Primul echipament de radionavigație pentru Aeroportul Ghimbav a fost livrat. Urmează zborurile de calibrare în luna decembrie
Echipamentul de radionavigaţie DVOR produs de compania italiană Thales pentru Aeroportul Internaţional Braşov a fost livrat săptămâna trecută pe amplasamentul de la Ghimbav, scrie bizbrasov.ro.
Potrivit reprezentanţilor asocierii UTI Construction and Facility Management SA – SC BOG’ART SRL care implementează contractul privind „Asigurarea serviciilor de navigație aeriană la Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav / Realizarea infrastructurii fizice si dotarea acesteia cu echipamente specifice”, în zilele următoare se va face şi livrarea echipamentului ILS.
Instalarea celor două echipamente de radionavigaţie o va realiza asocierea UTI – BOG’ART, 90% din lucrările la fundațiile acestora fiind deja finalizate, în timp ce punerea în funcţiune şi testarea lor vor fi efectuate de experţii producătorului italian.
În luna octombrie este programată livrarea echipamentului DME, care va fi amplasat şi el în perimetrul Aeroportului.
„Asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană reprezintă partea cea mai complexă, specializată, necesară şi obligatorie pentru funcţionarea Aeroportului Braşov. Asigurarea serviciilor de navigaţie se bazează pe o serie de componente inseparabile, interdependente şi tratate unitar: echipamente de radionavigaţie, comunicaţii, meteo, clădire de contingenţă/ turn remote, proceduri de zbor, spaţiu aerian controlat. Procedurile de zbor se execută în baza datelor furnizate de către echipamentele de radionavigaţie, date care sunt stocate în serverele amplasate în clădirea de contingenţă şi sunt transmise către controlorii de trafic care asigură dirijarea”, a explicat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.
Urmează calibrarea echipamentelor
Următoarea etapă o reprezintă calibrarea echipamentelor de radionavigaţie, care se va realiza în perioada 12-19 decembrie, când este planificată verificarea din zbor a acestora cu ajutorul unui avion de calibrare al Autorităţii Aeronautice Civile Române.
„Zborurile de calibrare nu se pot executa fără a avea echipamentele de radionavigaţie instalate, în mod special partea de comunicaţii sol-aer. Avionul de calibrare va verifica şi va ajuta la calibrarea echipamentelor de radionavigaţie, va verifica dacă procedurile de zbor pot fi executate în siguranţă şi dacă au acoperire de semnal în tot spaţiul aerian controlat pentru Aeroportul Braşov. Cu această ocazie vor fi realizate reglajele finale ale echipamentelor şi respectarea cerinţelor privind procedurile instrumentale de zbor elaborate pentru Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav”, a menţionat şeful administraţiei judeţene.
După validarea din zbor a echipamentelor şi a procedurilor de zbor, urmează instruirea controlorilor de trafic pentru a le folosi corespunzător, iar de acest lucru se va ocupa ROMATSA, la începutul anului viitor.
Tot la începutul anului 2023 se vor publica în AIP datele de aerodrom, datele privind spaţiul aerian şi procedurile de zbor, astfel încât toate companiile aeriene să le cunoască şi astfel să se pregătească în mod corespunzător pentru operare.
Această etapă va dura 60 de zile, iar în paralel vor fi parcurse celelalte etape procedurale care ţin de certificarea infrastructurii şi a echipamentelor aeroportuare, demersuri absolut necesare pentru operaţionalizarea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav.
Stadiul construcției clădirii
În ceea ce priveşte stadiul la zi al construcţiei clădirii de contingență a Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav, el este conform graficului asumat de constructor.
„80% din construcţia pereţilor cortină este realizată, aceştia urmând să fie finalizaţi până la sfârșitul lunii septembrie. Pe restul fațadelor se lucrează la structura-suport pentru placarea cu fibrociment. Realizarea hidroizolațiilor este terminată, astfel că se pot executa fără probleme lucrările pe partea de finisaje. La interior, pereții de compartimentare sunt finalizaţi și se desfăşoară lucrări la pardoseli, se montează uşile și se fac zugrăveli. La parter, instalațiile sunt realizate aproape în totalitate și echipele de muncitori fac pregătirile necesare montajului echipamentelor de navigaţie aeriană, programat în luna octombrie. De asemenea, au început lucrările la rețelele exterioare – canalizări pluviale, canalizare menajeră, trasee de cabluri și fibră optică”, a precizat Adrian-Ioan Veştea.