Ştiri locale

Înghesuiți în picioare până la Covasna într-un „coşciug pe roți”: „La fiecare frână ne țineam de ce puteam”. Reacţia firmei Codreanu

Navetiști înghesuiți în microbuz, o parte pe scaune, alții în picioare, unii nepurtând nici mască de protecție deși România se confruntă de aproape un an cu pandemia Covid-19, mizerie și multă rugină, sunt imagini surprinse săptămâna trecută de o ascultătoare We Radio care a fost nevoită să circule pe ruta Sfântu Gheorghe – Covasna.

Tânăra spune că microbuzul era într-o stare avansată de degradare, cu vizibile defecțiuni inclusiv la bord, iar șoferul nu dădea bilete tuturor călătorilor.  

Publicitate

15 călători pe 8 locuri

„Cam așa transportă firma Codreanu oamenii: un microbuz cu 8 locuri în care sunt 15 călători. Este bătaie de joc! A trebuit să merg cu microbuzul la Covasna ca să-mi iau mașina de la reparat și am avut cea mai proastă experiență. Mi-a luat 9 lei pentru un bilet cu loc… în picioare! Tot drumul am mers în picioare și microbuzul efectiv se descentra, la fiecare frână ne țineam de ce puteam. Nu le este rușine să care oamenii ca pe niște saci de cartofi… ca să nu mai vorbim de siguranța pasagerului!”, ne-a scris tânăra.

Mai mult, fără să țină cont de nicio măsură de protecție anti-pandemie, șoferul și-ar fi umezit degetele cu limba înainte să rupă biletul de călătorie pe care trebuia să i-l înmâneze călătoarei.

„Era un șofer mai în vârstă, înainte să rupă biletul pe care trebuia să mi-l dea și-a lins degetele, moment în care i-am spus că poate să-l păstreze el (…) Majoritatea erau pasageri care fac naveta zilnic, și care îi dădeau 5 lei șoferului fără ca el să mai taie bilet, dar erau și persoane care aveau abonamente și care erau la fel de deranjate de situație ca și mine. Sincer, nu am crezut că mai există așa ceva…”, ne-a mai spus tânăra.

„E ultima dată când mai circul cu un coşciug pe roți!”

Situația nu este nici nouă și nici singulară, fiind „o practică”, să spunem, la nivel național ca șoferii de microbuz să transporte mult mai multe persoane decât ar permite locurile, să nu taie bilete, sau să conducă autovehicule care nu ar trece niciun test de siguranță.

Tânăra care ne-a povestit „aventura” prin care a trecut spune că intenția ei nu este să facă rău cuiva, ci doar să se asigure că pe viitor nu vor mai exista astfel de situații.

„Pe la Reci a început să sune o eroare în bord, iar domnul șofer a început să dea șuturi în lateralul scaunului ca să se oprească, asta în timp ce microbuzul era în mers. Se oprea, apoi pornea din nou, și tot așa a continuat până în Covasna. Am zis că e ultima dată când mai fac așa ceva… să merg cu un astfel de coşciug pe roți. (…) Știu că suferă cel maimic, dar ideea este să nu se mai întâmple așa ceva, iar schimbarea trebuie să vină de sus. Intenția mea nu este să fac rău cuiva, Doamne ferește! dar nu e normal ca în 2021 să circule oamenii în halul ăsta”, ne-a spus tânăra.

Patronul firmei: „O să luăm măsurile care se impun și așa ceva nu se va mai întâmpla. Șoferul va fi sancționat pentru asta”

We Radio a prezentat conducerii firmei povestea și fotografiile primite de la ascultătoare, iar fondatorul şi acţionarul firmei spune că vor fi luate măsuri. „Șoferul care nu a respectat legea va fi sancționat. Vom lua măsuri astfel încât situații de genul acesta să nu se mai repete pe viitor”, ne-a spus Constantin Codreanu.

Șeful liniei de transport din județul Covasna, Jancsó Gábor, spune cu amărăciune că știe foarte bine că în autobuzele companiei șoferii îi înghesuie pe călători și nu dau bilete decât celor care cer, însă subliniază că regulile în ceea ce privește siguranța navetiștilor sunt foarte stricte și cunoscute de fiecare șofer în parte.

„Mașina aceea circulă o dată pe zi și dublează o mașină când sunt mulți călători până la Reci sau până la Țufalău, deși se știe foarte bine că nu este voie. De atâtea ori le-am spus șoferilor că nu au voie să primească oameni în picioare, dar tu vorbești cu ei și tot tu auzi, din păcate. E bine că din când în când ne mai sună câte cineva și ne spune astfel de lucruri pentru că altfel nu avem de unde să știm. Eu nu iau apărarea niciunui șofer, și nici nu o să iau niciodată pentru că știu cum se comportă, ne fură, și așa mai departe, dar și călătorii sunt de vină, în primul rând pentru că acceptă, deci nu ar trebui să se urce dacă este plin. Problema este că noi nu știm la anumite ore volumul de călători, mai ales acum când din cauza pandemiei au fost foarte puțini călători”, ne-a explicat reprezentantul din județul Covasna al companiei de transport, Jancsó Gábor.

„Uneori nu te poți înțelege nici cu oamenii, te înjură”

Acesta spune că vina este împărțită, deoarece pasagerii de cele mai multe ori, poate și din lipsa altui mijloc de transport cu care să facă zilnic naveta de acasă la serviciu și înapoi, acceptă astfel de condiții, care de altfel le pun viețile în pericol.

Mai mult, în cazurile în care șoferii nu acceptă să ia toți călătorii din stație, rugându-i să aștepte următorul transport, aceștia din urmă se revoltă și încep să înjure.

„Și călătorii sunt de vină. (…) Le-am și spus: în avion când e plin pentru că s-au vândut biletele nu se mai poate urca nimeni. Problema e că uneori nu te poți înțelege cu oamenii, te înjură. Am fost în față la stație la Berărie, le-am spus că nu mai urcă nimeni pentru că e plin, dar în 10 minute vine alt autobuz și îi ia pe cei rămași. Au început să mă înjure, că ei trebuie să meargă acasă. Spuneți-mi de unde să știu eu că sunt 20 de călători în stație la Berărie? Nu avem de unde să știm, mai ales acum de când nu mai circulă lumea, o grămadă de locuri de muncă nu mai sunt și au rămas oamenii acasă, o dată vin 20 de persoane, altă dată vin 30 și ceva pe o cursă, iar noi nu avem de unde să știm. Rugămintea mea asta a fost mereu pentru șoferi, să nu ia oameni în picioare! E mai bine să ne certe oamenii dar fiecare călător să stea pe locul lui, decât să avem necazuri. Dacă se întâmplă ceva, și nu neapărat că ne prinde Poliția, dar la un accident este problemă pentru noi”, a subliniat Jancsó Gábor.

Amenzile în astfel de cazuri sunt usturătoare, însă de cele mai multe ori șoferii nu țin cont de legislație. În plus, când sunt opriți de Poliție dau vina pe șefii companiei, și susțin că aceștia din urmă le-ar fi trasat reguli clare să transporte toți pasagerii indiferent dacă mai există sau nu locuri libere în microbuz.

„Chiar în data de 4 ianuarie am ținut o ședință cu șoferii și le-am zis să facă în așa fel încât să nu ia călători în picioare pentru că nu e voie. Am mai primit, și amenzile sunt foarte mari. Acum a reclamat cineva, dar dacă ne oprește Poliția amenda este de 8.000 de lei și vine pe numele șoferului. Normal că șoferul zice că șeful l-a pus să ia oameni în picioare, au mai fost cazuri de genul ăsta, și i-am confruntat în fața Poliției, pentru că noi așa ceva nu le-am spus să facă”, ne-a mai explicat reprezentantul firmei.

„Șoferul are salariu, la noi câștigă cât un doctor”

Cât despre faptul că nu întotdeauna șoferii taie bilete de călătorie, băgând astfel banii pentru cursă în buzunar, Jancsó Gábor susține că de multe ori navetiștii sunt cei care încurajează un astfel de comportament.

„Am fost eu de față, pentru că dacă îmi spunea altcineva poate că nu aș fi crezut, dar am făcut control, pentru că șoferii mai fură, nu dau bilete și așa mai departe, iar un călător care circula tot pe ruta Covasna, o doamnă, când i-am cerut biletul ne-a spus că nu îl are pentru că șoferul nu i-a dat. Am spus atunci: Haideți să fac un referat și să îl semnați, iar răspunsul ei a fost: Lăsați, doar și șoferul trebuie să trăiască… Deci șoferul are salariu, câștigă la noi cât câștigă un doctor, și nu doar la noi, cam pe peste tot. Nici nu lucrează foarte mult, mai ales acum când am rărit și cursele. E foarte greu, deci dacă nu mă sună cineva să-mi zică nu am de unde să știu ce se întâmplă. Noi nu putem să monitorizăm 24 din 24 de ore, și mă bucur când din când în când mă mai sună cineva și-mi spune care e situația, și când mă mai duc pe traseu le spun mereu călătorilor să ne sune dacă au nemulțumiri, chiar și noaptea, pentru că nu e problemă! Dar mai rar se întâmplă treaba asta”, a mai spus reprezentantul firmei.

În ceea ce privește mizeria din interiorul microbuzului, acesta spune că șoferii sunt cei care trebuie să se îngrijească de igiena vehiculelor pe care le conduc, mai ales într-o perioadă în care acest lucru ar trebui să fie pe primul plan.

Peste 240 de sancțiuni aplicate anul trecut pentru nereguli în transportul public de persoane

În cursul anului trecut, polițiștii covăsneni au desfășurat 143 de acțiuni pentru verificarea transportului public de persoane, 13 dintre acestea fiind derulate cu sprijinul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR).

Potrivit IPJ Covasna, în urma neregulilor constatate au fost aplicate peste 240 de sancțiuni, majoritatea șoferilor, iar 8 dintre acestea au fost aplicate pentru nerespectarea numărului maxim admis de persoane care pot fi transportate pe locuri.

Controale au fost și în ceea ce privește respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2, fiind aplicate peste 130 de sancțiuni.

„Au fost aplicate 245 de sancțiuni, din care 162 conducătorilor auto, respectiv 83 pasagerilor. Opt sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea numărului maxim admis de persoane care pot fi transportate, și tot în cadrul acțiunilor, pentru alte nereguli depistate, au fost reținute 14 certificate de înmatriculare și 8 permise de conducere. De asemenea, în perioada 2 noiembrie – 12 decembrie 2020, în baza unui plan de acțiuni, polițiștii rutieri împreună cu inspectorii ISCTR Covasna au desfășurat activități zilnice de verificarea a transportului de persoane și marfă, în cadrul cărora s-a verificat și respectarea prevederilor privind prevenirea și combaterea răspândirii virusului SARS-CoV-2. Au fost verificate 597 de autovehicule, fiind aplicate 177 de sancțiuni pe linie de legislație rutieră, și alte 133 pentru nerespectarea normelor legale în vigoare privind prevenirea răspândirii pandemiei”, ne-a precizat purtătorul de cuvânt al IPJ Covasna, subinspector Radu Stroe.

Acesta a mai explicat că pe lângă amenda primită de șoferii care sunt prinși transportând un număr mai mare de pasageri decât permit locurile pe scaune, polițiștii pot dispune imobilizarea mijlocului de transport, situație în care pasagerii sunt preluați de alte mijloace de transport aparținând aceluiași operator economic.

(Ioana Ardeleanu)

Publicitate