Românii sună la 112 și spun că văd fantome. În județul Covasna, 63% dintre apeluri erau non-urgente
Fantome în curte, o durere de unghie, traficul aglomerat sau insomniile – sunt doar câteva dintre motivele incredibile pentru care românii au sunat la 112 în 2023. Și nu e vorba de câteva apeluri absurde, ci de cinci milioane, adică jumătate din totalul apelurilor înregistrate anul trecut, scrie Digi24.ro. Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Cătălin Chirca, a transmis recent că aproape jumătate din cele peste 10 milioane de apeluri la 112 de anul trecut nu au fost urgenţe. Oamenii sună pentru că la celălalt capăt al firului „este cineva care le răspunde” și, de multe ori, înjură operatorii, scrie Agerpres. Județele în care au fost cele mai multe apeluri nejustificate la serviciul de urgență sunt: Gorj – 66%, Covasna – 63% și Argeș – 59%. Asta înseamnă că deși oamenii nu aveau o urgență au sunat la 112. La polul opus cu cele mai puține apeluri nejustificate la 112 sunt București și Ilfov.
Într-un top al motivelor absurde pentru care românii au sunat la serviciul de urgență regăsim aglomerația din trafic – cei care nu ajungeau la aeroport din cauza traficului. Alții au sunat doar din curiozitate, pentru a vedea dacă răspunde cineva, iar un alt motiv este că nu aveau curent. Românii au mai apelat la 112 și spuneau că văd fantome în curte, iar unii dintre ei pentru că au rămas fără bani de taxi și trebuie să ajungă acasă. Insomniile sunt un alt motiv pentru care românii au sunat la serviciul de urgență sau pentru că nu au mai găsit zahăr în magazin. Durerile de cap sau prezența extratereștrilor pe Pământ i-au determinat pe unii dintre ei să apeleze la 112. Un alt motiv foarte des întâlnit este că oamenii vor să înjure pe cineva și îi sună pe operatori.
„În continuare, în România, este un număr foarte ridicat de apeluri non-urgente. Oamenii sună pentru alte motive decât pentru cele care sunt în competenţa Serviciului de Urgenţă 112. Anul trecut au fost peste 10 milioane de apeluri la 112, însă aproape jumătate dintre acestea nu au fost urgenţe. Oamenii au sunat pentru diferite motive. De cele mai multe ori sună să solicite informaţii, sună pentru că ei cunosc că la 112 este cineva care le răspunde şi, până la urmă, vorbeşte cu ei (…) Sunt persoane care trebuie să ajungă urgent la aeroport. Traficul este blocat, pentru ei reprezintă ceva urgent, pentru că ei vor pierde avionul. Nu este de competenţa Serviciului de Urgenţă 112. La fel, sunt persoane care au probleme cu electricitatea acasă şi pentru ei local poate reprezenta o situaţie de criză sau o situaţie deosebită, însă 112 nu poate interveni pentru a le repune sistemul de electricitate în funcţiune. De asemenea, sunt şi alte persoane care sună la 112, pentru a adresa injurii operatorilor. Există şi o astfel de categorie, însă cel mai important este să ne adresăm persoanelor care sunt de bună credinţă şi care trebuie să înţeleagă să apeleze 112 doar atunci când este necesar pentru ca acolo să intervină un echipaj de la Ambulanţă, de la Poliţie, de la Jandarmerie, de la Pompieri sau de la Salvamont”, a spus purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Cătălin Chirca.
STS anunță o campanie de conștientizare: Sună responsabil la 112
STS va derula, în următoarele luni, o campanie de conştientizare a publicului privind apelarea responsabilă a Serviciului de Urgenţă 112, după ce solicitarea a fost aprobată de Consiliul Național al Audiovizualului. Preşedintele CNA, Monica Gubernat, a precizat că va redirecţiona solicitarea STS către redacţiile tv şi radio.
„De douăzeci de ani numărul 112 funcţionează în România. Răspundem la urgenţe în fiecare minut, oră de oră. Cu toţii putem să ne asigurăm că serviciile de urgenţă sunt disponibile şi eficiente în caz de pericol. Peste 10 milioane de apeluri ajung la 112 în fiecare an. Aproape jumătate nu reprezintă urgenţe. Aşa că, dacă nu e urgenţă, mai gândeşte-te! Sună responsabil la 112. O campanie a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale”, se arată în textul apelului STS.
Purtătorul de cuvânt al STS a subliniat că o astfel de iniţiativă ar putea să ajute serviciul 112, reducând timpul în care se procesează un apel urgent şi care trebuie să ajungă la agenţiile specializate.