Recomandările Poliţiei pentru un concediu în siguranță: cum să eviți capcanele online și tentativele de fraudă
Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor (ARB), prin intermediul proiectului național de conștientizare #SigurantaOnline, vin cu o serie de recomandări esențiale pentru utilizatori, menite să protejeze datele personale și financiare în sezonul estival. Astfel, vă puteți asigura că vacanța de vară este lipsită de griji și incidente neplăcute.
De la evitarea ofertelor prea frumoase pentru a fi adevărate până la utilizarea unor parole complexe și autentificarea în doi pași, aceste recomandări ajută utilizatorii să navigheze online în siguranță în timpul pregătirilor pentru vacanță:
- Verificați site-urile web înainte de a face rezervări
Înainte de a introduce informațiile personale pe un site web, verificați dacă site-ul este legitim. Căutați simbolul în formă de lacăt în bara de adrese și asigurați-vă că adresa URL începe cu “https”. De asemenea, puteți verifica recenziile site-ului pe internet pentru a vedea dacă alți utilizatori au avut experiențe pozitive sau negative.
- Alegeți o agenție de turism de încredere
Când vă planificați vacanța, este important să alegeți o agenție de turism de încredere și cu o reputație bună. Puteți cere recomandări de la prieteni sau familie sau puteți căuta pe internet agenții cu recenzii pozitive. Asigurați-vă că agenția este licențiată și că are o prezență online solidă. Informați-vă din mai multe surse, de preferat altele decât cele de pe site-urile proprii ale agențiilor.
- Fiți atenți la ofertele speciale
Dacă vedeți o ofertă de vacanță care pare prea bună ca să fie adevărată, probabil este o înșelătorie. Infractorii cibernetici se folosesc adesea de oferte irezistibile pentru a atrage victimele și a le sustrage banii sau informațiile personale. Fiți sceptici față de ofertele care promit cazare de lux la prețuri foarte mici sau excursii gratuite.
Evitați să accesați linkuri primite din surse necunoscute pe mail sau prin SMS, prin intermediul comunicărilor de pe social media sau platformelor de tip chat (WhatsApp, Signal, Telegram etc.). Nu completați datele personale sau bancare pe acestea. Atacurile de tip phishing pot fi recunoscute după greșeli de scriere sau exprimare. Astfel de mesaje provin din surse anonime. Dacă primiți un astfel de mail, ștergeți-l imediat.
- Folosiți autentificarea în doi pași
Când faceți rezervări online, utilizați o metodă de plată sigură. Asigurați-vă că aveți activată autentificarea în doi pași, care implică utilizarea a două elemente: ceva ce cunoașteți (codul PIN, parola), ceva ce dețineți (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva ce vă aparține (amprenta, recunoașterea facială).
- Protejați-vă dispozitivele
Asigurați-vă că dispozitivele dvs. sunt protejate cu un software antivirus și anti-malware actualizat. De asemenea, utilizați o parolă puternică pentru a vă conecta la contul de e-mail și la alte conturi online.
- Evitați utilizarea rețelelor publice de Wi-Fi
Rețelele Wi-Fi publice pot fi nesigure, așa că evitați să le utilizați pentru a accesa informații sensibile, cum ar fi contul bancar sau cardul de credit. Dacă trebuie să utilizați o rețea Wi-Fi publică, folosiți o conexiune VPN (rețea privată virtuală) sau configurați-vă propriul hot-spot wireless.
- Manifestați atenție suplimentară la plățile efectuate cu cardul și la folosirea ATM-ului
Alocați timp pentru a examina activitatea bancară și verificați tranzacțiile suspecte. Dacă observați ceva ciudat la un ATM, nu folosiți acel aparat, nu permiteți fotocopierea cardului și acoperiți tastatura ATM-ului când introduceți PIN-ul.
- Fiți atenți la ceea ce postați pe rețelele de socializare
Nu postați informații despre vacanța dvs. pe rețelele de socializare și evitați partajarea locației public. Revizuiți setările de confidențialitate pe conturile de social media. Infractorii cibernetici pot folosi aceste informații pentru a vă fura identitatea sau pentru a comite alte infracțiuni.
- Raportați frauda
Dacă sunteți victima unei fraude online, raportați-o imediat autorităților depunând o plângere oficială la Poliție. De asemenea, informați Directoratul Național de Securitate Cibernetică telefonic la numărul 1911 sau prin e-mail la alerts@dnsc.ro, pentru a contribui la prevenirea unor astfel de incidente în viitor.
Proiectul național de educație digitală #SigurantaOnline este menit să ofere cele mai bune practici de securitate cibernetică, accesibile prin platforma sigurantaonline.ro, pentru a evita ca utilizatorii din România să devină victime ale fraudelor informatice.
#SigurantaOnline este o inițiativă a Poliției Române, Directoratului Național de Securitate Cibernetică și Asociației Române a Băncilor, la care s-au alăturat și alte entități public-private.
(Biroul de Presă al IPJ Covasna)