Spitalul Județean Sfântu Gheorghe și-a evaluat toți asistenții în cadrul unui program unic la nivel național. Următorii pe listă, medicii
Spitalul Județean din Sfântu Gheorghe și-a evaluat toți cei 477 de asistenți medicali, în cadrul unui program unic la nivel național, denumit „iCare – Academie de spital”, inițiat recent de unitatea medicală cu scopul îmbunătățirii activității medicale.
Conducerea spitalului a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că evaluarea a presupus completarea unui chestionar cu 60 de întrebări din toate domeniile medicinei de bază, pe care toți asistenții l-au promovat, astfel că, la final, spitalul a obținut „o notă medie bună”.
În perioada următoare, asistenții vor avea de parcurs și o etapă de instruire, care va începe în luna ianuarie, iar în viitor, conducerea spitalului are în plan testarea tuturor angajaților.
„Proiectul iCare – Academie de spital este un proiect foarte drag mie, care are ca scop îmbunătățirea activității medicale din punct de vedere profesional, și nu numai. Ne-am dat seama la începutul pandemiei că noi facem câteva lucruri foarte frumoase și mari, dar ne-am întrebat: oare e de ajuns? Punându-ne această întrebare, am zis să vedem cum stăm în ceea ce privește cunoștințele de bază și lucrurile pe care le facem de zi cu zi – dacă le facem așa cum trebuie sau avem nevoie de o îmbunătățire. De o lună am terminat evaluarea tuturor asistenților medicali în ceea ce privește cunoștințele de bază, iar după această verificare vrem să facem pasul următor, ceea ce înseamnă 11 module de instruire interactivă cu participarea medicilor din spital, pe care o vom începe în ianuarie”, a explicat directorul de îngrijiri medicale al Spitalului, Molnár Enikő.
„E gândit ca un proiect de ansamblu, adică vizează crearea unei culturi organizaționale în cadrul spitalului, este unic la nivel de țară acest proiect. De aceea l-am și intitulat Academie de spital, pentru că avem mai multe segmente: și pe partea de medici urmează un proiect de genul acesta în cadrul Academiei, și pe partea de infirmieri. Fiecare va avea câte un curs, un workshop, sau o prezentare pe viitor, și este un proiect multianual. Chestionarul acesta cu asistenții l-am făcut cu două scopuri: să vedem unde suntem – și suntem bine, pentru că ne așteptam să fim sub nivelul la care suntem; și pe ce să ne axăm. Vrem să ajungem mai sus”, a completat managerul spitalului, András-Nagy Róbert.
În ceea ce privește „lacunele” descoperite în urma evaluărilor, directorul de îngrijiri medicale a explicat că printre acestea s-au numărat procedurile de prevenire a infecțiilor nosocomiale, sau cele legate de administrarea tratamentelor, toate putând să ducă la prelungirea duratei de spitalizare a pacientului și, implicit, la creșterea costurilor suportate de unitatea medicală.
Cu toate acestea, evaluarea s-a desfășurat anonimizat, astfel că doar asistenții au aflat care le este nivelul de pregătire.
„La evaluare am încercat să ne dăm seama care sunt punctele noastre vulnerabile și unde trebuie să intervenim cât mai repede, și am fost mirată să aflu că avem probleme cu prevenirea infecțiilor nosocomiale – cum trebuie să faci o intervenție minoră așa încât să fii sigur că nu participi la pornirea unei infecții nosocomiale, sau care trebuie să fie atitudinea când intri într-o sală de operație. Sunt niște lucruri minore care pot prelungi durata medie de spitalizare, pot să înrăutățească starea pacientului și ne costă mult. O altă informație care ne-a pus pe gânduri a fost că avem de muncit foarte mult la administrarea medicamentelor. Toate acestea stau la baza, la începutul îngrijirilor medicale, iar dacă pe acestea nu le facem 100% bine, atunci degeaba avem acele diplome (…) Fiecare și-a primit rezultatul, a fost un joc foarte interesant, testul a fost anonim, fiecare a primit un cod, astfel că noi nu am știut ce note au obținut. La început nu au fost foarte încântați, dar apoi am observat o ușoară concurență între secții – care a fost mai bun – iar ăsta a fost unul dintre scopurile noastre. Este un proiect pe termen lung, dar cred că îmbunătățind cunoștințele de bază, vom putea începe construcția pe specialități”, a mai spus Molnár Enikő.
Aceasta a mai precizat că, în paralel, 26 de asistenți și medici ai spitalului au finalizat un curs de formatori, astfel că vor asigura partea de pregătire a colegilor lor. Scopul final, spune medicul, este ca toți asistenții să ajungă „cam la același nivel de cunoaștere”.
Programul se axează și pe dezvoltarea personală a angajaților, respectiv pe comunicare și atitudinea față de pacient.
(Ioana Ardeleanu)