Managerul Spitalului Județean explică de ce există liste de așteptare pentru programările la Policlinică și investigații medicale
Activitatea din Policlinică este condiționată de programul de lucru al medicilor, dar și de finanțarea alocată spitalului, aceasta din urmă fiind stabilită de Casa de Asigurări de Sănătate (CAS), astfel că numărul pacienților care pot fi consultați într-o singură zi este limitat la cel mult 28, fiecărui pacient fiindu-i alocate circa 15 minute. Cu toate acestea, medicii din ambulatoriu consultă, în unele zile, chiar și 40 de pacienți, deși consultațiile făcute peste limita impusă nu sunt plătite de CAS, a explicat managerul Spitalului Județean din Sfântu Gheorghe, András-Nagy Róbert, într-o conferință de presă.
„Programările în Policlinică, programările la investigații, la CT, la rezonanță magnetică, la analize medicale se fac pentru că s-a alocat un calup de bani cu această destinație. Dacă mă refer la investigațiile paraclinice, în momentul în care cresc această valoare, atunci imediat scade și timpul de așteptare la o analiză medicală. Pe partea de ambulatoriu mai intervine o altă chestiune, și anume resursa umană, dar intervine și o chestiune legislativă. Astăzi, normele la Contractul cadru – legea după care spitalele asigură servicii medicale – stabilesc următorul lucru: se decontează pe zi, pe program de medic, 28 de consultații, deci puțin. De aceea sunt aceste liste de așteptare, pentru că este stabilită o fereastră de timp, în medie de 15 minute, pentru o consultație în Policlinică, și e împărțit pe orarul de funcționare. Există două posibilități de creștere imediată a numărului de ore: dacă există finanțare și dacă le e permis spitalelor să angajeze mai mulți medici. Programul medicului se împarte între Policlinică, spital, Blocul operator, Terapie Intensivă, Urgență și alte secții. În momentul de față, apreciez că suntem la maximul limitei de echilibru între aceste activități. Practic, dacă creștem programul în ambulator, o facem în detrimentul a ceva: în detrimentul operațiilor, asistenței medicale de pe secții și nu vrem să facem acest lucru”, a explicat András-Nagy Róbert.
Acesta spune că soluția ar fi, pe de-o parte, atragerea unui număr mai mare de specialiști care să lucreze în Policlinică, însă posturile sunt blocate în prezent, iar pe de altă parte, să se aloce finanțare suficientă.
„În momentul de față, cabinetul de Ortopedie face zilnic undeva pe la 40 de consultații, în loc de 28, cabinetul de Oncologie la fel, dar aceste consultații efectuate peste programul stabilit nu sunt decontate. Practic, spitalul și colegii mei fac pro bono, pentru că se uită la pacient. Acest lucru este valabil în mai multe situații, iar în această direcție trebuie modelate legislația și finanțarea”, a mai spus managerul.
În ceea ce privește listele lungi de așteptare la unele cabinete, acesta a explicat că unul dintre motive este faptul că unii pacienți preferă să se programeze la un anumit medic, deși ar avea posibilitatea să fie văzuți mai rapid la un alt specialist.
„Dacă generalizăm, la noi la spital nu este o listă de așteptare de câteva luni de zile, dar dacă luăm pe specific, pe un medic aparte, atunci este posibil să fie o listă de așteptare de două luni, pentru că pacienții preferă un anumit medic. Este un lucru normal, mai ales din punctul de vedere al faptului că relația medic-pacient se bazează pe încredere în primul rând. Dacă nu am încredere într-un medic, atunci nu mă duc la el, este o opțiune subiectivă și vreau să accentuez că nu întotdeauna oglindește competența profesională a medicului respectiv”, a mai spus managerul.
Conform statisticii unității medicale, pe parcursul anului trecut au fost efectuate în total 99.604 consultații în ambulatoriu, 5.319 teste imagistice și 27.480 de teste de laborator.
(Ioana Ardeleanu)