Ştiri locale

Primarul Antal Árpád despre sistemul Bike sharing din Sfântu Gheorghe: „Să analizăm peste un an dacă a fost utilă investiţia sau nu”

Din acest an, locuitorii din Sfântu Gheorghe, dar și turiștii, vor avea posibilitatea de a închiria biciclete și triciclete prin sistemul Bike Sharing, care va deveni funcţional la începutul verii. Investiția este inclusă în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, prin care autoritățile locale și-au propus să încurajeze utilizarea mijloacelor de transport alternative, respectiv să reducă nivelul de poluare.

Proiectul cuprinde 17 staţii inteligente de închiriere, care au fost deja amplasate în zonele de interes şi cu trafic intens, cum ar fi centrul oraşului, gara, centrele comerciale şi Arena Sepsi, iar cele 230 de biciclete şi 12 triciclete vor putea fi utilizate atât pentru plimbări, cât şi pentru a merge la şcoală sau la serviciu. Cu toate acestea, investiția nu a fost primită cu entuziasm de toți locuitorii orașului, o parte dintre aceștia criticând autoritățile locale pentru modul în care au cheltuit sumele atrase.

Publicitate

Joi, în prima conferință de presă din acest an, primarul Antal Árpád le-a răspuns persoanelor care consideră sistemul de Bike Sharing o investiție inutilă.

„Când vine vorba despre utilitatea și necesitatea fiecărei investiții, răspunsul este dat de viață. Să analizăm peste un an dacă a fost o investiție utilă sau nu. Cred că obligația mea este ca pe fiecare zonă, dacă vorbim de mobilitate, să facem un pas înainte. Eu nu am promis că vom rezolva toate problemele de azi pe mâine. Dacă o să mai fiu primar 15 ani, sau dacă vine altcineva primar 15 ani, nu o să rezolve toate problemele, pentru că întotdeauna vor veni probleme noi care trebuie rezolvate. Eu cred că obligația mea este să facilitez astfel încât pe tot ce înseamnă mobilitate să putem face un pas înainte, iar apoi să punem și politicile publice lângă, pentru că și asta este important. La un moment dat, am fost la un curs făcut de niște scandinavi, care m-au învățat că oamenii folosesc infrastructura pe care noi o construim. Dacă facem autostradă cu 4 benzi în fața Primăriei, mașinile vor circula pe 4 benzi cu 140 km/h, dacă facem pistă de bicicliști, vor merge cu bicicleta. Eu sunt cel care are toate elementele de puzzle în mână. De foarte multe ori oamenii nu văd totul, ci doar o piesă din acel puzzle, dar eu știu că va veni acel moment când aceste elemente se vor lega și atunci va fi evident și pentru oameni. De asta spun că viața va răspunde, dacă peste 2 ani vom vedea că a fost o investiție inutilă, atunci o să spun: scuze, a fost o decizie greșită. Dacă țin cont de faptul că am avut un aport propriu de 2%, iar 98% am atras fonduri de la Uniunea Europeană pentru acest proiect, e greu de crezut să pot spune că am greșit”, a declarat primarul.

Nu este pentru prima dată când autoritățile locale sunt criticate pentru modul în care investesc banii publici sau sumele atrase prin diferite programe, astfel că edilul a explicat din nou care sunt motivele pentru care aceste finanțări nu pot fi cheltuite pentru alte investiții decât cele pentru care au fost obținute.

„Nu exista posibilitatea ca din banii pe care i-am adus aici să fi făcut depozit pentru biciclete, de exemplu. Întotdeauna există această dezbatere că de ce nu facem din nu știu ce bani altceva. Cel mai bun exemplu a fost Arena Sepsi: când am construit-o, au zis că era mai bine dacă se făcea nu știu ce, și atunci am spus: Știți care era opțiunea noastră? Ori se face în Sfântu Gheorghe, ori în Constanța. Asta era opțiunea, nu să facem altceva din banii aceia”, a mai spus primarul.     

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă mai prevede, printre altele, realizarea unei piste pentru biciclete în lungime de 7 kilometri de-a lungul Râului Olt, care va face legătura între localitatea Chilieni şi Arena Sepsi, construirea unui nou pod pietonal şi pentru biciclete peste Râul Olt, care va face legătura între cartierele Oltului şi Gării, dar şi modernizarea transportului public de călători, prin achiziţionarea de autobuze electrice.

De altfel, cele 12 autobuze electrice din acest program au ajuns la Sfântu Gheorghe la finalul lunii octombrie, fiind achiziţionate din Polonia, cu fonduri europene. În plus, strategia de modernizare a transportului public de călători prevede și construirea de noi staţii de autobuz dotate cu afişaje de informare, WiFi şi mai multe automate de vânzare a biletelor de călătorie, care vor fi disponibile şi online.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio