Poziția oficială Penny după ce un șofer din Sfântu Gheorghe și-a găsit mașina cu roțile blocate: „Clienții își exprimă acordul tacit și fără echivoc de a respecta regulile de ordine și funcționare a parcării”. Ce zice legea?
Zilele trecute scriam despre o controversă iscată în spațiul public, după ce un șofer din Sfântu Gheorghe și-a găsit mașina cu roțile blocate în parcarea supermarketului Penny (AICI). În vreme ce mai multe persoane, inclusiv unii avocați, afirmă că măsura aplicată de administratorii magazinului este ilegală, atât reprezentanții IPJ Covasna, cât și reprezentanții lanțului de supermarketuri ne-au transmis că atâta timp cât există un regulament afișat la vedere, care stabilește că parcarea pe domeniul respectiv se face cu respectarea anumitor condiții, șoferii își asumă respectarea acestor reguli, iar orice încălcare poate fi sancționată.
Din răspunsul oferit de IPJ Covasna am aflat că, deși sunt private, parcările marilor magazine sunt deschise circulației publice, prin urmare, se aplică atât setul de reguli stabilit de administratorii domeniului, cât și regulile stabilite pentru circulația pe drumurile publice.
Precizăm că la intrarea în parcarea respectivă sunt afișate plăcuțe cu mesajele: „Parcare pentru clienții Penny Market. Timp maxim de staționare 2 ore. După 2 ore se ridică autovehiculul” și „Parcarea Penny Market este proprietate privată şi este destinată exclusiv clienților. Pentru folosirea parcării contrar destinației, Penny Market își rezervă dreptul de a lua măsuri legale”, precum și un set de reguli stabilite de lanțul de supermarketuri, afișat la vedere.
Cu toate acestea, se întâmplă și ca unele persoane să lase mașinile peste noapte în parcarea magazinului, deoarece nu găsesc locuri de parcare în jurul blocului. Cu o situație similară se confruntă și alte hipermarketuri din Sfântu Gheorghe, parcările fiind ocupate cu săptămânile de mașini scoase la vânzare de proprietari.
Codul Rutier: Parcările fără acces controlat sunt considerate deschise circulației publice
Trebuie menționat și că situații similare au loc și în alte județe din țară, această practică fiind utilizată și de alte lanțuri de magazine, iar multe dintre cazuri au fost tranșate în instanță, uneori în favoarea reprezentanților magazinelor, alteori în favoarea șoferilor. Potrivit legii, parcarea fără acces controlat (fără bariere, aparate taxare, etc.) este considerată deschisă circulației publice şi se supune reglementărilor Codului Rutier, aprobat prin OUG nr. 195/2002, care prevede că doar societățile autorizate de primării pot să realizeze serviciul de blocare sau ridicare, transport, depozitare şi eliberare a autovehiculelor, și numai în prezența Poliției Rutiere.
La nivel național, lanțul de magazine în cauză are încheiat un contract de monitorizare a parcărilor, avertizare și notificare a celor care nu respectă regulamentul, iar decizia de blocare a roților, în cazurile în care se constată încălcarea regulamentului, este luată de firma de pază. Șoferii care găsesc roțile blocate trebuie să achite o taxă de 100 de lei pentru a le fi eliberate mașinile.
Așa cum menționam zilele trecute, am solicitat un punct de vedere oficial din partea reprezentanților supermarketului. Redăm mai jos răspunsul integral:
Răspunsul Penny Market:
Pentru administrarea și monitorizarea parcărilor magazinelor noastre din România lucrăm cu compania Fire & Rescue. Partenerul nostru este responsabil să verifice cum utilizează terțe persoane, respectiv clienții magazinelor PENNY, parcările magazinelor, în baza unui Regulament de ordine și funcționare a parcării realizat de PENNY România și amplasat în locuri vizibile din cadrul parcărilor.
În momentul în care au ales să facă cumpărături în magazinele PENNY și parchează în cadrul parcării aferente magazinului, clienții își exprimă acordul tacit și fără echivoc de a utiliza parcarea și de a respecta în totalitate regulile de ordine și funcționare ale acesteia, detaliate în Regulamentul de ordine și funcționare.
În cadrul Regulamentului sunt specificate condițiile de utilizare a parcării de către clienții magazinelor, timpul de parcare cu titlu gratuit, locurile unde permisă sau interzisă parcarea, precum și eventualele consecințe suportate de utilizatorii parcărilor, care încalcă acest Regulament.
Condiția principală prevăzută în Regulament este faptul că acest spațiu este strict destinat clienților magazinelor PENNY, în scopul efectuării cumpărăturilor.
În cazul constatării încălcării regulamentului de ordine și funcționare, reprezentanții partenerului Fire & Rescue aplică în zona parbrizului o notificare a încălcării efectuate de utilizatorul autoturismului, cu termen de remediere de o oră. În cazul în care acest termen de remediere nu este respectat, următorul pas este blocarea roților autoturismului. Dacă roțile au fost blocate, va fi percepută utilizatorului autoturismului o taxă de utilizare defectuoasă a parcării, în valoare de 100 de lei, pentru deblocarea roților.
Blocarea roților este însoțită de o notificare care se aplică în loc vizibil, pe parbriz/sub ștergător, unde se găsesc și datele de contact pentru a solicita echipa de deblocare. Notificările sunt aplicate astfel încât să nu fie pierdute în caz de situații meteo nefavorabile, iar în caz de ploaie sau ninsoare acestea vin în protecție, pentru ca datele să fie lizibile pentru persoanele cărora le-au fost blocate roțile ca urmare a nerespectării regulamentului de ordine și funcționare. Dacă informația din notificare nu mai este disponibilă din varii motive, precum condiții meteo nafavorabile, cum ar fi ploaie sau vânt, de regulă, detaliile pot fi solicitate în magazin la responsabilul de tură PENNY.
Având în vedere cele menționate mai sus, subliniem faptul că societatea Fire & Rescue nu realizează servicii de ridicări ale autoturismelor, dar prestează servicii de monitorizare/administrare a parcărilor conform regulamentelor de ordine și funcționare ale parcărilor aferente magazinelor PENNY România.
(Ioana Ardeleanu)
Foto: Székely Hírmondó