Peste 1.800 de elevi covăsneni încep luni simularea Evaluării Naționale. Din acest an, lucrările vor fi scanate și corectate pe o platformă digitală dedicată
Elevii claselor a VIII-a vor susține, săptămâna viitoare, simularea Evaluării Naționale, în județul Covasna fiind înscriși 1.854 de elevi, majoritatea (1.311) de la secția maghiară. Potrivit Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, simularea va începe luni, 5 februarie, cu proba scrisă la Limba și literatura română, iar marți este programată proba la Matematică. Pentru elevii de la secția maghiară, simularea se încheie miercuri, după susținerea probei la Limba maternă.
Toate probele vor începe la ora 09:00, accesul în sălile de clasă fiind permis până la ora 08:30. Elevii vor avea la dispoziție 2 ore pentru a rezolva subiectele, din momentul în care acestea le vor fi distribuite.
„În județul Covasna sunt așteptați să susțină simularea examenului de evaluare națională 1.854 de elevi din clasa a VIII-a (543 de elevi de la secție română, 1.311 elevi de la secție maghiară) în 54 de centre de examen (…) Subiectele sunt redactate sub forma unei broșuri, tipărită față – verso, pe care elevii vor scrie răspunsurile. În acest an școlar, evaluarea lucrărilor de la simularea probelor scrise se va realiza pe platforma digitalizată dedicată. Rezultatele obținute nu se publică, însă vor fi comunicate elevilor și analizate la nivelul fiecărei clase, prin discuții individuale cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral în vederea adoptării măsurilor adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor. La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/ tutorelui, notele obținute la simularea națională pot fi trecute în catalog”, a transmis conducerea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, care a mai precizat că rezultatele vor fi comunicate în data de 23 februarie.
Peste 130 de scannere distribuite și instalate în centrele de examen. Ce se întâmplă dacă pică sistemul?
La nivel național, peste 180.000 de elevi sunt așteptați să susțină simularea Evaluării Naționale. Noutatea în acest an este introducerea unui sistem antifraudă la corectarea lucrărilor. Concret, în centrele de examen din țară au fost instalate aparate care scanează pe loc lucrările elevilor. Ulterior, supraveghetorii introduc lucrările pe o platformă digitală securizată, de unde le sunt repartizate aleatoriu pentru corectare profesorilor din alte judeţe. Soluția este menită să înlăture eroarea umană, pentru că unii profesori greșeau la calcule, iar contestațiile au arătat diferențe de câteva puncte față de notele corecte.
La nivelul județului Covasna au fost instalate 137 de astfel de scannere, potrivit conducerii IȘJ Covasna.
Întrebat ce se întâmplă în cazul în care sistemul va pica din cauza volumului mare de lucrări introduse în același timp, sau în cazul unei pene de curent, spre exemplu, inspectorul școlar general Kiss Imre a explicat că scanarea lucrărilor se face offline, iar eventualele probleme vor putea fi soluționate ulterior, nefiind necesar ca elevii să aștepte introducerea lucrărilor în sistem.
„Scanerul este mijlocul prin care toate lucrările ajung la un loc, deci 180.000 de lucrări ajung pe platformă, iar de acolo aplicația le distribuie către evaluatorii care sunt înregistrați pe platformă. Fiecare primește un număr de lucrări pentru a fi evaluate. Tehnica e asigurată, colegii au fost pregătiți, au fost 4 sesiuni de instruire la care au participat președinții comisiilor de examen, precum și viitorii asistenți, supraveghetorii, care vor scana lucrările. Trebuie să aibă competențe digitale, dar nu este așa de greu, au fost elaborate manuale, ghiduri, au exersat, deci fiecare deja a încărcat o lucrare. E ceva nou și e clar că au niște rețineri, dar fiind simulare, acolo unde sunt probleme se pot face corecturi, astfel încât la vară deja să fie ok (…) Evaluatorii corectează lucrările pe calculator, deci nu mai trebuie să le transportăm noi. În rest, totul rămâne neschimbat. Cred că va fi bine, începutul e greu, posibil că vor fi probleme care trebuie rezolvate, dar de aceea e binevenită această simulare, nu numai pentru ca elevii să vadă unde sunt cu materia și care sunt lacunele, dar și pentru această nouă metodă, ca să avem suficient timp pentru a remedia lipsurile (…) Dacă sistemul pică sau nu, putem afla doar dacă începem să încărcăm în același timp sute de mii de lucrări. Nimeni nu poate să spună cum se comportă sistemul până nu te apuci să încarci lucrări din 5.000 de centre de examen, de exemplu (…) Scanarea se face offline, deci fiecare elev așteaptă să îi fie scanată lucrarea, apoi semnează și pleacă, iar după scanare informațiile sunt stocate pe laptop, de unde sunt încărcate în sistem. E un proces care poate să dureze dar care nu are treabă cu elevii, nu se pune problema că elevii trebuie să stea până seara acolo. Sperăm că platforma va funcționa fără probleme”, ne-a spus inspectorul școlar general Kiss Imre.
La mijlocul lunii trecute, ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că toate examenele naționale din acest an, dar și simulările, vor fi corectate în mod digital. Potrivit ministrului, peste 90% dintre profesorii care au testat această variantă au spus că este mai eficientă.
La nivel național, Ministerul Educației a achiziționat peste 12.000 de dispozitive de scanare pentru simulările naționale şi pentru examenele din vară.
(Ioana Ardeleanu)