
Judeţul Covasna: Au fost finalizate lucrări de modernizare în valoare de peste 38 de milioane de lei
Consiliul Județean Covasna a finalizat recent trei lucrări în valoarea totală de 38,6 milioane de lei, finanțate prin fonduri guvernamentale și din bugetul propriu al județului, printre care și modernizarea unui tronson de 22,5 km între Boroșneu Mare – Boroșneu Mic – Valea Mare – Sărămaș – Întorsura Buzăului, pe DJ 121A, care leagă zona Buzaielor de regiunea orașului Covasna. Investiția, care s-a cifrat la 31,7 milioane lei, este cea mai amplă lucrare de dezvoltare a infrastructurii desfășurată în ultimii 50 de ani în zona respectivă.
Totodată, au fost finalizate lucrările de modernizare pe tronsonului Moacșa – Pădureni, o investiție în valoare de 5,8 milioane lei, iar podețul de pe DJ 121A, în localitatea Várhegy – Leț, comuna Moacșa, a fost înlocuit, investiția cifrându-se la 1,1 milioane lei.
Într-un interviu la We Radio (AICI), președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor, a vorbit despre lucrările aflate în curs de derulare, dar și despre pagubele produse de inundațiile din weekendul trecut.
„Viitura din weekendul trecut ne-a luat o parte și din drumul de acces între Valea Crișului și Aita Medie, pentru că acolo avem un drum de pământ, pietruit, pe care trebuie să îl refacem. La Valea Crișului urmează lucrări prin programul Anghel Saligny, inițiat de ministrul Cseke Attila, deja avem 3 contracte de finanțare semnate acolo și 3 contracte de execuție. Sunt 3 porțiuni de drum, pe una deja se execută lucrări – între Angheluș și calea ferată, pe DN13 E, am făcut fundația și urmează turnarea stratului de asfalt. Tot prin programul Anghel Saligny vom reface în totalitate podul peste Râul Olt în localitatea Bixad, cum mergem spre Gară, de la DN12 până la Gara Bixad sunt aproape 2 km, plus un pod, o investiție de 15 milioane de lei. Și acolo avem deja contractul de proiectare și execuție semnat cu o firmă. La Valea Crișului, de la mijlocul satului, până sus spre Vadas, avem o modernizare completă a drumului județean înăuntrul comunei respective, ceea ce înseamnă nu numai drum și strat de asfalt, ci și șanțuri betonate, intrări în gospodării, și așa mai departe, le vom face frumos. Începe și acolo să se pună în mișcare execuția, pentru că deja am semnat contractul de execuție”, a explicat președintele CJ Covasna, Tamás Sándor.
Prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, autoritățile județene au întocmit proiecte în valoare de 362 milioane de lei. În prezent, prin acest program, sunt în derulare lucrări de reabilitare pe DJ 121 E, în lungime totală de 810 m, de la Angheluș spre Halta Angheluș, investiție care se ridică la 3,7 milioane de lei; iar la Aita Mare, o parte din lucrările la noul pod – investiție care se ridică la 12,3 milioane de lei – vor trebui refăcute în urma inundațiilor din weekendul trecut. Prefectura și Consiliul Județean Covasna vor solicita sprijin financiar din partea Guvernului în urma pagubelor produse de ploile torențiale
„La Aita Mare este un pod construit de Imperiul Austro-Ungar la începutul secolului XX, care nu numai că a ieșit din garanție, dar i s-a terminat și valabilitatea. Era un pod mai îngust, pe vremuri era foarte bun, însă metalul s-a rupt, podul s-a deteriorat iremediabil. Noi ne-am gândit din timp, am făcut un program, am făcut proiect, am câștigat bani, am semnat contract de finanțare și am scos lucrarea la licitație. De 5 ori am scos la licitație până când am găsit o firmă care a început să facă, în sfârșit, lucrarea. Acea firmă a făcut un pod provizoriu pe râul Aita, a început să facă foraje pentru stâlpii de susținere ai noului pod, dar a venit această viitură, ne-a distrus acest pod provizoriu și tot ce a făcut până acum constructorul și au fost afectate și 4 gospodării, dintre care 2 destul de tare (…) Și acolo am avut un contract de finanțare semnat, am avut un termen, trebuie să începem o parte din nou. Împreună cu Prefectura întocmim un proiect de hotărâre de guvern ca să primim niște fonduri în plus pentru aceste situații de urgență. Sincer, nu prea văd bani, pentru că nici în vistieria statului nu prea sunt, dar facem tot posibilul să ieșim din impas și să ajutăm și cetățenii care au această problemă”, a mai spus președintele CJ Covasna.
În paralel, continuă modernizarea tronsonului dintre Malnaș Băi – Micfalău – Pasul Hatod – Bățanii Mari – Biborțeni – Baraolt – podul din localitatea Augustin, pe o lungime de 50 km, precum și reabilitarea drumului judeţean „Interjud Covasna – Braşov” pe tronsonul dintre podul de la Augustin – Augustin – Ormeniș – Apața – Măieruş – DN13, respectiv reabilitarea drumului județean DJ131, între Baraolt – Tălișoara – Vârghiș – limita județului Harghita, lucrările fiind realizate prin Programul Operațional Regional 2014-2020.
„Acum 10 ani am decis să concentrăm toate forțele din Programul Operațional Regional pentru a reface sistemul de drumuri din Bazinul Baraolt. Proiectele mari întotdeauna necesită 8-10 ani de la idee și până la finalizare (…) Tot așa a fost și sistemul de drumuri din Bazinul Baraolt, iar lucrările pe care le facem acum sunt pe o lungime totală de 50 km: sunt 3 treceri de cale ferată, 15 poduri, 20 km de șanțuri betonate, 20 km de șanțuri din pământ, sute de intrări în gospodării, și așa mai departe. Niciodată lucrările din țara asta nu se execută conform graficului, și nu pentru că nu suntem pregătiți, ci pentru că legislația este atât de laborioasă. În plus, o parte dintre firmele concurente sunt neserioase, iar în ultima perioadă s-au ivit două probleme neașteptate: coronavirusul, pe care deja l-am și uitat, dar și războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, cu mare efect în ceea ce înseamnă construcția.
De pildă, în sistemul de drumuri din Bazinul Baraolt avem un program european care e bătut în cuie ca finalizare, ca termen și financiar, pentru că am avut un contract de finanțare semnat în 2018 în acest sens, din cadrul căruia nu prea poți să ieși (…) Trebuia să terminăm la sfârșitul anului trecut, însă s-a decalat acest termen, avem un nou termen până la sfârșitul acestui an, am putut stabiliza ascensiunea de prețuri și, după cum se vede, avansăm cu lucrările. Eu sper să terminăm până la sfârșitul anului. Apelez la înțelegerea cetățenilor pentru că, trebuie să ne credeți, nu este în interesul nostru să prelungim, ci să finalizăm cât mai rapid”, a mai spus Tamás Sándor.
Lucrări de peste 24 de milioane de lei în curs de demarare
Alte două lucrări importante, a căror valoare însumează peste 24 de milioane de lei, vor fi demarate în perioada următoare. Printre acestea se numără și reabilitarea podului peste Râul Olt și modernizarea drumului județean DJ113, care leagă drumul național cu Gara CFR Bixad, pe o porțiune de 1,7 km.
Podul actual, care a fost construit în 1960 și se află într-o stare avansată de degradare, va fi scos din funcțiune și demolat, valoarea totală a investiției fiind de 14,8 milioane de lei, din care 9,93 de milioane vor fi asigurate de la bugetul de stat, restul fiind contribuția Consiliului Județean. De asemenea, vor fi demarate lucrările de modernizare a drumului județean 121A, pe o porțiune de 2,3 km în comuna Valea Crișului, investiție care se ridică la 9,4 milioane de lei.
Autoritățile județene au preluat și drumurile comunale DC9 și DC10, pe o lungime totală de 15,7 km, între localitățile Brateș și Zăbala, prin Surcea, Telechia și Tamașfalău, porțiunea de drum urmând să devină „DJ121G”, pentru a putea fi modernizată prin Programul „Anghel Saligny”, în prezent fiind în lucru nota conceptuală și tema de proiectare.
În lucru se află și nota conceptuală și tema de proiectare pentru un tronson în lungime totală de 12,450 km de pe DJ 103E, între Km 0+000 – 12+450, care asigură legătura între DN13E (din intravilanul localității Hăghig) şi intravilanul localității Belin. Potrivit conducerii CJ Covasna, tronsonul se află într-o stare precară și nu a fost reabilitat de mai bine 15 ani.
În ceea ce privește investițiile din fonduri europene, autoritățile județene au lansat un program de dezvoltare a infrastructurii din zona Baraolt, „la o scară cum nu s-a mai văzut de mai bine de 50 de ani”, potrivit președintelui CJ Covasna. Programul pune un accent deosebit pe strategia de coordonare, iar autoritățile județene și-au propus să demonstreze că fosta microregiune minieră nu aparține trecutului, ci are un viitor.
Totodată, în cadrul Programului Centru 2021-2027, este planificată modernizarea drumului județean 114 care face legătura între localitățile Sânzieni și Lemnia. Tronsonul, în lungime de 19 km, parcurge 8 comune, iar valoarea estimată a investiției se ridică la 36 de milioane de euro.
(Ioana Ardeleanu)
