12 unități de învățământ din județul Covasna nu au autorizație sanitară de funcționare la început de an școlar
Un număr de 12 unităţi de învăţământ covăsnene din mediul rural (23 de structuri/clădiri) au început noul an școlar fără autorizaţie sanitară, deoarece fie nu au apă potabilă, fie activitatea se desfășoară în clădiri noi, sau spațiul nu corespunde normativelor în vigoare, potrivit unui raport al Inspectoratului Şcolar Județean (IȘJ) Covasna, prezentat marți, în cadrul ședinței lunare a Colegiului Prefectural.
Este vorba despre Școala Gimnazială „Fejér Ákos” din Micfalău, care are în structură și Grădinița cu Program Normal „Törpike”, unde s-a realizat o analiză a apei din rețeaua publică și s-a constatat că aceasta nu este potabilă, astfel că direcția de Sănătate Publică (DSP) a retras autorizația.
La Școala Gimnazială „Gaál Mózes” din Baraolt, care are în structură și Grădinița cu Program Normal și Școala Primară Micloșoara, respectiv Grădinița cu Program Normal și Școala Primară Racoșul de Sus, nu există autorizație sanitară deoarece apa din puțuri nu este potabilă.
La Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului, care are în structură și Școala Primară din Floroaia Mică, s-a achiziționat un container sanitar însă toată clădirea trebuie reabilitată, în vreme ce la Școala Gimnazială „Konsza Samu” din Bățanii Mari, care are în structură Grădinița cu Program Normal și Școala Primară Bățanii Mici, există apă din puț dar nu este potabilă, astfel că DSP Covasna a retras autorizația, iar în prezent se lucrează la stația de epurare a apei, conform IȘJ Covasna.
Situația este similară și la Școala Gimnazială Nr. 1 din Zăbala, unde apa din puț nu corespunde normelor DSP, iar la Școala Gimnazială „Mathé Janos” din Herculian, de care aparține și Grădinița cu program normal, apa din rețeaua centralizată locală nu este potabilă.
La Școala Gimnazială „Nagy Mozes” din Estelnic, de care aparține și Grădinița cu Program Normal Estelnic, sunt probleme cu potabilitatea apei. Potrivit raportului IȘJ Covasna, se realizează dezinfectări permanente ale puțului forat.
În cazul Școlii Gimnaziale „Nicolae Russu” din Sita Buzăului, de care aparține și Grădinița cu Program Normal nr. 2 Ciumernic, este vorba despre o clădire nouă, construită prin Proiectul pentru Reforma Educaţiei Timpuri (PRET). La fel și în cazul Grădiniței cu Program Normal nr. 3 din Sita Buzăului – Bobocea, unde Consiliul Local caută soluții pentru obținerea autorizației.
La Școala Gimnazială „Bartha Karoly” din Boroșneu Mare, de care aparțin Școala Primară și Grădinița cu program normal Leț 2, spațiul nu corespunde normativelor existente în vigoare, astfel că se propune regândirea rețelei școlare la nivelul comunei.
La Școala Gimnazială Dobârlău, de care aparține și Grădinița cu program normal Dobârlău, pentru clădirea nou-construită prin PRET, Primăria comunei nu a finalizat documentația de intabulare a construcției, aceasta fiind în curs de realizare. Tot la Dobârlău, clădirea Școlii primare și a Grădiniței cu Program Normal Lunca Mărcușului este reabilitată în întregime, după ce a fost grav afectată de inundații. Autorizarea este în curs de realizare, conform conducerii IȘJ Covasna.
La Școala Gimnazială „Borbáth Károly” din Vârghiș, de care aparține și Grădinița cu Program Normal Vârghiș, s-a realizat o analiză a apei din rețeaua publică și s-a constatat că aceasta nu este potabilă. Potrivit IȘJ Covasna, Consiliul Local nu a găsit încă soluția pentru remedierea situației.
Pe de altă parte, Școala Gimnazială „Kálnoky Ludmilla” din Valea Crișului se află în curs de autorizare, după ce unitatea de învățământ și-a mutat activitatea din clădirea veche, într-o clădire nou-construită în curtea școlii.
Conform raportului menționat, în 109 din totalul unităților de învățământ covăsnene există puțuri forate, iar în restul de 194 există rețea de apă centrală, nefiind unități fără apă curentă. În 5 unități de învățământ, grupurile sanitare sunt în exterior (fosă vidanjabilă), 124 au grupurile sanitare la interior, cu canalizare centrală, iar 174 au grupuri sanitare interioare cu canalizare (fostă vidanjabilă).
În acest an școlar, rețeaua de învățământ preuniversitar a județului este formată din 303 unități de toate tipurile și nivelurile de învățământ, cu o unitate mai puțin comparativ cu anul școlar precedent, după închiderea Grădiniței cu Program Normal din Imeni (Catalina). Aproape 21% dintre unitățile școlare se află în mediul urban, iar restul sunt în mediul rural.
(Ioana Ardeleanu)