Ştiri locale

Primarul Antal Árpád: „Nu înlocuim borduri în oraș, ci reparăm străzile, ceea ce include și înlocuirea bordurilor”

Înlocuirea bordurilor pe mai multe străzi din Sfântu Gheorghe rămâne motiv de nemulțumire pentru unii locuitori ai orașului, care critică autoritățile locale că „aruncă banii pe geam”, în loc să îi investească în reabilitarea unor alei sau străzi vizibil deteriorate. Oamenii spun că, pe unele străzi, bordurile din beton sunt încă în stare bună, și nu înțeleg de ce au fost necesare aceste lucrări.

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, primarul Antal Árpád a explicat că în vreme ce pe unele străzi bordurile sunt vechi de zeci de ani și au o calitate proastă, în alte zone sunt chiar inexistente. Mai mult, și cele aparent în stare bună au cel puțin 10 ani vechime și, oricum, ar fi fost deteriorate de lucrările de renovare ulterioare.

„De ce se înlocuiesc bordurile? – se întreabă mulți oameni despre renovarea drumurilor din Sfântu Gheorghe. Considerăm că este important să subliniem că nu înlocuim borduri în oraș, ci reparăm străzile, ceea ce include și înlocuirea bordurilor. Străzile pe care se întâmplă aceste lucrări – ca un prim pas! – (bulevardul Grigore Bălan, străzile Stadionului sau Nicolae Iorga) fac parte dintr-un pachet mai complex de dezvoltare (care include şi străzile Ciucului, Fabricii, Lunca Oltului şi Păiuş David), iar renovarea lor nu poate fi rezolvată decât cu ajutorul fondurilor europene (…) În unele locuri bordurile sunt inexistente, în altele sunt vechi de zeci de ani, iar unele au o vechime de 10-12 ani. În toate cazurile am optat pentru înlocuire, în primul rând pentru că şi bordurile în stare mai bună erau din beton și aveau cel puțin 10 ani vechime, în al doilea rând, pentru că oricum ar fi fost deteriorate de lucrările de renovare ulterioare, iar înlocuirea lor după aceea ar fi fost mult mai costisitoare. În al treilea rând, pentru că acum avem posibilitatea – în mare parte datorită finanțării UE – de a amplasa pe aceste străzi aglomerate borduri de mai bună calitate, din granit, cu o durată de viață mult mai lungă, la standarde UE și ecologice”, a scris primarul Antal Árpád.

Una dintre principalele condiții pentru obținerea finanțării din partea Uniunii Europene

Acesta a mai explicat că străzile vizate sunt printre cele mai aglomerate și mai frecventate de transportul public, fiind una dintre principalele condiții pentru obținerea finanțării din partea Uniunii Europene.  Potrivit edilului, starea acestor străzi variază, unele necesitând o reabilitare completă, în vreme ce altele necesită doar modernizarea trotuarelor și a suprafețelor de drum.

„Este important de reținut că înlocuirea bordurilor este, în cele mai multe cazuri, prima etapă a unei renovări mai ample, urmată de modernizarea trotuarelor şi a carosabilului. Aceste străzi, pe lângă faptul că au nevoie de reabilitare de câțiva ani, sunt printre cele mai aglomerate și mai frecventate de transportul public și, prin urmare, fac parte din Planul de mobilitate urbană durabilă, care are ca scop facilitarea transportului urban și creșterea gradului de protecție a mediului. Acesta include modernizarea infrastructurii pietonale și a transportului public, cumpărarea de autobuze electrice, construirea de stații de încărcare și de piste pentru bicicliști, dezvoltarea unui sistem de închiriere de biciclete, etc. Acesta face parte din pachetul pentru care se pot solicita fonduri UE. Cu alte cuvinte, în cadrul acestui program, UE va da bani doar pentru a renova străzile care sunt folosite de transportul public, sunt aglomerate și sunt potrivite pentru traficul pietonal și cel cu bicicleta”, a mai transmis primarul.

„Dacă avem ocazia să înlocuim ceva cu ceva mai bun, mai durabil, mai nou, o facem, pentru că întotdeauna gândim pe termen lung”

Decizia de a înlocui toate bordurile din beton de pe aceste străzi, cu unele noi din granit, de mai bună calitate, a fost luată pentru a se evita o investiție ulterioară costisitoare. Primarul a dat drept exemplu lucrările derulate în urmă cu câțiva ani pe strada 1 Decembrie 1918, unde la vremea respectivă autoritățile locale au luat decizia de a nu înlocui bordurile, ulterior acestea fiind deteriorate în urma unei intervenții minore.

„În urmă cu câțiva ani, cu ocazia lucrărilor de pe strada 1 Decembrie 1918, am decis să nu înlocuim bordurile pentru că fuseseră montate în același timp cu cele de pe străzile Grigore Bălan și Nicolae Iorga, dar s-a dovedit a fi o decizie proastă pentru că acestea s-au deteriorat după o intervenție minoră (înlocuirea stratului de uzură). De aceea, am decis acum să înlocuim toate bordurile de pe străzile în cauză. La fel cum atunci când renovăm o casă, de obicei înlocuim toate ferestrele sau ușile interioare vechi, de proastă calitate, cu unele mai noi, de mai bună calitate (mai ales dacă primim finanțare pentru acest lucru), la fel și în oraș, dacă avem ocazia să înlocuim ceva cu ceva mai bun, mai durabil, mai nou, o facem, pentru că întotdeauna gândim pe termen lung, chiar dacă asta înseamnă un inconvenient temporar. Din aceste motive, cer încă o dată înțelegerea și răbdarea locuitorilor din Sfântu Gheorghe. Am rezolvat deja multe probleme: orașul nostru este mai frumos, mai locuibil și mai modern decât era acum zece ani și, deși mai este mult de lucru, cu fiecare an va fi un loc mai bun!”, a mai transmis primarul Antal Árpád.

Lucrările fac parte din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, la mijlocul lunii martie fiind semnat un contract cu un consorțiu format din patru firme, pentru renovarea străzilor Fabricii, Stadionului, Nicolae Iorga, Grigore Bălan, Ciucului, înlocuirea bordurilor și amenajarea trotuarelor pe străzile Lunca Oltului și Păiuș David.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio