
Lanț de procesare directă a fructelor și legumelor pentru piața locală din județul Covasna
Fundația LAM din Ilieni a câștigat o finanțare în valoare de aproape 219 mii de euro pentru crearea unui lanț scurt de aprovizionare pe piața locală agroalimentară. Scopul proiectului, depus la Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) și finanțat în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală, este de a crea un lanț de procesare directă a fructelor și legumelor, astfel încât produsele să ajungă de la cultivator direct la consumator, prin intermediul unei mici fabrici de procesare din zona Târgu Secuiesc, și cu sprijinul magazinelor şi pensiunilor locale din judeţul Covasna.
Alături de Fundația LAM, parteneri în cadrul proiectului sunt: Jakab István PFA din Dobolii de Jos, în calitate de furnizor principal de legume, Kovács Katalin PFA din Săsăuși, în calitate de procesator legume/fructe, respectiv firma SC Solex-Com SRL, în calitate de punct local de distribuire a produselor procesate.
Directorul Fundației LAM, Klárik Attila, a precizat în cadrul unei conferințe de presă că parteneriatul se obligă să producă și să comercializeze anual minimum două tone de produse procesate și neprocesate, cantitate depășită deja, potrivit acestuia.
„Eu am un vis, și anume dezvoltarea unor lanțuri foarte puternice, închise, care de la producător și până la consumator includ toate aspectele, prin forță proprie de muncă și logistică proprie. Astfel de cooperative există în mai multe părți ale Europei, dar am văzut personal în Spania, în Catalonia, și funcționează excepțional. Este vorba despre un lanț care a fost fondat în 1959, iar în momentul de față are peste 4.000 de fermieri, producție și logistică proprie, și un lanț de peste 600 de magazine în Catalonia, prin care poate să valorifice produsele cu peste 30% mai ieftin decât piața actuală. Exportă în 35 de țări, deci este un exemplu excepțional și pentru noi și regiunea noastră (…) În ceea ce privește proiectul nostru, contractat în anul 2023, acesta cuprinde 4 parteneri, partenerul principal fiind Fundația LAM care se ocupă cu managementul proiectului și a și scris proiectul (…) Acest lanț se extinde pe o rază de 50 de kilometri, este și motivul pentru care se numește lanț scurt, și nu include alți intermediari, deci prețul poate rămâne unul scăzut, fiindcă inclusiv transportul este asigurat de acești producători. În cadrul proiectului, am cumpărat două autoutilitare frigorifice care asigură acest transport la consumatorul final, în județ”, a explicat directorul Fundației LAM.
Potrivit acestuia, proiectul își propune, totodată, să schimbe mentalitatea influențată de experiențele negative din trecut în ceea ce privește cooperativele agricole, respectiv să restabilească „lanțul de încredere al fermierilor și micilor producători”.
„Încercăm să ne luptăm cu zidul mentalităților trecute, acei 60 de ani care au distrus lanțul de încredere al fermierilor și al micilor producători. Știm cu toții ce s-a întâmplat în acei 60 de ani, cum au funcționat cooperativele agricole de producție, iar rezultatul este că s-a distrus încrederea. Încercăm să reconstruim acest lanț de încredere, altfel nu funcționează aceste parteneriate”, a mai declarat directorul Fundației.
Perioada de derulare a proiectului este de 21 de luni și include participarea la târguri locale și prezentări, cu scopul de a promova aceste produse locale (gemuri, siropuri, murături etc).
Valoarea totală a proiectului este de 1.083.311,90 lei, iar valoarea finanțării nerambursabile este de 976.462 lei, sumă utilizată pentru achiziționarea autoutilitarelor frigorifice, a echipamentelor de producție și procesare, și a strategiei de marketing pentru lanțul de producție și promovare a produselor.
(Ioana Ardeleanu)