Ştiri locale

Timpul mediu de așteptare la Urgențele Spitalului Județean depăşeşte o oră. Aproape jumătate dintre cazurile tratate anul trecut erau non-urgențe

Aproape jumătate dintre cazurile care s-au prezentat la Urgențele Spitalului Județean din Sfântu Gheorghe în cursul anului trecut puteau fi tratate la medicul de familie sau în ambulatoriul de specialitate, a declarat managerul spitalului, András-Nagy Róbert, joi, într-o conferință de presă. Potrivit acestuia, din totalul celor 36.466 de pacienți ajunși la Urgență, 16.638 aveau deja o programare la Policlinică.

Conform protocolului național de triaj, există 5 niveluri și coduri de urgențe, în funcție de care sunt preluați pacienții, respectiv: nivel I – resuscitare (cod roșu); nivel II – critic (cod galben); nivel III – urgent (cod verde); nivel IV – non-urgent (cod albastru) și nivel V – consult (cod alb).

În cursul anului trecut, conform datelor Spitalului, 450 dintre pacienții care s-au prezentat la Urgență erau „cod alb” – consult, 7.335 erau „cod albastru” – non-urgent; iar 27.248 erau „cod verde” – urgent.

„În cadrul Urgenței au fost tratați aproape 36.500 de pacienți, dintre care 1.180 de pacienți cu cod galben, respectiv 27.248 cu cod verde. Din totalul pacienților tratați la Camera de Primiri Urgențe, 16.638 au avut o programare în ambulatoriu la momentul prezentării. Practic, ce repetăm de multe ori, este faptul că Urgența nu este folosită doar pentru cazurile urgente, ci este folosită și pentru acele situații care pot fi rezolvate fie la nivel de cabinet de medicina familiei, fie la nivel de Policlinică, sau la nivel de tratamente în afara spitalului”, a declarat managerul Spitalului, András-Nagy Róbert.

Acesta a explicat că prioritatea în ceea ce privește tratarea pacienților care se prezintă la Urgență este condiționată de gravitatea cazului, și nu de momentul în care aceștia ajung la spital. Unitatea medicală nu refuză pacienți, însă multe dintre cazuri pot fi tratate în afara spitalului. Este și motivul pentru care unii pacienți au de așteptat mai mult timp până ajung să fie văzuți de personalul medical. Cu toate acestea, managerul a precizat că, anul trecut, timpul mediu de așteptare a fost de o oră și 14 minute.  

„Este o bucurie pentru mine să afirm că timpul mediu de așteptare în cadrul Urgenței este de o oră și 14 minute, asta înseamnă timpul scurs de la luarea pacientului în evidență și până la primul tratament administrat (…) Dacă e o urgență grad zero, atunci se lasă în așteptare codul galben, codul verde, pentru că întotdeauna codul roșu are prioritate (…) O medie de o oră și 14 minute, raportat la 4 ore în alte spitale, sau la 6 ore, la 12 ore, eu cred că este considerabilă și notabilă. Timpul de așteptare depinde întotdeauna de gravitatea cazului. Dacă este un caz grav cum este o tromboliză, atunci personalul se va ocupa de tromboliză, nu de un pacient care de două săptămâni are o durere de spate. Chiar și în situația în care Urgența este goală, printr-un absurd, iar în fața pacientului cu o durere de spate nu este nimeni, și pacientul intră direct, (…) dacă vine cineva cu un cod roșu, atunci e preluat codul roșu (…) Oamenii nu trebuie să înțeleagă că indiferent la ce oră se prezintă la Urgență, dacă este cineva în fața lor atunci așteaptă o oră, ci depinde de fiecare situație, de fiecare moment în parte. S-ar putea ca la ora 3 noaptea să nu fie nimeni în Urgență, dar peste 2 ore să fie un accident grav iar Urgența să se umple de pacienți cu cod roșu, și atunci codul galben va aștepta”, a explicat managerul.

Conform datelor Spitalului Județean, din totalul cazurilor prezentate anul trecut la UPU, 8.585 erau copii.   

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio