Ştiri locale

Până să înceapă, programul Casa Verde s-a și încheiat! Fondurile au fost epuizate în prima zi

În câteva ore de la demararea efectivă a programului de instalare a panourilor fotovoltaice, prin care românii pot primi de la stat 20.000 de lei pentru a deveni producători de energie electrică, locurile pe liste s-au epuizat. Potrivit Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), în aplicația informatică a Programului „Casa Verde” au fost înscrise, în data de 10 septembrie, în total de 13.271 cereri de finanţare.

În judeţul Covasna doar 4 companii de instalații au fost validate în cadrul programului: două în municipiul Târgu Secuiesc, şi câte una în localităţile Covasna şi Întorsura Buzăului, iar sumele alocate au fost epuizate rapid. Mai multe persoane s-au plâns că la doar câteva ore de la demararea programului firmele nu mai acceptau cereri pentru finanțare, astfel că cei care „nu s-au grăbit” au fost sfătuiţi să aplice pentru următoarea sesiune, despre care însă nu se ştie când va începe.

Ca să aflăm cum s-a ajuns în situaţia asta, am luat legătura cu reprezentanţii firmelor validate din judeţ, care ne-au precizat că vina le aparţine celor care au anunţat că programul a început în data de 10 septembrie, când de fapt, spun aceştia, atunci s-a încheiat.

„Doar la următoarea strigare se mai poate aplica. Prima sesiune a fost luni, de la ora 10:00, iar în cazul celor care au avut deja cererea semnată şi documentele pregătite am depus dosarele. Noi am depus în jur de 50 de cereri. Nu știm când va fi următoarea sesiune pentru că nu s-a publicat nimic. Lumea s-a trezit după program, pentru că în presă s-a anunțat că programul pornește pe 10 septembrie, când de fapt atunci s-a încheiat. Asta trebuia să se anunțe, că programul a luat sfârșit. Cei care doresc să se înscrie în acest program, pot solicita să îi luăm în evidență pentru următoarea strigare. Deja am început o listă pentru următoarea sesiune. În faza inițială nu trebuie achitat nimic, programul necesită o cerere de finanțare care trebuie depusă. În momentul în care cererile sunt depuse și se declară câștigător proiectul, se aprobă finanțarea. Sunt alte firme care nu fac acest lucru, dar noi solicităm întreaga sumă în avans, iar ulterior, când se virează cei 20.000 lei de la AFM, noi returnăm suma. Asta e politica noastră”, ne-a explicat Racz Karoly, reprezentantul unei firme din Târgu Secuiesc.

Ne-am încercat norocul la al doilea instalator validat din Târgu Secuiesc, dar şi la firma din Întorsura Buzăului, însă am primit aceleaşi răspunsuri: cine nu s-a grăbit nu mai are nicio şansă să prindă finanţare până la sesiunea următoare.

„Trebuie să căutați o firmă care mai are locuri pentru că noi am închis lista. Vă trebuie extras de carte funciară care să fie 100% în regulă, adeverință de la Primărie că nu aveți nicio datorie şi adeverință de la Finanțe. Trebuie verificat pe cartea funciară dacă e trecut numărul casei, dacă nu, trebuie o adeverință de la Primărie. Documentele trebuie duse la o firmă care mai acceptă dosar, noi nu mai avem, a fost limitat”, ne-a spus Magori Tibor.

„Programul a început pe 10 septembrie şi s-a terminat în regim de urgență, mai sunt ceva șanse pentru suplimentare, dar nu sunt sigure. Fonduri mai sunt foarte puține pe zona asta, deci șansele sunt de unu la o mie. Timpul este foarte scurt, nu mai avem sub nicio formă timp de prelucrare a dosarelor”, ne-a spus reprezentantul societăţii din Întorsura Buzăului.

Am încercat să discutăm şi cu instalatorul validat din oraşul Covasna, însă la numărul de telefon indicat pe site-ul AFM nu ne-a răspuns nimeni.

Nici serviciul online fotovoltaice.afm.ro, de unde persoanele interesate ar trebui să afle informaţii despre Programul „Casa Verde”, nu poate fi accesat. De altfel, pe site-ul Administraţiei figurează că „Pentru efectuarea unor analize asupra modului de funcţionare a înscrierii persoanelor fizice în cadrul Programului denumit generic Casa Verde Fotovoltaice, aplicaţia informatică nu va fi disponibilă începand din data de 10 septembrie, ora 16:30. Accesul în aplicaţie, pentru înscrierea persoanelor fizice în Program, se va relua în cel mai scurt timp, după finalizarea analizelor efectuate”.

De ce documente este nevoie pentru înscrierea în program

Până la o nouă sesiune, cei care doresc să beneficieze de finanţare de la stat pentru montarea panourilor fotovoltaice trebuie să completeze o cerere, care poate fi descărcată de pe site-ul AFM (anexa nr. 3 la ghidul de finanţare) şi să întocmească un dosar care să conţină:

– o copie a actului de identitate;

– extrasul de carte funciară din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului pe care se va implementa proiectul;

– certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, pe numele solicitantului;

– certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul.

Dacă sistemul de panouri fotovoltaice va fi amplasat pe un teren, solicitantul trebuie să depună la dosar și un extras de carte funciară, din care să rezulte că este proprietar/deţine drept de folosinţă asupra terenului.

„Extrasele de carte funciară nu trebuie să fie mai vechi de 30 de zile la data înscrierii. Se pot depune cereri de finanțare pentru imobile care au maximum două cărți funciare individuale înscrise într-o carte funciară colectivă (ex. Maximum două apartamente într-un imobil, maximum două case în oglindă, etc.)”, se mai arată pe site-ul AFM, la secțiunea „Instrucțiuni de accesare a Programului sisteme fotovoltaice”.

Înscrierea se realizează la unul dintre instalatorii validați de Fondul pentru mediu, iar lista poate fi accesată AICI.

(Ioana Ardeleanu)

banner we radio