Vicepreședintele CJ Covasna, despre problemele de la Aeroportul Brașov: „Nimeni nu a avut puțină răbdare cu acest aeroport. Acum va trebui să așteptăm cel puțin încă un an ca să avem mai multe destinații”
La mai bine de jumătate de an de la marea inaugurare, Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav – primul construit de la zero în România ultimilor 50 de ani, și singurul din Europa de Sud-Est în care traficul este monitorizat şi controlat dintr-un turn virtual (la Arad), se confruntă cu o serie de probleme. O parte dintre ele sunt legate de lipsa unor funcționalități, după cum reiese chiar din stenogramele ședințelor Consiliului de Administrație, făcute publice de către presa locală, astfel că tot mai multe voci afirmă că obiectivul a fost inaugurat cu mult înainte să fie gata.
Pe de altă parte, Aeroportul rămâne în continuare cu doar 5 zboruri pe săptămână și doar două destinații, respectiv Dortmund și Londra, asta în condițiile în care, în perioada sărbătorilor de iarnă, mii de români se întorc acasă, iar mulți turiști optează pentru destinații din această regiune.
Programul de funcționare, care a fost unul dintre motivele pentru care DAN AIR și-a retras zborurile iar alte companii nu s-au arătat interesate să opereze aici, va fi extins la 16 ore începând cu data de 15 ianuarie 2024. Cu toate acestea, scandalurile recente legate de demiterea din funcție a fostului director, Alexandru Anghel, și numirea interimară a lui Constantin Albu (fost director general al Aeroportului Delta Dunării până în 2017), vor crea inevitabil amânări în extinderea numărului de destinații, afirmă vicepreşedintele Consiliului Județean (CJ) Covasna, Jakab István Barna, care a fost manager de proiect al Aeroportului în cadrul CJ Braşov.
Într-un interviu la We Radio (video AICI), acesta s-a declarat „dezamăgit de abordarea Consiliului de Administrație al Aeroportului”, precizând că fostul director, Alexandru Anghel, „a fost un om fără de care nu s-ar fi reușit operaționalizarea acestui aeroport”.
„Personal, sunt foarte dezamăgit și trist pentru această abordare a Consiliului de Administrație al Aeroportului, nu mi se pare că asta a fost calea cea bună. Directorul Alexandru Anghel a fost un om fără de care nu s-ar fi reușit operaționalizarea acestui aeroport și ar fi trebuit lăsat să își facă treaba, pentru că omul a știut și știe ce are de făcut. Problema cea mai mare a companiei Dan Air, care a plecat, a fost orarul de funcționare, care orar de funcționare nu a depins deloc de Aeroport, pentru că Aeroportul Brașov-Ghimbav ar fi fost pregătit și pentru o funcționare mai lungă. A depins de Romatsa, care a anunțat că din 15 ianuarie va avea un program prelungit, deci ar fi putut să aibă un program de 16 ore, între orele 07:00-23:00, care mie personal mi se pare suficient în aproape orice oraș mare”, a declarat la We Radio vicepreședintele CJ Covasna, Jakab István Barna.
„E ca și cum ai avea un nou-născut și ai vrea să meargă în picioare din prima”
În opinia sa, în perioada scursă de la operaționalizarea aeroportului trebuiau parcurse anumite etape necesare și firești, pentru care, însă, „nimeni nu a avut răbdare”. Acesta a catalogat întreaga situație care a dus la demiterea din funcție a fostului director al aeroportului drept „un circ total degeaba”.
„Am văzut că nimeni nu a avut puțină răbdare cu acest aeroport, e ca și cum ai avea un nou-născut și ai vrea să meargă din prima, dar nu se poate. Mai întâi trebuie să treacă prin toate etapele de învățare, nu va merge în picioare din prima zi, nu are cum, așa ar fi trebuit să ne gândim. Toată lumea a fost foarte nerăbdătoare, iar pentru noi, locuitorii județului Covasna, (…) e o veste proastă tot ce s-a întâmplat. Perioada noiembrie-decembrie, de obicei, este perioada în care aeroporturile trebuie să poarte toate negocierile cu operatorii aerieni pentru programul zborurilor din timpul verii. Acum, din cauza acestui circ, nici directorul nou și nici directorul vechi n-au avut energie, răbdare și nici interes să poarte aceste discuții. Dacă discuțiile astea nu s-au purtat, înseamnă că momentan nu este niciun operator pentru programul de vară, pentru care în ianuarie, sau cel târziu februarie, operatorii trebuie să înceapă să vândă bilete. Practic, pentru un circ total degeaba, din punctul meu de vedere, am pierdut un an, inclusiv noi, cei din județul Covasna. Va trebui să așteptăm cel puțin încă un an ca să avem mai multe curse, mai multe destinații, adică ceea ce ne dorim. Dacă cineva vrea să ajungă la Berlin, de exemplu, tot la București trebuie să meargă să ia avionul, stai cu aeroportul lângă tine și n-ai făcut nimic. Pentru mine, Aeroportul Brașov-Ghimbav în continuare e un proiect de suflet și îmi pare rău pentru ceea ce s-a întâmplat”, a mai spus Jakab István Barna.
Potrivit stenogramelor ședințelor Consiliului de Administrație, aeroportul nu este încă abilitat să funcționeze în condiții de climă aspră și nu dispune de apartura de la sol și din turn care să permită aterizarea/decolarea aeronavelor în condiții de ceață, frecvente la Brașov. Totodată, fostul director, Alexandru Anghel, afirma că instalația electrică este „o glumă” și nici măcar automatele de sandwich-uri nu pot să funcționeze în aeroport, iar pe lângă problemele legate de alimentarea cu energie electrică, la etaj, unde ar trebui să fie cafenele și restaurante, nu există nici alimentare cu apă și nici canalizare comercială.
Conform Bună Ziua Brașov, problemele cu reţelele electrice şi cele legate de lipsa unor echipamente informatice se vor rezolva în perioada următoare, printr-o investiţie în valoare de peste 3.1 milioane de lei. După ce a lansat o licitaţie în data de 23 octombrie 2023, Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav a semnat un contract cu firma Hitech Research, singura companie care a depus o ofertă pentru a obţine acest contract.
Anunţul de atribuire a lucrărilor a fost publicat pe platforma electronică de achiziţii publice în data de 13 decembrie, iar potrivit acestui document vor fi realizate şi lucrări care nu au fost făcute în prima etapă. Printre altele, compania va trebui să facă unele lucrări de cablare structurală pentru reţeaua informatică şi de comunicaţii, dar pentru cea electrică.
Administratorii aeroportului au în plan și alte investiții, printre care un heliport sanitar și un parc cu panouri fotovoltaice în vederea reducerii costurilor cu energia electrică. De asemenea, se dorește amenajarea unei o stații permanente de alimentare cu combustibil, a unei stații de garare a autospecialelor de deszăpezire, precum și a unei stații de sortare a deșeurilor rezultate din activitatea de operare aeronautică. Totodată, se ia în calcul extinderea parcării aeroportului, care la acest moment numără 180 de locuri.
În data de 15 decembrie s-au împlinit 6 luni de la de la prima aterizare a unui avion cu pasageri (aparţinând companiei aeriene TAROM), respectiv prima decolare a unui zbor de linie (DAN AIR) realizate pe Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav.
(Ioana Ardeleanu)