elevii care provin din medii defavorizate, cei ale căror familii nu deţin niciun dispozitiv electronic cu conexiune la internet, respectiv elevii de cetăţenie română care s-au întors pe teritoriul României de la declanşarea pandemiei şi nu au posibilitatea de a dispune de un dispozitiv electronic cu conexiune la internet.

Elevii care n-au curent electric sau semnal suficient de bun, lăsați pe dinafară

Deși, teoretic, programul ar trebui să vină în sprijinul elevilor din mediile defavorizate care altfel nu aveau posibilitatea să participe la cursurile online, tocmai o bună parte dintre aceștia sunt lăsați pe dinafară, deoarece încă nu s-a găsit o soluție pentru cei care nu au acces la curent electric, sau care locuiesc în zone unde nu există semnal suficient de bun pentru internet.

Potrivit datelor primite de IȘJ Covasna de la conducerile unităților de învățământ din județ, 78 de elevi au declarat că nu au curent electric acasă, iar 733 au transmis că au semnal foarte slab și abia pot folosi internetul.

„Trebuie văzut dacă este utilizabilă în mediul în care trăiește elevul, sau dacă nu este utilizabilă deloc. Trebuie văzut dacă are curent electric, iar dacă nu are dar este un copil care a venit la școală, trebuie văzut unde vor încărca acea tabletă. Dacă într-adevăr o încarcă, participă la ore, atunci este ok. Dacă nu este semnal deloc în zona respectivă (pentru internet -n.r), nu are de ce să i se dea. Le transmitem acest lucru prin adresă directorilor, aceste cazuri trebuie să fie analizate, trebuie văzut la fața locului. Poate are nevoie altcineva de această tabletă și am dat la 50 de copii care nici nu le folosesc și nici nu pot să le folosească. Vom avea grijă să primească acei elevi care le vor folosi (…) Vom verifica fiecare elev în parte să vedem care este situația și dacă nu participă, putem să le luăm înapoi tabletele”, a mai spus Kiss Imre.

În total, aproape 10.000 de tablete pentru tot județul

Inspectorul școlar general a mai precizat că pe lângă programul Ministerului Educației, Primăria Sfântu Gheorghe a alocat bani pentru achiziționarea a 2.992 de tablete care ar urma să ajungă în unitățile de învățământ din municipiu până în data de 15 decembrie, iar IȘJ Covasna este în faza de evaluare a ofertelor pentru alte peste 1.300 tablete și peste 200 de laptopuri.

„O singură școală le-a și distribuit, Liceul de Arte Plugor Sandor a achiziționat 167 și le-a și distribuit, deci sunt în folosință deja. În plus, IȘJ Covasna este în faza de evaluare a ofertelor pentru 1.316 tablete și 218 laptopuri. Finalizăm evaluarea tehnică, urmează evaluarea financiară și eu cred că vineri deja vom avea și câștigătorul pentru fiecare lot în parte (…) Deci, înseamnă că avem aproape 10.000 de tablete, și mai sunt tablete și laptopuri achiziționate din banii primăriilor, în județ, chiar dacă în cantități mai mici”, a mai spus inspectorul școlar general.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio