Ştiri locale

Managerul Spitalului Județean Sfântu Gheorghe despre situația angajărilor: „Dimensionarea personalului ar trebui să fie raportată la necesitățile secțiilor”

Din primăvara acestui an, angajările în cadrul Spitalului Județean de Urgență din Sfântu Gheorghe au fost reluate, după ce Ministerul Sănătăţii a aprobat, în urma unui memoriu depus de conducerea unității medicale, deblocarea a 28 de posturi de medici și 24 de posturi de asistenţi medicali.

În luna mai, 60 de candidați s-au înscris pentru ocuparea posturilor de asistent medical generalist cu normă întreagă. Dintre aceștia, 37 au fost declarați admiși în urma examenului scris, însă doar 20 au promovat și proba interviului (circa 54%). La finalul lunii septembrie, unitatea medicală a organizat un nou concurs, pentru ocuparea a 30 de posturi cu normă întreagă, pe perioadă nedeterminată, de infirmieri, brancardieri și îngrijitori curățenie, la care s-au înscris 76 de candidați.

Cu toate acestea, managerul Spitalului, András-Nagy Róbert, spune că posturile ocupate în urma acestor concursuri sunt cele care erau vacante încă din luna mai a anului trecut, când angajările în sănătate au fost blocate odată cu adoptarea Ordonanței austerității. Amintim că, la vremea respectivă, Guvernul a adoptat un memorandum pentru ocuparea a aproape 4.000 de posturi vacante din cadrul unităților subordonate Ministerului Sănătății. Cu toate acestea, mai multe spitale din țară, printre care și Spitalul Județean Sfântu Gheorghe, au rămas pe dinafară.  

Într-un interviu la We Radio, András-Nagy Róbert a declarat că dimensionarea personalului medical din spitale ar trebui să fie raportată la necesitățile secțiilor, și a precizat, totodată, că normativele în domeniu sunt în vigoare de 15 ani și nu mai corespund necesităților unităților medicale.

„Au fost foarte multe persoane interesate (de concursurile pentru ocuparea posturilor – n.r), am avut examene cu 60 de participanți pentru 20 de locuri, deci erau, în medie, cam 3 pe loc (…) Ideea este că aceste posturi pe care le-am scos la concurs încă erau cele care au picat pe memorandum, în perioada în care nu era posibil să angajezi, și anul acesta angajările erau pentru locurile de unde au plecat. Eu sper să ajungem la zero, dar birocrația este foarte mare și în zona de medicină. Eu așa văd că dimensionarea personalului ar trebui să fie una maleabilă, modelabilă, raportată întotdeauna la necesitățile secției respective. Pe partea cealaltă, dacă vorbim despre normative, normativele acestea sunt de acum 15 ani și nu prea mai sunt valabile, față de așteptările reale ale pacienților, față de volumul de muncă existent în spitale. Cheia este la Minister, la Guvern, ar trebui să se refacă normativele de personal. Noi, în forumurile noastre, discutăm întotdeauna de aceste probleme, se știe că există aceste probleme, la un moment dat s-a și discutat la nivel de Minister că trebuie să refacem normativele, dar ideea este că totul se rezumă la bani, și acolo se cam blochează discuția”, a declarat managerul.

Potrivit acestuia, o altă măsură necesară atunci când vine vorba de asistența spitalicească este reorganizarea spitalelor mici, astfel încât să se pună mai mult accent pe partea ambulatorie și pe spitalizările de zi, iar cazurile de spitalizare continuă să fie direcționate către centrele mari.

„Ultima modificare în ceea ce privește spitalizarea continuă, în ceea ce privește asistența medicală spitalicească s-a făcut în 2023, iar penultima acum 7 ani. Ar trebui să se coreleze lucrurile acestea, să se ia niște decizii în ceea ce privește sistemul, pentru că trebuie reorganizate niște spitale mici, dacă mă refer la asistența spitalicească. Ar trebui reorganizate, nu desființate, ca să nu se înțeleagă greșit. Ar trebui pus mai mult accent pe partea ambulatorie și pe partea de spitalizări de zi, iar cazurile de spitalizare continuă ar trebui concentrate în centre mai mari, în spitale care au o anumită capacitate de rezolvare a cazurilor. Eu nu m-aș duce să mă operez de o proteză de genunchi la un medic care face o operație pe lună. În medicină contează și rutina și experiența profesională”, a mai spus managerul.

În ceea ce privește angajările, în primăvara acestui an András-Nagy Róbert preciza că unitatea medicală va avea nevoie de personal suplimentar și datorită extinderii Urgențelor, însă „există un mare semn de întrebare” cum se va putea face acest lucru.  

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio