Firmele de ridesharing au ajuns și la Sfântu Gheorghe. Compania românească Splash este în teste, iar în curând s-ar putea lansa și Bolt
Firmele de ridesharing au ajuns și la Sfântu Gheorghe. Ballo Hunor-János, un tânăr antreprenor în vârstă de 35 de ani, originar din Târgu Mureș, a lansat recent serviciul Splash și speră să poată aduce în curând și firma Bolt, mai ales că în județul Covasna sunt câțiva șoferi independenți care lucrează deja pentru această companie, dar sunt nevoiți să facă naveta la Brașov. În prezent, serviciul de ridesharing se află în teste, la Sfântu Gheorghe fiind disponibile două mașini, pe care clienții le pot comanda prin intermediul aplicației Splash Smart Rides, care poate fi descărcată din App Store și Play Store. Pot comanda o mașină inclusiv clienții din localitățile învecinate municipiului, pe o rază de circa 10-15 kilometri (Calnic, Ghidfalău, Angheluș, Reci – inclusiv la HS Timber Productions -, Ozun, Sântionlunca, Ilieni, Chichiș, Sâncrai și, parțial, Vâlcele).
Splash Mobility, compania din spatele brandului, are capital 100% românesc și activează de aproape 6 ani, oferind atât servicii de ridesharing, cât și închiriere de trotinete electrice.
„Serviciul este lansat, merge deja de vreo 3 săptămâni, deocamdată suntem doi șoferi. Am luat pe rând fiecare operator digital care credeam că ar putea funcționa la Sfântu Gheorghe – Bolt, Uber etc -, am discutat cu fiecare și am început colaborarea cu Splash, care e o companie 100% românească. Ulterior, m-au contactat și cei de la Bolt, care au zis că își doresc și ei o lansare la Sfântu Gheorghe, cu condiția să am cel puțin 10 mașini, ca să putem acoperi un interval de 24 de ore, 7 zile din 7. În prezent, avem două mașini la Splash, dar șoferii independenți pot fi în parteneriat cu ambele servicii, deci în secunda în care apare Bolt, o să fac un contract și cu ei. Foarte mulți șoferi din județul Covasna fac naveta, lucrează la Bolt în Brașov, și așteaptă să vadă ce fac cu Splash-ul, ca să nu vină acasă degeaba, pentru că în Brașov merge foarte bine acest tip de servicii. Am deja un coleg care lucrează, și am mai vorbit cu un șofer care pregătește actele și o să fie gata cam în două săptămâni. Suntem în perioada de testare și zilnic am o limită de 12 ore în care pot să conduc, conform legii, iar 8 ore trebuie să am repaus. În timpul săptămânii, de luni până joi conduc de la amiază și până spre orele 21:00-22:00, iar vineri și sâmbătă lucrez de după-amiază și până la orele dimineții, ca să asigur transportul persoanelor care ies în weekend la distracție”, ne-a spus Ballo Hunor-János.
De ce e nevoie de servicii de ridesharing?
În general, firmele de ridesharing sunt prezente în marile orașe, acolo unde cererea e constantă, însă de-a lungul timpului au existat încercări (fără succes) de a aduce astfel de servicii la Sfântu Gheorghe. Un sondaj realizat de tânărul antreprenor în rândul locuitorilor orașului relevă că majoritatea celor chestionați își doresc să aibă acces la astfel de servicii.
„Când am făcut cercetarea de piață, am văzut foarte multe abateri, unele legale, altele morale. Am făcut un mic vot cu publicul din Sfântu Gheorghe, iar în 3 zile, din 600 de persoane care au votat, 590 au fost de acord că trebuie introdus un astfel de serviciu la Sfântu Gheorghe. Înarmat cu această listă am putut să conving cei doi operatori din București să vină la Sfântu Gheorghe. Nu e un secret, au mai fost persoane care au încercat, respectiv colegul meu care a încercat să facă acest proiect chiar cu jumătate de an în urmă, doar că nu a reușit să convingă firmele pentru că lipsea acea cercetare de piață”, ne-a explicat Hunor.
„Nu putem face mare concurență la prețuri, dar ne axăm pe calitate”
În România, serviciile de transport alternativ, precum Uber, Bolt sau Splash, sunt singurele care oferă transparență totală. Mașina este comandată prin intermediul unei aplicații, iar pasagerul cunoaște ruta de la bun început, știe cu ce șofer și cu ce mașină va merge, știe numărul de înmatriculare al acesteia și cunoaște prețul de la bun început. Mai mult, este singurul tip de transport în care autoritățile, inclusiv Poliția, au acces total la cursele efectuate, detaliile și tranzacțiile financiare.
Clienții au acces la servicii de calitate superioară, majoritatea mașinilor fiind relativ noi, bine întreținute, curate și confortabile. Șoferii de ridesharing sunt foarte politicoși, deoarece ratingurile obținute de la clienți în urma curselor le oferă vizibilitate, iar un rating slab poate atrage și excluderea acestora din sistem. Totodată, prețurile sunt, de cele mai multe ori, comparabile sau chiar mai mici decât în cazul taxiurilor clasice, iar mulți șoferi de ridesharing le oferă clienților și mici cadouri (bomboane, apă, sucuri, internet gratuit etc), pentru a face cursa mai plăcută.
„Înainte să lansez acest serviciu, am făcut cercetarea de piață obligatorie, am făcut mai multe curse cu taximetriștii pe diferite distanțe în oraș, am făcut foarte multe simulări matematice, ca să văd cam cât ar trebui să fie prețul la un asemenea serviciu și am stabilit un preț care, cred, este mai concurențial. Nu putem fi nici noi mai ieftini, dar încercăm să fim cu 5-10% mai ieftini decât concurența, pentru că prețul combustibilului, de exemplu, e același și pentru noi. Nu putem face mare concurență la capitolul prețuri, în schimb, ne axăm pe calitate. Asta înseamnă că la mine în mașină, în perioada caniculară, ofer apă minerală; am încărcător în mașină, WiFi gratuit pentru clienții care au nevoie, mașina este curățată zilnic, iar aerul condiționat funcționează, pentru că am văzut și mașini care nu sunt echipate cu aer condiționat, în condițiile în care vara crește foarte mult temperatura. Avem un sistem prin care, la sfârșitul fiecărei curse, primim feedback anonim de la clienții noștri și avem posibilitatea să ne îmbunătățim continuu”, ne-a mai spus tânărul antreprenor.
Și șoferul poate acorda note clientului
E important de menționat că, așa cum la finalul fiecărei curse clienții sunt încurajați să ofere o notă șoferului, la rândul lor, șoferii au un sistem prin care notează pasagerii și au dreptul de a refuza să preia comenzile.
„Noi, pe partea de ridesharing, avem o legislație puțin mai diferită, în sensul că, fiind mașina personală, când ajungem la locație și vedem că persoana este în stare de ebrietate, sau este agresivă și reprezintă un potențial pericol pentru sănătatea și siguranța noastră, avem posibilitatea legală de a refuza un client. În plus, mașina mea, de exemplu, este dotată cu o cameră de luat vederi. Evident, clientul este informat, înainte de a se urca în mașină, că va fi filmat, iar dacă nu dorește, are posibilitatea de a renunța la cursă fără a plăti orice fel de taxă. La rândul nostru, la final de cursă, suntem întrebați ce notă îi acordăm clientului și, așa cum în cazul nostru dacă punctajul scade sub un anumit nivel, suntem excluși din sistem, așa și noi avem dreptul de a ne selecta clientela, mai ales pe partea asta de siguranță. Dacă aș lua un client în stare de ebrietate și mi-ar murdări mașina, o zi sau două nu mai pot să lucrez, până când îmi fac o curățare detaliată a mașinii. Avem inclusiv posibilitatea ca, în cazuri extreme, să solicităm despăgubiri clienților care fac daune”, ne-a mai spus tânărul.
Plată simplificată, prin intermediul aplicației
Un alt avantaj este acela că plata se poate face direct din aplicație, clientul nefiind nevoit să aibă bani lichizi la el. În prezent, la Sfântu Gheorghe, un singur Taxi dispune de POS pentru plata cu cardul.
„Vrem să ne axăm mai mult pe plata cu cardul, să le demonstrăm clienților noștri cât este de confortabil și de modern să te urci în mașină, iar la finalul cursei să cobori pur și simplu, plata fiind făcută automat”, explică Hunor.
Acesta spune că are și alte idei pentru a le oferi clienților curse cât mai plăcute. Spre exemplu, a instalat un sistem Bluetooth prin care clienții se pot conecta la mașină și pot selecta muzica pe care doresc să o asculte. De asemenea, spune că are în plan să creeze conținut pe un canal de YouTube, în limbile română, maghiară și engleză, unde să posteze periodic clipuri din timpul curselor, discuții cu clienții, dar și filmulețe cu campaniile pe care le va derula cu diferite ocazii, cum ar fi în perioada sărbătorilor de iarnă.
Tarife și reduceri
În ceea ce privește tarifele, acestea sunt cu circa 5-10% mai mici față de serviciile clasice de Taxi. În plus, cât timp serviciul se află în perioada de teste, clienții care descarcă aplicația mobilă și introduc codul promoțional „PCVGMQ”, beneficiază de o reducere de 50% la prima cursă, adică maximum 7 lei la plata cu cardul.
Aplicația generează câte un cod pentru fiecare client, care distribuit în continuare, aduce extra beneficii.
Spre exemplu, pentru o cursă din fața Parcului Elisabeta și până în cartierul Gării, tariful este de 5,50 lei cu reducerea de 50% aplicată.
„La ridesharing există o taxă minimă de 10 lei, care ne permite să acceptăm fiecare cursă, să nu fim nevoiți să refuzăm un client pe motiv că distanța este prea mică, sau că distanța de preluare este prea mare. Prețul este calculat înainte de cursă, aplicația adună componenta de kilometru și componenta de timp estimat pentru distanță, și ține cont de trafic”, ne-a mai spus tânărul antreprenor.
Trebuie precizat și că se percepe o taxă de anulare a comenzii, dacă dintr-un motiv sau altul clientul nu mai dorește să accepte cursa.
Cum devii șofer partener?
Pentru a dezvolta acest serviciu, tânărul este în continuare în căutare de șoferi parteneri, dispuși să lucreze în zona municipiului Sfântu Gheorghe. Doritorii trebuie să aibă 21 de ani împliniți, permis de conducere de cel puțin 2 ani și un autoturism cu o vechime de cel mult 14 ani, însă aceasta din urmă nu este o cerință obligatorie, întrucât există și soluții de închiriere.
Totodată, șoferii independenți pot beneficia de sprijin pentru obținerea atestatelor și autorizațiilor necesare derulării acestei activități.
Mai multe informații pot fi obținute telefonic sau prin WhatsApp, la numărul: 0771 662 151.
(Ioana Ardeleanu)