
Gospodărie Comunală va încheia noi convenții de plată în rate a restanțelor la întreţinere în Sfântu Gheorghe
Gospodărie Comunală SA va încheia noi convenții de eșalonare a restanțelor cu asociațiile de proprietari din Sfântu Gheorghe care au fost sau care urmau să fie debranșate de la furnizarea apei potabile, din cauza datoriilor mari acumulate în ultimii ani.
În cursul zilei de joi, reprezentanții asociațiilor de proprietari restanțiere, ai operatorului regional Gospodărie Comunală S.A., dar și ai Primăriei Sfântu Gheorghe, DSP Covasna şi ai Asociației de Dezvoltare Intercomunitară „Aquacov” au avut o întâlnire la sediul Prefecturii Covasna, convocată de prefectul Ráduly István „în calitate de mediator”.
În urma discuțiilor purtate, s-a convenit să se renegocieze situația fiecărei asociații în parte, iar în cazul în care furnizorul de servicii va aprecia că există bunăvoință din partea restanțierilor, să fie încheiate noi convenții iar ratele lunare să fie reduse.
„Noi i-am asigurat încă o dată de tot sprijinul nostru și suntem deschiși să renegociem anumite aspecte. Anul trecut am semnat convenții cu vreo 15 asociații și, sigur, nu ne-am dus să debranșăm acele asociații care au respectat graficele din convenție, dar din păcate majoritatea nu le-au respectat, de aceea am fost nevoiți să ajungem la acest ultim pas, la debranșare. Există și posibilitatea de a renegocia, în unele situații, dar trebuie să vedem și noi puțină bunăvoință și un efort mai mare din partea asociațiilor. Până acum au fost, cred, vreo două cazuri în care am reușit să renegociem acele contracte. S-a văzut că se dorește și se pot plăti anumite rate lunare, și atunci am zis că, deși nu au respectat graficul inițial, s-a văzut o evoluție pozitivă, iar în cazurile acestea am renegociat convențiile, în sensul că rata lunară a fost micșorată. Urmărim situația, sperăm și sunt toate șansele să respecte condițiile pe viitor. Dacă nu, vom fi nevoiți să sistăm din nou furnizarea serviciului după o lună sau două luni”, ne-a explicat directorul Gospodărie Comunală SA, Kozsokár Attila.
Peste 40 de scări de bloc și-au achitat restanțele integral
Potrivit acestuia, în ultimele aproximativ două săptămâni, operatorul regional a reușit să recupereze aproape 400.000 de lei din datoria totală de peste 1,5 milioane de lei, iar unele asociații (peste 40 de scări de bloc) și-au achitat restanțele integral.
„Nu este nici în interesul nostru și nici nu vrem să închidem apa, pentru că înseamnă un efort din punct de vedere al alocării resurselor atunci când mergem să debranșăm niște rău-platnici, și mai trebuie să îi și rebranșăm după ce plătesc sau ajungem la o înțelegere. Asta înseamnă că echipa se deplasează de două ori, alocăm ceva timp și resurse, în loc să ne ocupăm de intervenții, lucrări de modernizare, de altceva. Acum ne ocupăm cu niște lucruri care nu ne fac plăcere nici nouă, dar a trebuit să luăm și această măsură pentru că sunt cazuri în care poți să trimiți notificări, poți să faci orice, dar nu sunt rezultate. Acum vedem rezultatele, după aproximativ două săptămâni, am reușit să strângem o sumă care se apropie de 400.000 de lei și e în continuă creștere. Sunt și asociații care plătiseră o bucată din datorie în fiecare lună, dar au făcut un efort și au plătit într-o jumătate de lună mai mult decât au plătit în tot anul. Au fost și cazuri mai fericite când am reușit să încasăm sumele înainte să mergem la debranșare, și sunt fericit că sunt două asociații de la care am încasat toate restanțele – în total vreo 43 de scări de bloc, deci sute de familii care ar fi rămas fără apă. S-au plătit restanțele integral și nu mai mergem să îi debranșăm. Ca să facem peste 40 de debranșări ar fi însemnat un efort mare din punct de vedere tehnic și financiar”, a mai spus Kozsokár Attila.
„Încercăm să fim înțelegători dar unele persoane au zis că nu au cum să plătească apa pentru că trebuie să meargă în concediu”
Directorul companiei spune că există și familii aflate în dificultate financiară, care deși și-ar dori să achite datoriile uriașe acumulate de-a lungul timpului, nu își permit, dar există și familii care nu și-au achitat de aproape 10 ani facturile la apă deoarece consideră că serviciul ar trebui să fie gratuit, cu toate acestea, își permit să plece în concedii și beneficiază de servicii de internet și telefonie mobilă, pentru care achită cu conștiinciozitate facturile lunare.
„Unii reprezentanți de asociații chiar au admis că sunt persoane care au strâns banii de vacanță și au zis că nu au cum să plătească apa pentru că trebuie să meargă la mare în concediu. Și noi încercăm să fim înțelegători… Totuși, majoritatea locuitorilor își plătesc facturile la timp, 90%, poate chiar 92%. Avem undeva între 8 și 10% persoane care își permit să nu plătească facturile la apă, dar își permit concediu la mare. Am întrebat unele asociații ce cunoștințe au despre facturile la telefon, electricitate, gaze sau internet, pentru care facturile de obicei sunt plătite, pentru că dacă nu plătești telefonul, internetul, sau orice alt serviciu, în 5 zile ești deconectat. Majoritatea reprezentanților asociațiilor au recunoscut că aceste familii de obicei au telefoane, au contracte și cam plătesc, pentru că dacă nu, nu mai pot folosi acele servicii. Așa ar trebui să înțeleagă și despre noi, și să accepte că e un serviciu de utilitate publică mult mai important decât telefonul sau internetul, deci trebuie respectate plățile și către Gospodărie Comunală. Sigur, sunt și familii în situații mai dificile din punct de vedere financiar, și într-adevăr, chiar și 50 de lei înseamnă o povară prea mare pentru ei. În cazul celor care spun că au bani dar nu plătesc, asociațiile trebuie să găsească soluții cât mai repede. Nu trebuie tolerat acest aspect”, a mai spus directorul Gospodărie Comunală SA.
Soluția pe termen lung: scoaterea apometrelor în afara apartamentelor
Acesta spune că, pe termen lung, soluția pentru ca familiile care își achită la timp facturile la apă să nu mai fie debranșate „la comun” cu rău-platnicii este scoaterea apometrelor în afara apartamentelor, respectiv conectarea separată la rețea a fiecărui utilizator în parte, însă procesul este unul de durată. Kozsokár Attila a explicat că și în acest caz contractele ar fi în continuare încheiate la nivelul asociațiilor de proprietari, întrucât dacă s-ar încheia contracte individuale, fiecare familie ar porni cu „zero datorii”, nemaiputând fi recuperate restanțele acumulate în trecut.
„Avem exemple pozitive în care contoarele au fost scoase în afara apartamentelor, pe casa scării, iar pe strada Grigore Bălan avem două scări unde am oprit apa individual, la câteva apartamente – cred că într-o scară avem vreo 4, iar în alta vreo 8 cazuri. Restul beneficiază în continuare de apă, dar asta este posibil doar datorită faptului că acele contoare nu sunt în apartamente. Și în aceste cazuri avem în continuare contract cu asociația, dar contoarele fiind în afara apartamentelor, putem să intervenim după ce primim notificarea la asociație prin care ne indică cine sunt rău-platnicii. În ceea ce privește contractarea individuală, aici trebuie analizată situația din punct de vedere juridic, pentru că problemele ar fi în special în cazurile în care s-a acumulat o datorie imensă de-a lungul anilor la nivel de asociație, dacă faci contracte individuale cu fiecare, acele persoane pornesc de la zero. Sunt unele asociații care se află în diferite faze de elaborare a lucrărilor de scoatere a apometrelor. La o asociație am înțeles că sunt în fază de proiectare, la alta s-au și apucat de implementat. Aceste lucruri durează, am înțeles că e greu de strâns banii, asociațiile trebuie să convingă oamenii să mai pună în fiecare lună niște bani până când se ajunge la o sumă care să acopere costul investițional, și abia în momentul respectiv se poate începe planificarea și executarea acelor lucrări, deci trec luni de zile până când se poate rezolva. Ca și cost pe familie, pentru că s-a pus și această problemă, e foarte greu de stabilit și de la o scară la alta. S-a vehiculat o sumă de 1.500 de lei, estimativ”, a mai spus Kozsokár Attila.
Nici executarea silită a rău-platnicilor nu e o soluție deocamdată, având în vedere că asociațiile de proprietari nu dețin active și, în unele cazuri, nici măcar conturi bancare, deși legea le obligă. În ultimii aproximativ 2 ani, compania s-a adresat executorilor judecătorești în peste 15 cazuri, pentru a încerca să recupereze datoriile, însă fără succes.
„Din 2017 este în vigoare o lege care zice că factura la apă este titlu executoriu, deci trebuie să ne adresăm executorului judecătoresc, iar în baza unei încuviințări de la Tribunal, dânșii pot să o execute. Din păcate, la asociații nu prea avem ce să executăm, pentru că nu au imobile, nu au bunuri mobile, unele asociații nici nu au cont bancar, deși legea prevede că e obligatoriu, și sunt unele asociații care chiar dacă au cont bancar, nu prea îl folosesc, pentru că preferă numerarul, deci nici poprire pe cont nu se poate face. În ultimii 2 ani am încercat în vreo 15-20 de cazuri, ne-am adresat executorului, și rezultatul e o sumă minoră față de restanțele pe care le aveam la momentul respectiv, de puțin peste 1,5 milioane de lei. Am reușit să încasăm, poate, 2000 de lei. E foarte greu, pentru că nu au active. Noi în continuare suntem deschiși, așteptăm reprezentanții anumitor asociații să vină la renegocieri, așteptăm în unele cazuri, unde s-au făcut promisiuni, să ne trimită documentele de plată și atunci nu mai trecem la debranșări sau reluăm furnizarea serviciului”, a mai spus directorul Gospodărie Comunală SA.
Amintim că la finalul lunii mai, operatorul regional a anunțat că va trece la sistarea furnizării apei potabile către asociaţiile cu datorii, după ce suma pe care societatea o are de recuperat a ajuns la aproape 3,9 milioane de lei, din care peste 1,4 milioane erau datoriile asociaţiilor de proprietari, iar restul ale unor firme, instituţii şi persoane fizice.
În total, erau vizate 17 asociaţii de proprietari cu datorii foarte mari, care nu şi-au onorat contractele de eşalonare pe care l-au semnat anul trecut.
(Ioana Ardeleanu)
