Ştiri locale

Anchetă internă la Spitalul Judeţean, după ce un pacient a reclamat că a fost diagnosticat greșit

Un pacient al Spitalului Judeţean din Sfântu Gheorghe a reclamat zilele trecute că personalul medical l-ar fi tratat superficial, trimițându-l acasă cu un diagnostic incorect, fără a observa simptomele pe care acesta le avea și care indicau un infarct.

Conducerea Spitalului Județean vine cu precizări şi spune că o anchetă internă urmează să stabilească dacă se impun sancțiuni disciplinare față de personalul care l-a tratat pe bărbat, însă primele verificări indică faptul că toate procedurile au fost respectate, iar în urma investigațiilor paraclinice efectuate pacientul nu a prezentat semnele unui infarct. 

Publicitate

Bărbatul, care în urmă cu 7 ani a mai trecut printr-o intervenție de montare a unui stent, a ajuns la Urgență în data de 13 iulie, în jurul orei 12, după ce în acea dimineață a acuzat dureri în zona pieptului. Acesta susține că personalul medical s-ar fi împotmolit în proceduri birocratice în loc să îl trateze imediat, iar ulterior medicul cardiolog i-a pus diagnosticul de atac de panică.

„Acum o săptămână, în jurul orei 10:30, am simțit o apăsare în piept, după care ca un nod în gât. Având antecedente am recunoscut semnele, am încercat să mă calmez, m-am urcat în maşină şi am mers la medicul de familie. Mi-a luat tensiunea, după care mi-a spus că sunt suspect de infarct. Am ajuns la Urgenţă și pe un ton foarte apăsat le-am spus să cheme un cardiolog, aveam şi hârtia pe care mi-o dăduse medicul de familie. Mi-au cerut buletinul, le-am spus că e în maşină, că rezolvăm actele ulterior, că sunt asigurat, şi i-am rugat din nou să cheme un cardiolog. În tot acest timp, în stânga mea era cardiologul care urma să mă consulte, dar care nu mi-a zis nimic. M-au luat în cele din urmă, după un sfert de oră, m-au legat la un monitor, mi s-a făcut de 3 sau 4 ori EKG, mi s-a luat sânge de două ori, după care mi s-a spus că nu se poate face nicio analiză pentru că este prea gros sângele. (…) M-au trimis acasă, mi-au zis să mă liniştesc, să mă hidratez, că am un atac de panică”, ne-a povestit Florin.

Bărbatul spune că pentru că se simțea în continuare rău, după aproximativ 6 ore, în jurul orei 20:00, a decis să meargă la Spitalul Județean Brașov, unde în urma unui nou set de investigații personalul medical a decis să îl opereze.   

„Nu avea semnele unui infarct. Este posibil ca analizele făcute la câteva ore distanţă să aibă alte rezultate”

Managerul Spitalului, András-Nagy Róbert, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că  pacientul nu prezenta la momentul respectiv semnele unui infarct. Cu toate acestea, este posibil ca la câteva ore distanță, analizele efectuate de bărbat la spitalul din Braşov să prezinte alte rezultate.

„Din primele informaţii, bazate pe investigaţiile paraclinice făcute cu ocazia prezentării la Urgență, pacientul nu a prezentat semnele unui infarct. La prezentarea acestuia în UPU, echipa medicală a confirmat antecedente medicale, acestea fiind prezentate verbal de pacient, însă fără documente oficiale. Pacientul a fost consultat încă din primul moment, iar din analizele efectuate în cadrul spitalului nostru, parametrii cardiaci erau normali. Cu toate acestea, este posibil ca analizele făcute de acesta la câteva ore distanţă în cadrul spitalului din Braşov să prezinte alte rezultate. În cazul de față, EKG-ul nu prezintă diferență, ci doar rezultatul analizei pentru markerii cardiaci. Urmează să stabilim concluzii finale în cadrul unei anchetei interne, iar în măsura în care se va constata că a fost vorba despre o eroare sau o atitudine necorespunzătoare din partea personalului medical, vom lua măsuri, așa cum am făcut-o de fiecare dată când situaţia a impus acest lucru”, a precizat managerul spitalului, András-Nagy Róbert.

Anchetă internă la Spitalul Judeţean

Potrivit managerului, dacă ancheta internă va stabili că la mijloc a stat o eroare medicală, sau o atitudine necorespunzătoare din partea personalului medical, în funcție de gravitatea faptei sancțiunea aplicată poate fi un avertisment, sau chiar desfacerea contractului de muncă.

Până la finalizarea anchetei, însă, primele verificări interne și documentele întocmite de la prezentarea pacientului la Urgențe și până la plecare, arată că personalul medical a procedat corect.

„Am cerut documentele medicale ca să vedem ce s-a întâmplat, dacă s-a greșit sau nu. Am stabilit că pacientul va depune și la noi o sesizare, vom face o anchetă, vedem concluziile, după care va trebui să luăm măsuri așa cum am făcut de fiecare dată. Principiul este că trebuie să ne îmbunătățim activitatea și, de câte ori avem un feedback, trebuie să luăm măsuri în această privință. Din primele investigații paraclinice, conduita medicală a fost corectă. Pacientul s-a prezentat în data de 13.07, la ora 12:15, oră la care i s-a făcut primul EKG. La ora 12:23 i s-a recoltat sânge pentru Troponină și markerii cardiaci, la 12:25 s-a administrat un ser, iar la ora 12:28 s-a recoltat sânge pentru un set de 24 de analize. Avem și scrisoarea medicală cu rezultatul EKG-ului din Brașov, unde pacientul s-a prezentat la ora 20:00 în aceeași zi, deci după 8 ore, și care rezultat nu diferă de al nostru. Singura diferență este rezultatul Troponinei, care la noi are o valoare de peste 1, iar la Brașov a ieșit peste 100. Este posibil ca la o anumită oră să am un rezultat, iar peste 8 ore să am un alt rezultat”, a explicat managerul spitalului.

„Nu vreau daune, ci doar să se facă ordine în sistemul de urgenţă”

Pacientul spune că nu vrea să obțină daune, ci doar să își prezinte povestea și să se asigure că sunt luate măsuri pentru ca alți pacienți să nu mai treacă prin situații similare, și este hotărât să facă o reclamație și la Colegiul Medicilor.

„Vreau să mă adresez Colegiului Medicilor pentru că eu consider că este malpraxis și trebuie făcută o triere în sistemul de urgenţă, oamenii ăştia nu au ce căuta acolo. Scopul meu nu este să cer daune morale sau financiare, ci mă interesează ca cineva să facă ordine, dacă se mai poate face aşa ceva. Cu toţii greşim, dar combinaţia de aroganţă şi neştiinţă este un cocktail ucigător”, ne-a mai spus Florin.

Managerul Spitalului: „Niciodată nu voi tolera o atitudine necorespunzătoare față de pacienți”

Conducerea Spitalului Județean a declarat în repetate rânduri că unitatea medicală are toleranță zero față de eventualele situații în care pacienții sunt tratați necorespunzător, așa încât, numai în perioada 2013-2019 au fost aplicate peste 400 de sancțiuni disciplinare.

„Întotdeauna vom sancționa, pentru că niciodată nu am tolerat și nu voi tolera o atitudine necorespunzătoare față de pacienți. Ca să pot să aplic o sancțiune trebuie să existe o cercetare disciplinară, ceea ce vom face, însă nu mă pot antepronunța despre sancțiuni”, a mai spus managerul Spitalului.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
Publicitate
banner we radio