
TEGA explică procesul de deszăpezire a străzilor pe timpul iernii
Probabil nu mai există o iarnă la începutul căreia să nu fie exclamat din partea locuitorilor orașului acoperit brusc cu zăpadă, că autoritatea competentă „iarăși a fost surprinsă de iarnă”.
Din acest motiv am contactat firma Tega SA să aflăm cât de adevărată este această acuzaţie, dar și să obținem o perspectivă asupra procesului și celor mai mari provocări ale deszăpezirii.
Am discutat cu Máthé László, directorul Tega SA, și cu Zöldi István, persoana responsabilă de lucrările de deszăpezire, și prima surpriză pe care am aflat-o este că nu doar firma Tega SA este responsabilă de deszăpezire. Nu ei sunt singurii care au mandat, care „primesc bani pentru acest lucru”, cum mulți ar crede, ci în anumite cazuri și alte firme primesc mandate, dar și locuitorii au responsabilități de deszăpezire.
Tega SA răspunde de curățenia tuturor drumurilor publice din oraș, deci până la data de 1 octombrie a fiecărui an trebuie să prezinte Consiliului Județean Covasna și Consiliului Local planul de deszăpezire, ceea ce înseamnă că ei trebuie să fie pregătiți încă dinaintea primei ninsori. La Sfântu Gheorghe costurile deszăpezirii sunt asigurate din buget de către administrația locală, fără a introduce vreun impozit special, spre deosebire de multe alte orașe. Taxa lunară plătită către Tega SA acoperă doar costurile de transport deșeuri, nu și costurile de curățenie. Articolul 484 al Codului fiscal permite administrațiilor locale să introducă impozite speciale, cum este de exemplu taxa de habitat. Acest tip de impozit nu a fost introdus de către administrația locală din Sfântu Gheorghe.
Însă este evident că tipul, cantitatea zăpezii sau durata ninsorii nu sunt întotdeauna identice cu planul prezentat, și din cauza acestui fapt se întâmplă ca numărul echipamentelor și oamenilor să nu fie suficient pentru îndeplinirea pe deplin a nevoilor.
La Tega lucrează circa 60 oameni care răspund de curățenia orașului, precum și de deszăpezire, iar această situație presupune un timp scurt de adaptare între cele două tipuri de lucrări. Aceste 60 de persoane se mai completează cu 12 conducători auto, care în afara salariilor mai primesc „bani de urgență” pentru a sta la dispoziția cetățenilor orașului 24 de ore pe zi. Ei primesc acești bani suplimentari de obicei pe perioada 15 noiembrie – 28 februarie, dar perioada se poate modifica în funcție de vreme. De obicei, programul de lucru al celor 60 de persoane începe la 4 dimineața, șoferii de urgență lucrează în schimburi, intră în serviciu de la orele 5 și 7 seara. În cazul ninsorilor de seară sau de noapte, își notifică superiorii înainte de miezul nopții, deci în aceste cazuri schimbul începe de la ora 2 noaptea.
Personalul se mai completează cu echipamentele – 8 mașini de măturat mici și 8 mașini de deszăpezit de mărimi diferite. Drumul către Șugaș Băi – în special dacă trebuie parcurs de mai multe ori pe zi – ţine ocupat de obicei un plug pentru zăpadă și un conducător auto.
Prioritizarea străzilor face parte din planul de deszăpezire. Acest lucru înseamnă că există rute principale și secundare în oraș, iar lucrările de deszăpezire se execută conform acestora. Rutele principale sunt secțiile mai mari de drum din oraș, cele care se suprapun cu cele mai populare rute ale vehiculelor speciale. Deci rutele ambulanțelor și pompierilor sunt în avantaj.
Deszăpezirea se face cu pluguri pentru zăpadă, care au diferite dimensiuni și echipamente dacă este nevoie de ele în oraș. În cazul drumurilor din oraș, lamele plugurilor nu sunt dotate cu margini de oțel, ci de cauciuc, să nu se ciocnească cu capacele canalelor, însă acest echipament nu este potrivit pentru drumurile care nu sunt asfaltate. În aceste locuri se deplasează cu tractoare. Totodată, merită știut că plugurile au o viteză minimă de deplasare, astfel că nu se pot deplasa mai încet decât această viteză pentru a rămâne eficiente, însă această viteză – în special în cazul zăpezii apoase – poate cauza ca zăpada înlăturată de pe drumuri să țâșnească pe trotuar, în unele cazuri chiar până la porțile caselor. În cazul secțiilor de drum cu mai multe benzi sau mai late, lucrează două pluguri în același timp, dar sunt unele străzi înguste sau fundături unde aceste mașini nu pot intra. Unul dintre cele mai mari obstacole – create de om – ale deszăpezirii drumurilor este reprezentat de către mașinile parcate pe marginea drumurilor, care împiedică plugurile să deszăpezească în totalitate secția de drum.
Reprezentanţii TEGA ne-au mai adus în atenție faptul că societatea are asigurare împotriva daunelor cauzate în timpul deszăpezirii, deci dacă locuitorii constată că vreo mașină de deszăpezire a cauzat daune mașinii lor, de exemplu, pot să reclame liniştit acest fapt, iar dacă afirmația lor se adevereşte şi se obține asigurarea, problema va fi remediată instant.
Cum se desfășoară deszăpezirea?
Intervenția preventivă este întotdeauna primul pas înaintea fiecărei ninsori. Practic, acest lucru înseamnă împrăștierea sării pe drumuri. Tega SA folosește pietriș amestecat cu sare și împrăștie acest amestec ca măsură preventivă. Acest lucru este urmărit de deszăpezirea cu pluguri, iar apoi urmează din nou împrăștierea. Pe lângă amestecul cu pietriș, compania mai picură clorură de calciu de 30% pe drumuri, însă aceasta nu are efect în cazul zăpezii foarte apoase/cantității mari de ploaie.
Și care este situația cu trotuarele?
Tega SA are contract pentru deszăpezirea câtorva secțiuni de trotuar. Acest lucru înseamnă că în timp ce contractul lor cu Administrația Locală acoperă toate drumurile din oraș, acest acord nu acoperă toate trotuarele, ci doar unele secțiuni. În afara acestui fapt, compania mai are contracte cu trei clienți, celelalte secțiuni de trotuar, inclusiv secțiunile din fața celor mai multe instituții de învățământ nefăcând parte din aria lor de responsabilitate. Există un regulament separat pentru deszăpezirea trotuarelor, care prevede că fiecare instituţie, locatarii caselor și blocurilor au obligația de a deszăpezi secțiunea de trotuar din fața clădirii în care locuiesc. Într-adevăr, mai demult, secțiunile din fața blocurilor au făcut parte dintr-un contract între Tega și aproximativ 86 de asociații rezidențiale, însă acest contract nu mai există de câțiva ani încoace, sarcina fiind preluată de mai multe firme de curățenie. Deci merită ca fiecare locatar să-și întrebe asociația rezidențială cine este responsabil de deszăpezire în cazul lor, și să contacteze părțile responsabile pentru acest serviciu. Cealaltă regulă aferentă deszăpezirii trotuarelor, de care locuitorii uită de multe ori, este că zăpada adunată de pe trotuar nu se poate arunca pe drum, ci trebuie adunată la marginea trotuarului în grămezi, deoarece acolo se va topi.
Reprezentanţii Tega SA ne-au amintit că firma nu poate da amenzi nimănui, deci în cazul în care constatăm neregularități în ceea ce priveşte deszăpezirea, trebuie să anunțăm Poliția Locală, deoarece acestea se află în jurisdicția lor.
Cum ne putem ajuta reciproc, pentru ca circulația pe timp de iarnă să ne fie mai ușoară?
Cel mai important este să respectăm regulile şi să deszăpezim secțiile de trotuar care ne aparțin, dar și să nu împrăștiem zăpada pe drum. Trebuie să fim puțin mai atenți unde ne parcăm mașinile. Dacă se poate, să găsim locuri unde mașinile nu sunt parțial pe drum, să nu împiedicăm lucrările plugurilor de zăpadă.
Pe lângă acestea, Tega SA cere răbdarea locuitorilor și în același timp îi asigură de faptul că stau la dispoziția locuitorilor 24 de ore pe zi pentru deszăpezirea drumurilor și păstrarea salubrității publice.
(Sursa: sfantugheorgheinfo.ro)