Ştiri locale

Permise de conducere: de ce trec luni de zile între sală și traseu? Explicațiile examinatorilor și ale instructorilor auto din Sfântu Gheorghe

Aproximativ trei luni și jumătate este în prezent durata de așteptare dintre examenul teoretic și proba practică pentru obținerea permisului de conducere la Sfântu Gheorghe, iar la Târgu Secuiesc candidații au de așteptat chiar și 4 luni și jumătate.

Situația este similară în mai multe județe din țară, unde oamenii așteaptă în unele situații chiar și jumătate de an pentru a putea da examenul pentru categoria B. În aceste condiții, mulți se plâng că au doar două șanse să promoveze, având în vedere că dosarele expiră într-un termen de 12 luni de la absolvirea școlii de șoferi.  

Publicitate

Instructorii auto spun că de vină este numărul insuficient de examinatori, iar din cauza timpului mare de așteptare elevii își pierd îndemânarea și se prezintă nepregătiți la examen, având din start șanse mai mici de promovare. Cei care vor să fie siguri că nu au uitat tot pot plăti ore suplimentare de conducere la școala de șoferi, însă nu toți sunt dispuși să scoată din buzunar bani pentru mai mult de una sau două ședințe.

„Am un elev care a luat sala pe 16 august și a fost programat pe 12 decembrie la traseu, e clar că va ajunge la examen total nepregătit, stând atât de mult până la traseu uiţi tot şi ajungi acolo cu şanse mici să treci. Anul de zile pe care îl ai la dispoziţie ca să îţi iei permisul, până să îţi expire dosarul, se socoteşte din momentul în care încheiem noi orele, dar apoi se pierd două-trei săptămâni până când se face poză, până când se dă sala, 4-5 luni până când se dă prima dată traseul, mai pică o dată şi s-a dus toată şcoala pentru că nu mai are timp să mai dea proba practică. Am avut o mulţime de astfel de cazuri. Soluţia este să fie mai mulţi oameni la examinare, pentru că sunt 2 sau 3 examinatori și fiecare are maxim 16 elevi. Se alocă o jumătate de oră pentru fiecare elev, iar programul este de 8 ore/zi, plus că vinerea vine examinatorul doar cu 12 elevi pentru că este programul mai scurt, în weekend nu se dă examen şi uite aşa se ajunge în ianuarie cu programările. La Târgu Secuiesc este mai grav decât la noi, acolo se merge doar o dată pe săptămână la traseu, miercuri. La Sfântu Gheorghe se dă examen luni, marţi, joi şi vineri și fiecare examinator are cam 12-13 elevi pe zi, deci să zicem că ar fi 45 de elevi examinaţi zilnic, dar în alți ani se examinau și câte o sută pe zi”, ne-a explicat instructorul unei școli auto din Sfântu Gheorghe.

„Elevii uită tot ce am învățat cu ei în 4-5 luni până când dau examenul”

Riscul cel mai mare este ca cursanţii să fie nevoiți să reia tot procesul de la capăt, de la eliberarea documentelor pentru înscrierea la școala de șoferi, plata taxelor de școlarizare și a celor pentru susținerea examenului medical și psihologic, și până la parcurgerea cursurilor și reînscrierea la examen.

„Durata de aşteptare până la proba traseului este de vreo 4 luni, momentan cel care a luat sala luni, a fost programat pentru traseu pe 9 decembrie. Elevii uită tot ce am învățat cu ei în 4-5 luni până când dau examenul. Ni s-a spus că nu e personal suficient la DRPCIV, că sunt mulţi cursanți și că este şi perioada concediilor. Eu înțeleg şi asta, fiecare are nevoie de concediu, dar ar trebui ca responsabilii să găsească o soluție, ori Prefectura, pentru că de ei aparține instituția, ori șeful de la DRPCIV. Au fost cazuri și la noi când a expirat dosarul. Dacă elevul dă sala de 4-5 ori, deja a pierdut 4-5 luni dintr-un an. Am un cursant care a pierdut timp, nu a învăţat suficient, nu ştiu ce a făcut, dar a dat sala de mai multe ori, a primit o programare, a picat la traseu, iar dosarul îi expiră în noiembrie. A făcut orele suplimentare obligatorii, a mers la DRPCIV şi i-au zis că nu sunt locuri până la finalul anului, şi nu l-au programat. O singură dată a dat traseul, iar acum, dacă vrea carnet va trebui să facă şcoala din nou, să plătească iar totul, dacă nu cumva renunţă şi rămâne cu experienţa că a dat o dată traseul şi nu a reuşit”, ne-a spus administratorul Școlii Willy Drive, Gödri Melinda.

Deficitul de personal, perioada concediilor și candidații care se prezintă nepregătiți, principalele probleme

Șeful Serviciului Județean de Înmatriculări și Permise de Conducere, Rico Racoviță, ne-a explicat că deficitul de personal este principala cauză pentru care programările se fac la o distanță atât de mare. În prezent, în cadrul instituției sunt angajate doar 8 persoane, deși în statul de funcții sunt prevăzute 12 posturi, și asta după ce în ultimul an 3 angajați s-au transferat la alte instituții sau în alte județe. Mai mult, 2 dintre cei 8 angajați sunt în prezent în concediu, iar pe lângă munca „de teren”, examinatorilor rămași le revin multe alte sarcini în cadrul instituției.      

Cu toate acestea, o parte importantă din vina pentru faptul că riscă să nu obțină permisele de conducere o poartă chiar candidații, explică șeful DRPCIV Covasna, care subliniază că nu timpul de așteptare dintre probe duce la o rată de promovare redusă, ci faptul că elevii nu se pregătesc suficient înainte de susținerea examenelor.   

„În județul Covasna termenul de așteptare, în momentul de față, este de 3 luni şi jumătate pentru traseu. Cauzele sunt multiple: lipsa de personal, pandemia care anul trecut ne-a forţat să nu examinăm timp de două luni, prelungirea dosarelor de școlarizare cu încă două luni, dar și promovabilitatea redusă la proba practică. Promovabilitatea era aceeaşi şi când aveam termen de aşteptare de 2-3 săptămâni, nu s-au schimbat foarte mult lucurile, din punct de vedere statistic nu timpul de așteptare este o cauză a promovabilităţii reduse la traseu. (…) La ora actuală avem 8 angajați în tot judeţul, sunt conştient de problemele care sunt dar nu am ce să fac mai mult, nu am cum să examinez decât cu oamenii pe care îi am. Am mai avea nevoie de cel puţin 4 oameni, ar fi ok pentru început, schema noastră este de 12 persoane. Criza personalului s-a agravat în ultimul an, de când doi-trei colegi s-au transferat la alte instituţii, sau s-au mutat în alte judeţe, au plecat câte unul, câte unul, dar nu s-au mai făcut angajări pentru funcţiile rămase vacante. Avem promisiuni de la centru că se vor debloca posturile vacante, sperăm că se vor și concretiza aceste promisiuni”, ne-a explicat șeful DRPCIV Covasna.

Circa 40% – media de promovare a examenului teoretic în județul Covasna. Rico Racoviță: „Sfatul nostru este ca oamenii să se pregătească mai bine”

Conform datelor DRPCIV Covasna, rata de promovare a examenului pentru obținerea permisului auto în județ rămâne extrem de scăzută. În 2019, din totalul celor 9.009 persoane înscrise la proba teoretică, doar 40,8% au promovat, iar la proba practică, din cei 6.665 de candidați, doar 59% au fost admiși.

Anul trecut, din cei 8.510 de candidați care au dat „sala”, au fost admiși doar 41,6%, astfel că la „traseu” au mai ajuns doar 4.786, iar dintre aceștia doar 57,5% au fost declarați admiși.   

Situația nu diferă cu mult nici în acest an: din cei 6.407 candidați care s-au prezentat până la finalul lunii iulie pentru susținerea probei teoretice, doar 40,45% au obținut punctajul necesar pentru a trece mai departe, iar dintre cele 3.600 de persoane care au apucat să susțină proba practică, 63,8% au fost declarate admise.

Rico Racoviță spune că dacă persoanele care se prezintă la examenul teoretic pentru obținerea permisului auto s-ar pregăti mai bine, listele cu programări pentru probele practice nu s-ar mai întinde pe câteva luni.  

„Un sfat pentru cei care se prezintă la examen, la sală, este să vină pregătiți pentru că procentul de 40% al celor admiși la proba teoretică este foarte mic, și din cauza asta stăm pe loc și cu traseul. Dacă 80-90% dintre candidați ar lua sala, atunci am da o dată pe lună, de exemplu, când s-ar aduna 200 de candidați, dar așa trebuie să dăm în fiecare săptămână pentru că vin tot aceleași persoane. În locul sălii am putea să mergem la traseu în ziua de luni, de exemplu, dar asta este situația. Candidații ar trebui să pună accent mai mare pe promovarea sălii din prima încercare și atunci ar avea și mai multe șanse să dea examenul de traseu, dar dacă se chinuie de 10 ori până trec sala, și au trecut deja 8 luni, e clar că doar o dată mai apucă să mai dea traseul. Am avut cazuri care ne-au spus că au reușit să dea traseul o singură dată, și când ne-am uitat pe dosar am observat că au dat de vreo 12 ori sala…”, ne-a explicat șeful DRPCIV Covasna.

Prelungirea valabilității dosarului la doi ani, o posibilă soluție

Marius Potra, reprezentantul școlii de șoferi Pro Drive Team, crede că o posibilă soluție este ca legislația să fie modificată astfel încât valabilitatea dosarelor să fie prelungită de la 12 luni, cât este în prezent, la doi ani. Instructorul spune că, din fericire, în cazul școlii de șoferi pe care o administrează procentul cursanților care trec examenul practic este destul de ridicat – de circa 80%, și nu au existat până în prezent cazuri în care dosarele să expire.

„Problema este că sunt foarte mulţi cursanți şi foarte puțini examinatori, este primul lucru pe care l-am observat. M-am şi gândit la niște variante dar ar fi necesară schimbarea legislaţiei, ar putea să prelungească acest termen de un an, să fie de doi ani, dacă tot nu au personal şi îi lungesc pe cursanţi aşa încât dacă pică o dată îi mai lasă să dea doar o dată examenul practic, pentru că altfel ies din an. Din fericire nu am avut cazuri să trebuiască să plătească şcoala din nou, la noi încă nu s-a întâmplat să  expire dosarele, dar până ajung să dea examenul efectiv, elevii pierd toate cunoștințele. Poate fi şi vina candidatului, sunt cazuri în care nu trece din prima sala, dar după 3 săptămâni are posibilitatea să mai dea iar examenul, la sală nu se tergiversează atât de mult lucrurile, la examenul practic se lungesc foarte mult”, ne-a explicat Marius Potra.

Pe de altă parte, reprezentantul altei școli de șoferi din Sfântu Gheorghe spune că elevii care învață și merg pregătiți la examen nu au parte de astfel de „bătăi de cap”, pentru că promovează examenul din prima încercare. Din păcate, însă, majoritatea celor care se înscriu la școlile de șoferi nu se grăbesc să învețe.

Acesta este de părere și că examenul pentru obținerea permisului de conducere nu ar trebui minimizat, având în vedere responsabilitatea mare pe care o poartă un șofer în trafic, și faptul că numărul tragediilor care se petrec pe șoselele din țară este extrem de ridicat.

Durata alocată pentru traseu fiecărui candidat, prea mare  

O altă problemă pe care o ridică reprezentanții școlilor de șoferi este aceea că timpul alocat fiecărui candidat pentru susținerea probei practice este prea mare, respectiv minimum 30 de minute, chiar dacă, poate, elevii obțin punctajul de trecere, sau din contră, pică din primele 10-15 minute. Dacă acest timp ar fi redus, cred instructorii, zilnic ar putea fi examinate mai multe persoane.   

„Problema este că nu se fac examinări mai multe, mai mulţi elevi pe zi. Înțeleg că unul dintre motive este lipsa de personal de la DRPCIV, este şi perioadă de concedii, trebuie să rămână cineva şi la birou, la Înmatriculări, dar s-ar putea găsi soluţii de angajare, dacă s-ar vrea. S-a băgat și o regulă că elevul trebuie să stea obligatoriu jumătate de oră la examen, la traseu, chiar dacă el a luat 100 de puncte. Până acum făcea 21 de puncte și te opreai. Au fost cazuri când elevul a venit cu peste 100 de puncte. Pentru ce să îl ții atâta dacă el a trecut? Nu mai vorbim că e combustibil consumat degeaba, timp pierdut degeaba, şi pentru ce? În timpul economisit mai examinai cel puţin 2 elevi, dar examinatorul vine cu o listă şi nu îşi pune în plus unul sau doi elevi de rezervă”, ne-a spus instructorul unei școli de șoferi din Sfântu Gheorghe.

„Din păcate, fiecare cursant conduce 30 de minute la traseu, chiar dacă este picat după prima sută de metri. Eu aşa văd că dacă a făcut atâtea greşeli, sau dacă a strâns punctaj ca să treacă, nu mai are rost să îl ţii o jumătate de oră ca să strângă 150 de puncte. Eventual şi aici am câştiga timp ca să fie examinaţi mai mulţi, atunci ar putea fi trecuţi pe listă 15-20 de cursanţi, în loc de 10. Dar încercăm să facem în aşa fel încât cursanţii să ia examenul înainte să expire anul. Trebuie să se găsească o soluţie ca să fie bine pentru toată lumea, şi pentru cursanţi, şi pentru cei de la DRPCIV, să lucreze în condiţii bune. Eu îi înţeleg şi pe ei, sunt oameni, am lucrat şi eu la stat și știu că atunci când trebuie să lucrezi în plus şi nu eşti bine plătit nu ai chef să lucrezi. Toţi lucrăm pentru bani, nu din plăcere, dar dacă au lipsă de personal trebuie să angajeze oameni sau să găsească alte soluţii, măcar să nu plimbe cursanţii o jumătate de oră la traseu, să îi plimbe doar 15 minute”, ne-a spus și administratoarea școlii de șoferi „Willy Drive”.

Șeful DRPCIV a explicat că Ordinul de examinare prevede că durata minimă pentru testarea pe traseu  a candidaților, în vederea obținerii permisului de categoria B, este de 25 de minute, la care se mai adaugă alte câteva minute pentru manevrele speciale, respectiv pentru parcarea laterală sau marșarier, iar examenul poate fi oprit doar în condiții excepționale.  

„Candidatul trebuie să conducă efectiv în trafic minim 25 de minute, la care se mai adaugă timpul pentru manevre, 4-5 minute. În cazul persoanelor care vor să obțină permisul de conducere pentru camioane timpul este de minim o oră. Există posibilitatea să întrerupem examenul mai repede, dar doar în anumite cazuri bine definite, adică dacă a pus mașina în pericol, sau participanții la trafic, sau dacă nu mai poate să continue examenul din diferite motive: emoții sau motive medicale”, a explicat Rico Racoviță.

Unii candidați încearcă să „cumpere timp” prin schimbarea programărilor

Între timp, de teama de a nu se trezi cu dosarele expirate, unii candidați caută tot felul de soluții pentru a „sări” rândul. Pe unele grupuri de Facebook, o parte dintre ei încearcă să „cumpere” programări mai avantajoase, respectiv să facă schimb cu alte persoane care au fost programate mai repede la examen.

„Sunt cursanţi care au încercat să cumpere de la alți cursanți o programare, am citit pe Facebook, au încercat să vadă dacă cineva le vinde locul, poate o persoană care este în străinătate şi nu poate veni acasă la data programării, ca să nu fie pierdut locul, dar nimeni nu vinde. E de aşteptat atât de mult timp, că e și normal, cum să îţi vinzi locul?! Vii şi din capătul lumii ca să dai odată examenul”, ne-a spus Gödri Melinda.

Șeful DRPCIV Covasna spune că soluția nu ar fi neapărat ilegală, atâta timp cât ambii candidați se prezintă la sediul instituției și își dau acordul pentru schimbare: „Dacă găsesc ei un prieten care e programat mai repede și se prezintă amândoi „de mână” și spun că vor să facă schimb de date de examinare, să dea în august în loc de decembrie și invers, de exemplu, nu am nimic împotrivă, pot schimba data, dar trebuie să vină amândoi la noi și să spună că vor acest lucru. Ce trebuie înțeles este că în această situație se face doar un schimb, dar nu se creează un loc nou. Este o posibilitate, pentru că poate există un candidat care nu poate să dea examenul la data la care este programat, sau nu este suficient de pregătit, așa că preferă și el să facă schimb”.

Posturile s-ar putea debloca până la finalul anului

În ceea ce privește deficitul de personal, prefectul județului Covasna, Ráduly István, spune că săptămânal instituția pe care o conduce primește circa 4-5 petiții prin care este semnalată problema legată de programările la examenele pentru obținerea permisului auto.

Contactat telefonic, acesta ne-a precizat că există promisiuni din partea ministerului de resort că posturile rămase vacante vor fi deblocate până la finalul acestui an.

„Atunci când am preluat conducerea Prefecturii deja am întâmpinat această problemă, iar după o săptămână, când am fost la București, am discutat cu doamna secretar de stat despre problemele cu perioada de așteptare dintre sală și traseu, și am constatat că cei de la Minister cunosc această problemă. La nivel național este nevoie de circa 1.000 de persoane, iar Ministerul dorește să rezolve această problemă trecând tot din cadrul M.A.I., angajați de la Poliție la Serviciul de Permise de Conducere. În unele județe acest lucru a avut un rezultat pozitiv, mai puțin la noi. Avem 12 posturi și doar 8 angajați, iar din cauza lipsei forței de muncă rezultă cam 3 luni, 3 luni și jumătate timp de așteptare. În Târgu Secuiesc timpii de așteptare ajung chiar și la 4 luni și jumătate. Rezolvarea la nivel național va veni de la centru, există promisiuni că problema va fi rezolvată, iar eu sunt sigur că așa va fi, am speranțe că până la finalul anului se va rezolva”, ne-a spus prefectul județului Covasna.         

Conform datelor G4Media, printre județele în care timpii de așteptare pentru examenul de permis auto sunt foarte mari se mai numără Botoșani (4-5 luni pentru proba practică); Suceava (6 luni pentru proba practică); Hunedoara (6 săptămâni pentru sală și alte 4 luni pentru traseu); și Neamț (6 săptămâni pentru proba teoretică și alte 4 luni pentru proba practică).

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
Publicitate
banner we radio