Ştiri locale

Inspecții în unele școli din județul Covasna pentru monitorizarea notării ritmice a elevilor 

Până la finalul săptămânii viitoare, inspectorii școlari covăsneni vor derula inspecții tematice în unele dintre unitățile de învățământ din județ, pentru a monitoriza notarea ritmică a elevilor, pregătirea pentru examenele naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureat), dar și aplicarea reperelor metodologice pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a.

Potrivit Ministerului Educației, până la finalul anului elevii trebuie să aibă câte 3 note la disciplinele cu mai mult de 2 ore pe săptămână, iar recomandarea este ca cel puțin una dintre note să fie acordată în urma unei evaluări scrise. La disciplinele cu o oră sau două pe săptămână elevii trebuie să aibă la sfârșitul modulului al doilea câte două note, dintre care una de la o evaluare scrisă.

Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, la sfârșitul anului școlar, un elev trebuie să aibă minimum N+3 note la o materie. Cu alte cuvinte, profesorul va pune cu cel puțin 3 note mai mult decât numărul de ore pe săptămână la acea materie, la clasă.

Contactat telefonic, inspectorul școlar general Kiss Imre a explicat că inspecțiile de monitorizare se vor face prin sondaj, până în data de 15 decembrie, în câteva dintre unitățile de învățământ din județ, pe baza unei liste întocmite de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ), fiind verificată în special situația elevilor care urmează să primească burse în luna ianuarie a anului viitor.

„Se face în fiecare an această monitorizare, este o inspecție tematică. Inspectorii ajung în școli, fiecare are o responsabilitate teritorială, sunt 5-6 școli de care răspunde fiecare, ceea ce înseamnă că ține în mod direct legătura cu conducerea, iar dacă se ivesc probleme, inspectorul respectiv este persoana de legătură între școală și conducerea Inspectoratului. Prin sondaj, se uită în cataloage la numărul de note, pe discipline, pentru că fiecare disciplină are săptămânal un număr de ore. E clar că disciplinele cu un număr mare de ore trebuie să aibă mai multe note, iar disciplinele cu o oră sau două pe săptămână trebuie să aibă un anumit număr de note până la sfârșitul modulului 2. Nu pot fi verificate toate școlile și nici toate cataloagele, dar poate fi creată o imagine. Facem o listă cu câteva școli și, prin sondaj, în școlile mai mari se verifică în câteva cataloage, iar în școlile mici putem vedea aproape fiecare catalog. E foarte important, mai ales la clasele a V-a, având în vedere că în cazul acestor elevi media notelor contează pentru bursa pe care o vor primi începând din ianuarie. Acolo trebuie să respecți numărul de note necesare pentru fiecare disciplină, pentru că intervine media, chiar și o sutime contează ca să primești sau să nu primești bursa. Mai demult, când încă erau semestre, la final de an se trezeau profesorii sau elevii că au o singură notă sau că nu au notă, că mai sunt 2-3 săptămâni de școală, și aproape în fiecare zi scriau extemporale. Practic, evaluarea se face pe parcursul anului școlar, ritmicitate înseamnă să ai în fiecare perioadă respectat numărul de note, să faci evaluarea periodic, nu să lași în ultima săptămână”, ne-a explicat inspectorul școlar general Kiss Imre.

În ceea ce privește monitorizarea pregătirii pentru examenele naționale și aplicarea reperelor metodologice pentru clasele a IX-a, a X-a și a XI-a, Ministerul Educației a publicat un set de ghiduri pe care profesorii de liceu trebuie să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Potrivit Edupedu.ro, reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde curricula nouă era bazată pe crearea de competențe. 

Potrivit normelor în vigoare, inspecțiile din unitățile de învățământ preuniversitar pot fi realizate de către Ministerul Educației sau inspectoratele școlare, și pot fi generale, tematice și de specialitate.

Inspecția tematicăpresupune evaluarea sau controlul unui domeniu particular al activității unității de învățământ sau personalului care deservește aceste instituții, fiind realizate inclusiv activități de consiliere în vederea îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate
banner we radio